Arról még mindig megy a vita, hogy Adele elképesztő sikere vajon egyedi és megismételhetetlen, vagy az egész zeneipar számára követendő példaként szolgál (itt egy jó összefoglaló az álláspontokról). Az ugye nyilvánvaló, hogy a lemezt rengeteg olyan ember is megvásárolta, aki egyébként nem vesz zenét – a kérdés tehát az, hogy Adele-en kívül más zenész rá tudja-e venni arra ezt a csoportot, hogy a pénztárcájába nyúljon. Ezért fontosak azok a piackutatások, amelyek „a tipikus Adele-rajongóról” szólnak.
A tipikus Adele-rajongó: 25 és 44 közötti édesanya
Még a 25 megjelenése előtt közölt a Nielsen egy kutatást, amely szerint a rajongók 62 %-a nő, többségük 25 és 44 év közötti édesanya. Jellemzően light sört és ásványvizet iszik; szülőknek szóló magazinokat olvas – és még az is kiderült a felmérésből, hogy az átlagnál 20 %-kal nagyobb valószínűséggel szagolja meg a testápoló termékeket vásárlás előtt. Ennél fontosabb azért az, hogy az Adele-rajongók 28 %-a 50 fölötti.
A Billboard szerint az Adele-rajongók között magasabb a nők aránya, mint más mai, ikonikus énekesnők táborában: Beyoncé – 59%; Taylor Swift – 54%. A lap helyreteszi azt a tévedést, hogy Adele sikere azt mutatja, mégsem fontos a közösségi média. Ugyanis lehet, hogy maga az énekesnő alig posztol valamit, viszont az édesanyák más demográfiai csoportoknál átlagban hatszor (!) többet posztolnak, és ez nagyon fontos volt a lemez hírének elterjedésében.
Fontos összevetni mindezt a zenét vásárló amerikaiak általános megoszlásával: 51% nő, 49% férfi. Ehhez képest a stream szolgáltatások felhasználói között inkább férfiakat találunk; igaz ez az Apple Musicra csakúgy, mint a Spotify-ra (bár itt alig nagyobb a férfi többség: 51%). Az előfizetést pedig jóval nagyobb, 58 %-os arányban választják férfiak. Nem véletlen, hogy az Apple kifejezetten nőket célzó reklámokat is készített – igaz, Jimmy Iovine félrecsúszott megjegyzése miatt elnézést kellett, hogy kérjen.

Fotó: Alexandra Waespi / Adele.com
A 25 megjelenése és elsöprő sikere után a Nielsen a vásárlói kosarakat is elemezte, vagyis azt, hogy mit vásároltak még azok, akik Adele CD-t vettek (az eladott példányszámok kicsivel több mint fele fizikai). Kiderült, hogy az átlagnál jobban keresnek és többet költenek, és jellemzően többet vásárolnak „nem létszükségletnek” számító dolgokat, mint például illatosítószereket, gyertyákat, magazinokat és égetett szeszeket.
Adele-t lehet a gyerekekkel hallgatni, Guns N’ Rosest nem
A Billboardban a demográfiai adatokon túlmenően is próbálják megfejteni Adele sikerének titkát. Túl azon, amit mindenhol olvashatunk – vagyis hogy nagyon sokan tudnak érzelmileg azonosulni Adele dalaival, illetve humoros, életközeli, „nem megcsinált” személyiségével -, egy női magazin főszerkesztője szerint az Adele-rajongók „az életük abba a szakaszába jutottak, amikor a mindennapi teendők átveszik az irányítást: pelenkázol, ebédet csomagolsz, ilyesmikkel foglalkozol – és nem az álmaiddal. És nosztalgiát érzel az iránt, ami lehetett volna belőled. Adele dalszövegeiből ez a nosztalgia árad.” Egy Adele-CD egy ilyen anyának „megfizethető kényeztetés”.
Továbbá az is nagyon fontos tényező, hogy az édesanyák a gyermekeikkel együtt hallgathatják a lemezt. „Nem sok ilyen zene van” – mondja egy négygyermekes édesanya. „Ha a Guns N’ Rosest teszem be, a gyerekeim azt mondják: kapcsold ki, ez elviselhetetlen!” A „teljesen normális, csak éppen hihetetlenül sikeres” Adele ráadásul jó, az anyáknak is megfelelő példakép lehet a lányok számára – szemben sok női sztárral, akik vagy kiállhatatlanok az anyukák számára, vagy jó fejnek, ámde elérhetetlennek tűnnek.
Categories: Hírek
Leave a Reply