„Egy rádió évi 3-4 ezer művész zenéjét játssza, mi havi 10 millióét” – megegyezett a Soundcloud és a Universal

Megállapodott a Soundcloud és a Universal, utóbbinak mind a lemezkiadó, mind a zeneműkiadó ága. A részletek ugyan titkosak, azt azonban hangsúlyozták a felek, hogy a jövőben a Universal művészei, szerzői nemcsak a saját dalaik lejátszásai után kapnak jogdíjat, hanem a felhasználók által feltöltött, de a jogvédett dalokat valamilyen formában (remix, mashup stb.) újrahasznosító tartalmakért is.

Ez azért nagyon fontos, mert pont ez a Soundcloud egyik fő vonzereje (persze az ingyenesség mellett): mind professzionális, mind kezdő vagy feltörekvő zenészek olyan zenéi, mixei, remixei stb., amelyek közül sok máshol egyáltalán nem érhető el. Ám éppen ezek okozták szerzői jogi szempontból a legfőbb gondot: egyrészt technikailag a jogvédett művek felhasználásainak megtalálása; másrészt az, hogy hiába jelölte be mindenki, hogy igen, övé az összes jog, ez ugye nem mindig volt így. Amikor a Soundcloud elkezdett mixeket, remixeket eltávolítani a jogtulajdonosok kérésére, sok korábbi lelkes felhasználó elfordult tőlük, vagy legalábbis nagyon kritikus volt – még ha esetleg tovább is használta a platformot, mivel nem talált másikat, amelyik népszerűségben, a közösség méretében összevethető volna a Soundclouddal: hiszen a „zene YouTube-jának” is nevezett szolgáltatás aktív havi felhasználóinak száma 175 millió. (Korábban itt és itt írtunk erről.)

Ha minden jól megy, akkor a Universallal, illetve korábban a Warnerrel, illetve a sok független kiadót tömörítő Merlinnel, valamint több jelentős zeneműkiadóval, legutóbb pedig a brit jogkezelővel kötött megállapodások éppen azt teszik majd lehetővé, hogy ezek a „derivatív tartalmak” továbbra is felkerülhessenek a Soundcloudra, és a felhasznált művek jogtulajdonosai anyagilag jól járjanak ezzel. „Ilyen korábban nem létezett” – mondta a Soundcloud vezetője, Alexander Ljung a Music Allynek.

A nagy kérdés persze a monetizáció. A korábbi kiszivárgott hírek szerint pont azért tartott ilyen sokáig, mire létrejött a megállapodás – bár most a Universal hivatalos nyilatkozata szerint „régóta támogatták az olyan innovatív szolgáltatásokat, mint a Soundcloud” -, mert a major kiadók nem látták, milyen életképes üzleti terve volna a berlini székhelyű cégnek. A professzionális felhasználóktól beszedett díjak mellett az Egyesült Államokban már találhatók reklámok az oldalon, illetve még idén – egy névtelen forrás szerint talán már az első negyedévben – jön az előfizetés.

Ez azonban Ljung szerint nem fog hasonlítani a többire. Már csak azért sem, mert „a Soundcloud különbözik minden más platformtól. Több mint 100 millió szám van fent nálunk, ami jóval több, mint bármely másik szolgáltatás katalógusa [amelyek általában 30 millió körül vannak – persze a YouTube-ot nem számítva], és ezek közül sok sehol máshol nem található meg. Sokkal nyitottabb szolgáltatás vagyunk, 175 millió hallgatóval, és több alkotóval, mint bárki más. Egy hagyományos rádió kb. 3-4 ezer zenész számait játssza egy évben. Mi havonta 10 millióét. Ilyen méretekre nincs precedens.” Ez tehát a kiindulópont, és Ljung szerint ezt a különleges helyzetet kell majd kihasználnia a nem szokványos előfizetéses modellnek – de ennél többet nem árult el. Azt is a Universal egyik vezetőjétől lehet tudni, hogy lesznek egyes tartalmaik, amelyek csak az előfizetők számára lesznek elérhetők.

Persze még hátravan addig egy nagy lépés: a harmadik majorrel, a Sonyval, illetve a legnagyobb zeneműkiadóval, a Sony/ATV-vel még nem kötöttek megállapodást. A Music Allynek Ljung nem beszélt részletekről, csak azt mondta, hogy a zeneipar túlnyomó része – köztük a legnagyobb major – már mögöttük áll; a cég egy másik vezetője viszont a Billboardnak azt nyilatkozta, hogy az indulás feltétele, hogy a tartalmak jogtulajdonosaival megállapodást kössenek, és a Sony számára „nagyon vonzó ajánlatuk” van.



Categories: Hírek

Tags: , ,