A Strategy Analytics felmérésében 2041 amerikait kérdeztek arról, min hallgat zenét. (Természetesen egy ember általában több módon is.) A hangminőséget fontosnak tartó kommentátorok megdöbbenésére a nyerő a számítógép hangszórója lett: a megkérdezettek 55 %-a hallgat ilyenen zenét. A megosztott második helyen a hordozható eszközhöz csatlakoztatott fejhallgató, valamint a rádiókészülék áll (41-41 %). Meglepő lehet a következő: a tévékészülék beépített hangszórója (29%), amelyen gyakrabban hallgatnak zenét, mint a hordozható eszközhöz kötött hangszórón (20%). „Rendes” hangszórót 12% hallgat, a vezetéknélküli változatát 11 %.
A megkérdezettek 43 %-a „nagyon elégedett” a hangminőséggel, 26 %-uk pedig „meglehetősen”, vagyis több mint kétharmaduk nagyon vagy elég jónak tartja azt, amit használ. Ezeket a számokat azonban nem bontják le a közzétett anyagban (vagyis nem derül ki, hogy az elsősorban számítógép hangszóróját hallgatók között is ilyen sok-e az elégedett).
A közvélemény-kutatáshoz csatolt rövid elemzésben a Strategy Analytics vezetője azt írja: az utóbbi évtizedben a fókuszban a hordozhatóság és a kényelem állt, és a hangminőségről gyakran meg is feledkeztek a fejlesztésekben. Egy egész generáció nőtt úgy fel, hogy soha nem hallott jó minőségű rendszeren zenét. (Tegyük hozzá: otthon – hiszen a klubokban, szórakozóhelyeken azért más a helyzet.) Van azért igény erre is, azonban nehéz meggyőzni a hallgatókat, hogy egy jobb rendszerbe fektessenek be. Az elemzés Neil Young Pono rendszerét említi mint pozitív példát, bár ez inkább bukásnak számít; egy cikk a Beats fejhallgatókat emeli ki. Ezek minőségéről persze lehet vitatkozni, de az biztos, hogy divatossá tettek egy jó vagy jónak mondott hangminőségű eszközt.
Érdekes az, amit a Digital Music News egy kommentelője ír: közben viszont a különböző, egyre jobb képminőségű tévék eladása szárnyal. Egy válaszoló arra mutat rá, hogy sok kutatás bizonyította, hogy míg a képminőség különbségeit mindenki könnyen érzékeli, addig a hangminőségre ez nem igaz: jóval nagyobbak az egyéni különbségek abban, hogy valaki hallja-e egyáltalán, hogy valami jobban szól.
Ide kapcsolódik, vagyis inkább a túlsó véglet terjedésének reményét mutatja a Billboard tudósítása a CES technológiai vásárról. Az itt bemutatott mindenféle új kütyük közül sok már le tudja játszani a CD minőségnél jobb hi res audio zenéket is, és bár az árakat általában még nem tudni, egy szakértő szerint a megfizethető kategóriában is megjelenik ez az új hangminőség. Úgy tudni, hogy több cég komoly kampányt indít majd annak bemutatására, miért jobb ez a CD hangzásánál. A megcélzott közönség a „zenerajongók” – akik még nem audiofilek, de fontos nekik a zene, és annak elérhetősége után a második helyen már a hangzás áll a prioritási sorrendben.

Min hallgatnak zenét az amerikaiak? Forrás: Strategy Analytics
Categories: Hírek
Leave a Reply