A legnagyobb zeneműkiadó egyik fele megveszi a másikat, állítólag

A Sony/ATV nemcsak a legnagyobb, 30 %-os piaci részesedésű zeneműkiadó, hanem egyben az is, amelyet a leginkább ismer a nagyközönség – ha nem is feltétlenül sokkal többet tud róla, mint hogy „Michael Jacksonéi voltak a Beatles-dalok”. Pontosabban ő volt a több mint 200 Lennon-McCartney-szerzemény jogait birtokló ATV Publishing tulajdonosa; 1985-ben vette meg, miután állítólag maga Paul McCartney magyarázta el neki, hogy milyen fontos, hogy ki birtokolja a szerzemények jogait. 1995-ben vásárolt a cégben 50 %-os tulajdonrészt a Sony. Az ekkor létrejött Sony/ATV katalógusa ma kb. 3,6 millió dalból áll; szerzőik között van a Rolling Stones, a Queen, Bob Dylan, Sting, Taylor Swift és Pharrell Williams is. (Részletes adatok olvashatók a Fox Business cikkében.)

A Wall Street Journal értesülései alapján terjedt el a sajtóban, hogy a Sony/ATV két tulajdonosa közötti megállapodás egyik kitételére hivatkozva elindult az eljárás, amelynek a végén az egyik megvásárolhatja a másik 50 %-os tulajdonrészét. A Wall Street Journal nyomán sok helyütt azt írták, hogy a Sony adná el a maga részét Michael Jackson örököseinek. A Billboard által megszólaltatott források némelyike szerint azonban pont fordítva valószínűbb: a Sony lenne a vásárló. A lap aprólékosan végigveszi a lehetőségeket, köztük azt is, hogy a felvásárlás után eladásra kínálnák az egyesített céget egy harmadik vevőnek – bár nincsenek sokan az iparágban, akik elég pénzt össze tudnának szedni, illetve versenyjogi problémák is felmerülhetnek. Mindenesetre a Billboard szerint egy hosszú és bizonytalan kimenetelű folyamat elején állunk.

A Sony/ATV eladásáról a Sony vezető menedzserei már korábban leveleztek egymás között – derült ki akkor, amikor a cég e-mailjeit hackerek kiszivárogtatták. A zeneműkiadó vezetése télen kiadott közleményében azt írta, hogy miért is akarnának megszabadulni a cégtől, amely „mind pénzügyileg, mind kreatív szempontból a legjobb évét zárta?”

A zeneműkiadók a zeneipar jobban teljesítő részéhez tartoznak; tavaly 2,5 %-kal, 4 milliárd dollárra nőtt a globális összbevételük. Ráadásul jóval stabilabb üzletnek számítanak, mint a lemezkiadók, és jóval kevésbé érintette őket a lemezeladások drámai visszaesése, hiszen számos más forrásból jelentősebb bevételt tudnak szerezni. Ugyanakkor a stream szolgáltatók által kifizetett jogdíjakkal meglehetősen elégedetlenek, vagyis az ebbe az irányba mozduló zenefogyasztás nem kedvező számukra.



Categories: Hírek

Tags: ,