Site icon

A Belehalok óta nem tarolt úgy semmi, mint a Bulibáró – 2015. nyári toplisták

Kis Grófo és Pixa június elején feltöltött dala, a Bulibáró több mint 7 milliós nézettséget szedett össze nyáron a YouTube-on. Mióta ezeket a listákat készítjük (és feltehetően azóta, hogy van YouTube), csak egyetlen magyar szám nyitott erősebben. Természetesen a Belehalokról van szó, amelyet 2012. március 27-én töltöttek fel a videómegosztóra, és két hónappal később, május végére már 7,4 milliós volt a nézettsége. (Lásd a Dal+Szerző magazin 2. számában megjelent listát.) 2012 nyarán 5,9 millió volt, majd fokozatosan beállt arra, hogy három havonta egymillió néhányszázezer megtekintést szed össze. (Ez idén nyáron a 24. helyhez volt elég.) Boggie Parfümje, amelyet Magyarországon kívül is sokan néztek, 6,7 milliós nézettséget szerzett 2014 telén; a Kedvesem 4,2 millióval tarolt 2013 tavaszán.

Kis Grófo legutóbbi YouTube-toplistánkat a Mert a nézését meg a járását című dalával vezette, most ez második lett, pedig többen hallgatták nyáron, mint tavasszal. A Bulibáróval viszont Kis Grófo kilépett a maga keretei közül: a Mahasz stream és single listáján is olyan eredményt ért el, amilyet korábbi slágerei nem – beleszámítva a No Roxa Ájt is. (Valamint online és print megjelenéseket olyan lapokban, amelyek korábban alig foglalkoztak Kis Grófóval.)

A Bulibáró másik nevesített alkotója, Pixa producerként ott volt Fluor Tomi berobbanásánál, aki most már a Wellhello tagjaként négy számmal, plusz az egyiknek a paródiájával is szerepel a listán. Nála újabb szereplő ezen a pályán Halott Pénz, akinek a rangját mutatja, hogy róla is készült már sikeres paródia. Azonban a Wellhello és Halott Pénz együtt sem bírta befogni Kis Grófót: az Emlékszem, Sopronban a harmadik lett a listán. Amúgy a dal első sora ez: “Otthon maradnak a Youtube-linkek”.

Kattintásra nagyobb lesz az Artisjus, Mahasz, Zeneszöveg.hu és a 3GM együttműködésével készült lista.

Érdekesség, hogy a nyár legnézettebb 20 videója közül 9 először szerepelt a listán, és a többi (egy helyén maradón kívül) mind rontott a pozícióján. Vagyis mintha egyre jobban elsajátítanák a YouTube-sztárok azt, amiről minden mai zeneipari kisokos szól: újabb és újabb és újabb videókkal kell előállni, azokat pedig gyorsan minél jobban megpörgetni. A magyar közönség is egyre inkább úgy viselkedik, ahogy a nemzetközi tendenciák mutatják; egy nemrég megjelent elemzés azt mutatja például, hogy az egymilliárdos álomhatárt is egyre gyorsabban érik el a gigaslágerek.

Egyben egyre inkább beállni látszik a YouTube toplista élmezőnye. Az egymáshoz is mindenfelé szálakon kötődő, jól ismert nevek mellett a mostani listán Essemm tűnik fel (ő legutóbb a tavaly nyári listán szerepelt, de kevésbé előkelő helyen), illetve Rúzsa Magdi.

Míg korábban arról írtunk, hogy a YouTube és a rádiós lista közeledni látszik egymáshoz, nyáron csak az említett Wellhello – Halott Pénz sláger szerepelt mindkettőn. A nyár rádiós slágere Fehérvári Gábor Alfrédé. A Mary Joe a Zeneszöveg.hu-n a harmadik legnépszerűbb; videójának számait elnézve lehet, hogy az őszi összegzésen már a YouTube-listára is felkerül.

Az már nem meglepő, hogy az albumlistán rengeteg nagyon olcsó CD szerepel: legutóbb külön írtunk a Mol-kutaknál kapható lemezek uralmáról. Ugyanígy terjesztik, viszont formáját tekintve a magyar piacon ritkaság az első és a harmadik helyezett album: a Volt, illetve Strand Fesztiválhoz kapcsolódó, 20-20 magyar dalt tartalmazó válogatás az albumlista két legfeltűnőbb újdonsága. A Volt hivatalos lemezén szerepel amúgy az Emlékszem, Sopronban.

A lista szerkeszthető .xlsx formában innen tölthető le.

Exit mobile version