A Spotify egyik legfőbb elve, hogy nem enged az ingyenes zenehallgatásból. A Wall Street Journal úgy tudja: ez megváltozhat. Először tesztelnék azt, hogyan hatna a felhasználókra, ha egyes kiemelt albumok eleinte csak az előfizetők számára lennének elérhetők.
Az év elején még úgy tűnt, hogy a freemium lesz az év egyik legkomolyabb csatatere. Leegyszerűsítve (bővebben lásd itt): egyik oldalon keveslik a reklámbevételeket, amelyeket az ilyen szolgáltatók (mindenekelőtt a Spotify) ingyenes része termel, és úgy látják, hogy nem kínál annyival többet az előfizetés, hogy valóban sokak számára vonzóbb legyen, mint az ingyenes zenehallgatás. A másik oldalon pedig azt mondják, hogy ha nincs vagy lényegesen korlátozott ingyenes zenehallgatás, akkor az emberek nem a fizetős részre fognak átvándorolni, hanem a YouTube-ra, vagy ami még rosszabb: a torrent oldalakra. Az utóbbi hónapokban azonban úgy tűnt, hogy a freemium helyett más témák uralják a zeneipari sajtót (a kritikák legfőbb céltáblája például egyre inkább a YouTube lesz).
Adele döntése, hogy minden rekordot megdöntő lemezét nem engedi a stream szolgáltatókhoz, ismét előhozta a problémát. Aztán a Coldplay is csak a fizetős szolgáltatásoknál engedte megjelenni új albumát – igaz, egy héttel a megjelenés után a Spotify-ra is felkerült (lásd alább). Sokan emlékeznek még arra, hogy 2014-ben Taylor Swift azt szerette volna, ha új – mint kiderült: az évben legnépszerűbb – lemeze csak az előfizetők számára legyen elérhető, ám ebbe a Spotify nem ment bele, így az énekesnő végül az albumot, majd teljes katalógusát eltávolíttatta innen.
A Wall Street Journal értesülése szerint viszont a szolgáltató most komolyan vizsgálja annak lehetőségét, hogy legalábbis egyes előadók számára mégis lehetővé teszi, hogy csak az előfizetők streamelhessék egyes lemezeiket, illetve az ingyenes részbe csak később engedi ki – a „windowing” néven ismert gyakorlat szerint, amely például a filmiparban például máig elterjedt: a filmek először a mozikban jelennek meg, és csak később jönnek ki DVD-n, illetve online. A Wall Street Journal forrása szerint először tesztelné ezt a Spotify, néhány kiválasztott – még el nem döntött – előadóval. Megvizsgálnák, hogyan hat ez az előfizetők számának alakulására, magyarán: ráveszi-e az adott előadó legnagyobb rajongóit, hogy előfizetésre váltsanak.
A Spotify hivatalos közleménye szerint „100 %-ban elkötelezettek vagyunk a freemium modell mellett”; ugyanakkor elismerik, hogy „a Coldplay lemezével kapcsolatban lehetőségek széles tárházát vizsgáltuk meg”, vagyis legalábbis nem volt kizárva a nem ingyenes megjelenés; úgy tudni, hogy azt mondták: ha náluk nem lesz ingyen elérhető, akkor máshol, például a YouTube-on se legyen. A Billboardnak egy major kiadó munkatársa mondta azt, hogy bár hivatalosan nem hallott arról, ő úgy tudja, hogy igaz a Wall Street Journal értesülése.
Mindenesetre ha igaz ez, akkor a Spotify nemcsak egyik legfőbb, sokszor hangoztatott elvéből enged, hanem további problémák elébe néz. Például ha csak egyes kiemelt szupersztároknak „engedélyezI” a stratégiát, akkor azzal maga ellen fordíthat más, ilyen elbánásra vágyó, de abban nem részesülő előadókat; illetve akár egy major vs. független kiadók ellentét is kijöhet ebből. Több lap azt is kiemeli, hogy a Spotify veszítene előnyéből a csak előfizetést kínáló szolgáltatásokkal szemben.
Categories: Hírek
Leave a Reply