Sok előfizetőt szerzett, és sokat is fizet az Apple Music

Az Apple stream szolgáltatása elérte a 10 millió előfizetőt úgy, hogy – a hosszú próbaidőn túl – nem kínál ingyenes on-demand zenehallgatást (csak a rádiózást). A kiadók kellemesen meglepődtek, hogy milyen sok pénzt kaptak az Apple-től.

Június végén indult az Apple Music, és októberben jelentették be, hogy elérte a 6,5 millió előfizetőt. Akkor még többen szkeptikusak voltak, mondván: valószínűleg sokan vannak köztük olyanok, akik feliratkoztak a három hónapos ingyenes próbaidőre, elfelejtették módosítani a beállításokat, de az első pénzlevonás után gyorsan távoznak majd.

Nem ez történt: a Financial Times értesülése szerint az Apple Music elérte a 10 millió előfizetőt. Az adatot a legtöbben a piacvezető Spotify növekedésével vetik össze: a svéd cégnek hat év kellett, hogy elérje ezt a számot, az Apple-nek hat hónap. (Persze sok szempontból igazságtalan ez az összehasonlítás.) A Spotify legutóbbi nyilvános adata tavaly nyári: 20 millió előfizető; bár sejthetően már közel lehetnek a 25 millióhoz, vagy már meg is haladhatták ezt. Mark Mulligan zeneipari elemző szerint ha sikerül tartania az Apple-nek a jelenlegi növekedési ütemet, akkor 2017-re a vezető stream szolgáltatóvá válhat. Hozzátette: ez viszont valószínűleg a letöltések további visszaesésével fog járni.

A számoknak nemcsak az Apple örülhet: több lap is arról számolt be, hogy miután a kiadók megkapták az első jogdíjkifizetéseket azután, hogy az első feliratkozóknak már lejárt a próbaidejük, az összegek jóval nagyobbak voltak, mint amire számítottak. Egy név nélkül nyilatkozó független kiadónál egyenesen kétszer annyit kaptak, mint gondolták – igaz, hogy a kínai piacról származó bevételek “csalódást okoztak”. (Kínában a Spotify nem érhető el, az Apple Music igen. A cég hardver termékei ott nagyon népszerűek – a zenében viszont nagyon erős a helyi előadók uralma.)

Valószínű, hogy ezek a hírek tovább fokozzák a nyomást a Spotify-on, hogy valahogyan korlátozza az ingyenes elérést. A Spotify ugyanis rendre arra hivatkozik, hogy ez a legjobb módja az előfizetők megnyerésének – azonban az ilyet nem, csak hosszú próbaidőt kínáló Apple Music sikere most újabb érv lesz ez ellen.

A Spotify-nak egyébként egyéb gondjai is vannak: többen beperelték szerzői jogsértés miatt. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a cég a Harry Fox Agencyt bízta meg a jogok megszerzésével, és ennek nem sikerült mindenhez megszerezni a megfelelő engedélyt – ám ettől még egyes (most perre ment) előadók zenéi streamelhetők a Spotify-on. A zenészek szerint a tech világban szokásos “vedd el, használd, aztán ha valaki panaszkodik, kérj bocsánatot” módszert követi. A Spotify arra hivatkozik, hogy nincs egységes, mindenre kiterjedő adatbázis minden zene összes jogainak összes tulajdonosáról, és hogy jelentős összegeket különítenek el arra, hogy a később megtalált tulajdonosokat utólag is kifizessék, illetve komoly pénzt fordítanak a keresésükre is. Egy igen alapos összefoglaló a vitás kérdésekről itt olvasható.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, ,

1 hozzászólás

  1. persze, hogy megy az Apple-nek ez is. Az a pár 10 millió ember, aki eleve megveszi a méregdrága cuccaikat, izom Apple fan, szóval, mindent szeretnek, ami Apple, és persze igen jómódúak. Ergo, simán megkajálják ezt is, hiszen alapvetően jó dolog egy nagy ökoszisztémát használni, ha az jól meg van csinálva.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: