Már nem lehet egy átlagos klippel kiállni az egyre kritikusabb fogyasztók elé

A Music Week érdekes körkérdést közölt a klipek szerepéről a mai zeneiparban. Két major, a Virgin EMI (Universal) és a Sony Music UK, valamint a viszonylag nagy független Because Music (Justice, Charlotte Gainsbourg, Amadou & Mariam) részéről válaszoltak a videókért felelős vezetők.

Egy klip egyszerre több szerepet tölt be a zenei világban. Lehet önmagában is megálló, akár művészi értékű alkotás. Másodszor nagy a szerepe abban, hogy a zenét, az előadót eljuttassa a fogyasztókhoz. Vagyis promóciós eszköz, mégpedig, mint az egyik válaszoló mondja, egyre fontosabb – az egyik legfontosabb a zene után. És nem csak a teljes klip lehet ez, hanem különböző megvágott változatai is, amelyek közösségi oldalakra kerülnek fel, vagy a YouTube-on más videók előtt reklámként jelennek meg. Végül a klipek nézőszámai fontos mutatók, amelyeket a zeneiparban sokan figyelnek.

A szakemberek közül többen is kitérnek arra, hogy a mai klipfogyasztók között egyre nagyobb arányban vannak, akik nagy mennyiségben néznek jó minőségű mozgóképes tartalmakat, és emiatt magasabbak az elvárásaik, ami „egyszerre áldás és átok”. A klipeknek olyan versenyben kell megállniuk a helyüket, ahol a más mozgóképes iparágak általában több a pénzzel és idővel rendelkeznek; ezt kreativitással kell ellensúlyozni. „Ma már nem lehet egy generikus klippel kísérni egy dalt, mint ahogy a múltban néha azért megengedhettük magunknak” – mondja egy válaszoló. Ez a növekvő tudatosság, kritikusság nem csak a nézőkre jellemző: a zenészek között egyre többen lesznek olyanok, akiknek kialakult elképzelése van nemcsak a zenéjéről, hanem a vizuális identitásáról is, amit a klipeknek is meg kell jeleníteniük.

Kreatívnak kell lennie nem csak magának a klipnek, hanem annak a módszernek, ahogy megjelentetik, bevezetik a piacra, hogy minél többen felfigyeljenek rá. Aztán pedig 20 másodperce van arra, hogy megragadja a nézőket. Vagyis bár fontos promóciós eszköz, nem szabad csak ekként tekinteni rá, mert akkor hatástalan marad.

Mindez az egyik válaszadó szerint a kiadók a klipekért, azok megrendeléséért felelős munkatársaira is kihatnak. Ugyanakkor egy másik szerint a feladatuk nem változott lényegesen. „Ez egy olyan munka, amelynek nincsenek rögzített szabályai, és ezért sokan azt hiszik, hogy értenek hozzá. Nem mondom, hogy nagy tudomány, de azért ügyességet, együttérzést, a művészek megértését és értékelését igényli.”

Michael Gondry, a kilencvenes évek egyik legnevesebb kliprendezője manapság egyre kevesebbet dolgozik ebben a műfajban. A Because Music zenekarának, a Metronomynak tavaly rendezte ezt a nagy kritikai sikert arató klipet.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .