Hosszas készülődés után végül bejelentette a YouTube, hogy előfizetéses szolgáltatást indít: YouTube Red lesz a neve, az Egyesült Államokban október végétől érhető el, és havi 9,99 dollárba kerül. Más országokba is megérkezik majd, ám szokás szerint nem lehet tudni, hogy hova mikor és mennyiért.
A YouTube Red alapvetően négy dolgot tud: 1) reklámmentes, 2) jövő évtől lesznek csak az előfizetőknek elérhető exkluzív tartalmak a legnagyobb YouTube-sztároktól; ezek listája itt látható, egyelőre egy zenei vonatkozású van köztük: az énekes tehetségkutatókat fogják parodizálni, 3) a kiválasztott videókat offline is elérhetjük (be lehet állítani, mekkora tárhelyet szánunk erre, milyen minőséget szeretnénk), 4) az okostelefonokon tud futni a háttérben, vagyis pl. nem áll le a videó, ha chatre váltunk közben.
„Hamarosan” pedig jön a YouTube Music, egy külön telefonos app kifejezetten zenékre specializálva. Mint a Verge cikkéből kiderül, lesznek benne az egyes előadóknak szentelt aloldalak; lehet váltani csak audio-módra; lehet „felfedező” funkcióban használni, amikor magától dob újabb zenéket, és ezen belül lehet állítani, hogy mennyire engedjük neki, hogy elkalandozzon a kiindulóponttól. (A Verge videójában a magasra állított „variety” egy Eminem-videó után Dave Matthewst is kidob, míg alacsonyabbra húzva csak rapvideókat ajánl.)
A YouTube Red előfizetők egyben a Google Play Music zenei streamszolgáltatás előfizetői is lesznek. Ez a többi nagyhoz hasonló katalógust és opciókat kínál, egyben letöltős online áruházként is működik.
Természetesen mint minden előfizetéses szolgáltatásnál, az alkotók úgy részesülnek a bevételekből, hogy ezekből a Google leveszi a maga részét. Ennek mértékét nem hozták nyilvánosságra, csak azt, hogy az alkotóké lesz a „nagyobb rész” – de hogy ez megegyezik-e a reklámbevételekből nekik jutó 55 %-kal, netán nagyobb, azt nem tudni. A fennmaradó összeget nem a kattintások, hanem a megtekintett percek alapján osztják fel az alkotók között. A Google azt ígéri, hogy mindenkinek jó lesz, hiszen a rajongók még inkább azt kapják, amit szeretnének, és így még jobban kötődnek majd a YouTube-hoz és a videókészítőkhöz. Az alkotóknak szóló blogbejegyzés szerint „még csak most indul ez a szolgáltatás, és ahogy nő a közönsége, úgy tudunk lesz majd számodra is egyre és egyre értékesebb.” Korábban volt némi felháborodás abból, hogy mindebből nem lehet kimaradni; pontosabban aki kimaradna, annak minden videója privát lesz.
A Verge említett cikke szerint egyébként a béta verzióban már régebben elindított YouTube Music Keyből úgy lett YouTube Red, hogy a felhasználók leggyakrabban azt kifogásolták, hogy csak zenére érhető el az előfizetés; pláne, hogy sok mindent, amit ők zenei videóként fogyasztottak volna, a rendszer nem annak vélt. Ezért döntöttek úgy a Google-nél, hogy „mindent vagy semmit”: nem egyes szegmensekre, hanem a teljes videómegosztóra kell elindítani az előfizetést. A cikk azt is részletezi, hogy a legtöbb jogtulajdonost sikerült rávenni arra, hogy a Google feltételeivel jogosítsa a tartalmakat a YouTube Redre; alig néhányan álltak ellen, köztük a Disney. A Verge arra is kitér, hogy nem kell aggódniuk azoknak, akik a YouTube-on reklámoztak, mert a felhasználók túlnyomó többsége bizonyosan megmarad az ingyenes felhasználásnál, és fog találkozni hirdetésekkel.
A YouTube optimális használatáról itt írtunk bővebben.
Categories: Hírek
Leave a Reply