Sok más digitális szolgáltató után a Spotify is elérhetővé tesz számos adatot az előadók és a menedzserek számára. A Fan Insights szolgáltatás, amelyhez itt lehet hozzáférést kérni, (mielőtt megadják, ellenőrzik a jogosultságot), nem csak a szokásos részletes hallgatottsági adatokat és azok földrajzi, nem és életkor szerinti megosztását kínálja.
A Spotify a menedzserek és zenészek megkérdezése alapján azonosította, hogy mely adatok érdeklik őket leginkább. A Fan Insights külön kiemeli a legnagyobb rajongókat, különböző kategóriákba osztva őket (pl. az utóbbi hét minden napján streamelte az előadót – többször hallgatta őt, mint bárki mást stb.). Ráadásul eszközt kínál arra is, hogy a leglelkesebb követőket elérjék a zenészek: a Fans First fantázianevű kampányban e-maileket küldhetnek csak nekik, és az eddigi próbák tapasztalatai alapján ezek jóval hatékonyabbak, mint egy átlagos kampány: 40-50 %-os átkattintási arányt (click-through rate) is elérhetnek. Ez a szolgáltatás egyelőre nem elérhető mindenki számára, de „dolgoznak ezen.”
A Spotify egyik, a zenészeknek nyújtott szolgáltatásokért felelős vezetője azt nyilatkozta a Music Allynek, hogy a megközelítés mögött az van, hogy a fókuszt a streamek számáról a hallgatók számára („valódi emberekre, valódi fülekre”) helyezzék át. Szerinte az interneten számos helyen már ez a filozófia érvényesül, például a honlapok látogatottságát egyre inkább nem a kattintások számában, hanem a havi aktív felhasználók számában mérik, mert ez mutatja meg, hogy hány embernek fontos a brand. A zeneiparban viszont sajnos még mindig a „példányszám szemlélet” érvényesül. (Persze erre lehet azt mondani, hogy azért akarja ezt a szemléletváltást a Spotify, mert nagyon sokan háborognak amiatt, milyen keveset fizetnek egy-egy stream után.)
Azt is meg lehet tudni a Fan Insightsból, hogy a legnagyobb rajongók még milyen más zenészeket hallgatnak (ez együttműködések, közös turnék stb. tervezésénél jól jöhet). Továbbá hogy mely dalok mely playlistekről szedték össze a legtöbb hallgatót. Mint arról a Spotify Budapesten, a Womexen járt munkatársa részletesen beszélt a Dal+Szerzőnek, a Spotify-on belül a közönségét azzal növelheti egy előadó, ha felkerülnek a számai különféle playlistekre. Erich Ludwig azt is javasolta, hogy a magyar menedzsmentek, kiadók, zenekarok hozzanak létre ilyeneket.
A tervek között szerepel még, hogy ingyenesen elérhető oktató honlapot készítsenek arról, hogyan lehet a legjobban felhasználni az adatokat, esetleg esettanulmányokkal illusztrálva. Valamint tervezik azt is, hogy az adatokat meg lehessen majd osztani, akár a menedzsmenten belül több személlyel, akár más iparági szereplőkkel (pl. PR-osokkal, ügynökökkel, kiadókkal). A kiadók külön nekik készített platformokon férhetnek hozzá az őket érdeklő adatokhoz.
Categories: Hírek
Leave a Reply