Biztos jövedelmet hozhatnak a legnagyobb rajongók a Bandcampen

A közösségi finanszírozás egyelőre ismertebb formája az, amikor egyes projektekre gyűjtenek, például a Kickstarteren. Terjed viszont a kisebb összegű, de rendszeres támogatás, amely jóval kiszámíthatóbb, sok szempontból jövedelemhez is hasonlít. Ezen a téren a legismertebb a YouTube-videósok és képregényrajzolók körében népszerű Patreon, amellyel már foglalkoztunk itt. Például ez használja “a közösségi finanszírozás királynője”, Amanda Palmer is, aki minden “dolog” (videó, dal, akármi) megjelentetésekor 36,5 ezer dollárt (9,9 millió forintot) kap jelenleg 6047 rajongójától.

Persze ha valaki nem olyan ismert, mint Amanda Palmer, akkor ilyen összegekre nem számíthat. Viszont a Bandcamp, amely tavaly kísérleti jelleggel állt elő a maga előfizetéses szolgáltatásával, azt állítja, hogy az ebben részt vevő, se nem nagyon ismert, se nem nagyon popos Rabbit Rabbit Radio néhány hónap alatt havi majdnem 1000 dolláros (270 ezer forint), biztos jövedelemre tett szert. Ők havi 4 dollárt kérnek a rajongóktól (vagy többet, ha valaki akar).

Nemrég a Bandcamp, a legnépszerűbb direct-to-fan szolgáltatás minden előadó számára lehetővé tette, hogy ilyen programot indítson. Az alábbi videó részletesen elmagyarázza, hogy miről van szó, és milyen egyszerű használni. Fontos, hogy nem kell külön regisztrálni, és a rajongókat sem újabb helyre irányítani: Bandcamp profilon egy új fül lesz az előfizetés (vagy fan club, VIP membership – vagy ahogy az előadó elnevezni kívánja). A támogatást lehet kérni havonta és évente, és ahogy az oldalon máshol is, minimum összeget lehet megadni, aminél a bőkezű rajongók adhatnak többet is; illetve szokás szerint megoldható, hogy aki többet fizet, többet is kapjon tőlünk.

Az előfizető rajongók mindent azonnal megkapnak, amit a kedvencük megjelentet (így nem kell félniük, hogy elveszik a zajban az új megjelenés híre), és korábbi kiadványaiból is azokat a lemezeket, amelyeket az megjelöl. Van lehetőség csak az előfizetők számára elérhető megjelenéseket kirakni (például demókat, alternatív verziókat, élő felvételeket). Az előadó árulhat nekik exkluzív merch termékeket, vagy hamarabb elérhetővé teheti számukra a koncertjegyeket; beállíthatja, hogy az előfizetők ebből kedvezmény kapjanak. A közösségi funkciókat nem erőltető Bandcamp itt kivételt tesz: lehet üzeneteket, képeket, videókat küldeni, amelyeket csak a fizető rajongók látnak, és természetesen lehet beszélgetni is.

A Bandcamp a náluk szokásos 15 %-os jutalékot vonja le a pénzből, illetve tranzakciós díjat. Ha egy előadó éves bevétele eléri az 5000 dollárt, a jutalék 10 %-ra csökken. A Digital Music News emlékeztet arra, hogy a Patreon 5 %-ot von (+ tranzakciós díj). A szerző szerint azonban a Bandcamp mellett szól, hogy a szolgáltatás többet nyújt, csak zenével foglalkozik, hét év tapasztalattal a háta mögött, és számos független előadónak már amúgy is ott van a katalógusa, így nem kell máshova irányítania a rajongóit. (Valamint a Bandcamp nem hozza nyilvánosságra, hogy mennyit keres náluk az előadó.)

A rendszeres jövedelem ellen szól, hogy bár nem feltétlenül muszáj, de lélektanilag a folyamatos “termelés” irányába tolja az előadókat, ami nem mindenkinek megfelelő. Az egyszeri pénzgyűjtő kampányoknál viszont szokás szerint komolyabb ajánlatokkal kell kecsegtetni azokat, akik egy CD áránál többel szállnak be. A Bandcamp közleménye szerint az általuk megkérdezett művészek legtöbbször arra panaszkodtak, hogy hónapokat kell eltölteniük azzal, hogy az adományozóknak tett ígéreteiknek eleget tegyenek. Pedig a rajongók alapvetően a zenészt támogatnák, a zenéjére és esetleg annak hátterére kíváncsiak – és nem haszontalan kacatokra vágynak, amelyeket mondjuk a művész a saját kezével kötött… De persze a kétféle támogatási-pénzgyűjtési formának nem kell kizárnia egymást: sok példa van arra, hogy valaki folyamatos, kis összegű támogatást kér a rajongóitól, és nagyobb projektjeire pedig külön gyűjtést indít.



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

1 hozzászólás

Visszakövetés

  1. A zeneipar megfeledkezett a “közepes rajongókról” |

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: