Nyár végén jelent meg a hír, hogy a brit jogkezelő, a PRS For Music perre megy a Soundclouddal. Akkor arról volt szó, hogy öt éve folytak eredménytelenül a tárgyalások, mert a Soundcloud ragaszkodott ahhoz az álláspontjához, hogy semleges tartalommegosztó szolgáltatásként nem kell jogosíttatnia a felhasználók által feltöltött tartalmakat. Alig négy hónappal később peren kívüli megállapodás született.
A PRS For Music nagyon elégedett az eredménnyel, amelynek részleteiről a jogkezelő vezetője nem árult el sokat ebben az interjúban, azt viszont igen, hogy az általuk képviselt szerzők abból kapnak jogdíjat, hogy 2016-ban „megváltozik az, hogy hogyan jelenik meg a piacon a Soundcloud”, és hogy a szerződés nem csak a jövőbeli felhasználásokra terjed ki, hanem mindenre a Soundcloud indulása óta. Az idézőjeles rész valamilyen freemium típusú szolgáltatást jelöl, ám ennél bővebbet nem tudni róla.
Az újságíró feltette azt a kérdést is, hogy vajon nem kellett volna hamarabb jogi útra terelni az ügyet, ha egyszer öt év hiábavaló tárgyalás után ez négy hónap alatt megoldást hozott. A PRS For Music vezetője szerint azonban ez mindig egy nagyon nehéz és komoly döntés.
A Soundcloud részéről az hangzott el, hogy „a mi szolgáltatásunk egyedi, ezért nincs egy készen álló jogosítási modell, amelyet csak úgy le lehet kapni a polcról”; szerintük tehát a már megkötött és a jövőben (például a Universallal és a Sonyval) reményeik szerint megkötendő megállapodások ezért igényelnek ilyen sok munkát.
A per megindításának hírét sokan úgy kommentálták, hogy ez csak amolyan bevezető lesz a következő nagy csatához, hiszen a „mi egy semleges tartalommegosztó szolgáltatás vagyunk” – „ugyan már, hiszen ti egy szórakoztató platform vagytok” vita igazán nagy tétben a YouTube és a zeneipar között zajlik. A peren kívüli megállapodás azt jelenti, hogy ebben a kérdésben most nem születhet jogi precedens.
Mint a PRS For Music vezetője mondta, most az Európai Bizottság állásfoglalását várják, ami talán 2016 közepe felé fog megszületni. A zeneiparban minden jelentős szervezet egyetért abban, hogy tisztázni kell azt, hogy mi semleges tartalommegosztó szolgáltatás, és mi nem az. Csak így lehet elérni, hogy olyan digitális piac jöjjön létre, amelyen mindenki egyenlő esélyekkel indul – vagyis nem fordulhat elő az, hogy míg a egyes stream szolgáltatók jogosíttatják a katalógusukat, és bevételeik 70 %-át kifizetik a jogtulajdonosoknak, addig mások (értsd: a YouTube és társai) jóval kevesebbet fizetnek. „Egy egészséges piac nem így működik.”
Categories: Hírek
Leave a Reply