Sok előfizetőt szerzett, és sokat is fizet az Apple Music

Az Apple stream szolgáltatása elérte a 10 millió előfizetőt úgy, hogy – a hosszú próbaidőn túl – nem kínál ingyenes on-demand zenehallgatást (csak a rádiózást). A kiadók kellemesen meglepődtek, hogy milyen sok pénzt kaptak az Apple-től.

Június végén indult az Apple Music, és októberben jelentették be, hogy elérte a 6,5 millió előfizetőt. Akkor még többen szkeptikusak voltak, mondván: valószínűleg sokan vannak köztük olyanok, akik feliratkoztak a három hónapos ingyenes próbaidőre, elfelejtették módosítani a beállításokat, de az első pénzlevonás után gyorsan távoznak majd.

Nem ez történt: a Financial Times értesülése szerint az Apple Music elérte a 10 millió előfizetőt. Az adatot a legtöbben a piacvezető Spotify növekedésével vetik össze: a svéd cégnek hat év kellett, hogy elérje ezt a számot, az Apple-nek hat hónap. (Persze sok szempontból igazságtalan ez az összehasonlítás.) A Spotify legutóbbi nyilvános adata tavaly nyári: 20 millió előfizető; bár sejthetően már közel lehetnek a 25 millióhoz, vagy már meg is haladhatták ezt. Mark Mulligan zeneipari elemző szerint ha sikerül tartania az Apple-nek a jelenlegi növekedési ütemet, akkor 2017-re a vezető stream szolgáltatóvá válhat. Hozzátette: ez viszont valószínűleg a letöltések további visszaesésével fog járni.

A számoknak nemcsak az Apple örülhet: több lap is arról számolt be, hogy miután a kiadók megkapták az első jogdíjkifizetéseket azután, hogy az első feliratkozóknak már lejárt a próbaidejük, az összegek jóval nagyobbak voltak, mint amire számítottak. Egy név nélkül nyilatkozó független kiadónál egyenesen kétszer annyit kaptak, mint gondolták – igaz, hogy a kínai piacról származó bevételek „csalódást okoztak”. (Kínában a Spotify nem érhető el, az Apple Music igen. A cég hardver termékei ott nagyon népszerűek – a zenében viszont nagyon erős a helyi előadók uralma.)

Valószínű, hogy ezek a hírek tovább fokozzák a nyomást a Spotify-on, hogy valahogyan korlátozza az ingyenes elérést. A Spotify ugyanis rendre arra hivatkozik, hogy ez a legjobb módja az előfizetők megnyerésének – azonban az ilyet nem, csak hosszú próbaidőt kínáló Apple Music sikere most újabb érv lesz ez ellen.

A Spotify-nak egyébként egyéb gondjai is vannak: többen beperelték szerzői jogsértés miatt. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy a cég a Harry Fox Agencyt bízta meg a jogok megszerzésével, és ennek nem sikerült mindenhez megszerezni a megfelelő engedélyt – ám ettől még egyes (most perre ment) előadók zenéi streamelhetők a Spotify-on. A zenészek szerint a tech világban szokásos „vedd el, használd, aztán ha valaki panaszkodik, kérj bocsánatot” módszert követi. A Spotify arra hivatkozik, hogy nincs egységes, mindenre kiterjedő adatbázis minden zene összes jogainak összes tulajdonosáról, és hogy jelentős összegeket különítenek el arra, hogy a később megtalált tulajdonosokat utólag is kifizessék, illetve komoly pénzt fordítanak a keresésükre is. Egy igen alapos összefoglaló a vitás kérdésekről itt olvasható.



Categories: Hírek

Tags: , ,