A régi zene legyőzte az újat

Az Egyesült Államok zenei piacának adatait szolgáltató Nielsen jelentései alapján a Music Business Worldwide közölte a talán meglepő, egyesek számára egyenesen sokkoló hírt: 2015-ben először fordult elő, hogy a régebbi (egészen pontosan legalább másfél éves) albumok eladásai meghaladták az újabbakét. Előbbiekből 122,8 millió kelt el az amerikai piacon, utóbbiakból 118,5 millió. Vagyis 4,3 millióval, tehát 3,5 %-kal kevesebb új album fogyott. “Elképesztő belegondolni, hogy alig 10 éve még 150 millióval több új lemezt adtak el, mint régit” – írja a cikk. (Érdekesség, hogy ha Adele rekorddöntő, 7,44 milliós amerikai eladását kivennénk az adatokból, akkor 11,7 millió lenne a különbség.)

Az előbbi számokban a digitális és fizikai eladások is benne vannak. Lebontva a fizikai eladásokban szintén először előzték meg a régebbi (angol terminológiával “katalógus”) lemezek az újabbakat; a digitális albumok között még mindig kicsivel vezetnek az újak. A Music Business Worldwide szerint a jelenség egyik fő oka a vinyl reneszánsza. Igaz, hogy a “feltámadt” formátumban a két legkelendőbb album Adele-é és Taylor Swifté volt, a vinyl toplista következő helyezettjei már klasszikusok: The Dark Side of the Moon, Abbey Road, Kind of Blue.

A cikk azt írja, hogy a stream adatokban a Nielsen nem végzett hasonló bontást. A Billboard viszont korábbi adatokat idéz: a streamelt zenék között a 18 hónapnál régebbiek aránya évek óta kb. 70%, és nincs okunk feltételezni, hogy ez 2015-ben megváltozott volna. (Pláne, hogy a legnépszerűbb album, Adele-é nem is volt elérhető egy platformon sem.) Az, hogy a stream egyre inkább teret nyer a kb. felerészben új zenékre támaszkodó fizikai piachoz képest, még inkább a régebbi zenék uralmához vezet.

Aligha kell ecsetelni, hogy ez a trend milyen változásokat hozhat: csökkentheti a befektetési kedvet az egyre nehezebben megtérülő, kockázatos új zenékbe, előadókba. Sokan már évek óta panaszkodnak, hogy a kiadók egyre kevésbé mernek kockázatot vállalni új előadók leszerződtetésével – bár az IFPI azt hangsúlyozza, hogy egyetlen iparág sincs, ahol a bevételek olyan magas arányát költenék kutatás-fejlesztésre, mint amennyit a kiadók A&R-ra (bővebben lásd itt). Az elektronikus zenével foglalkozó Resident Advisornak nyilatkozó lemezboltosok egy másik (a sajtóban többször feldolgozott) aspektusra hívták fel a figyelmet: a régebbi zenék vinyl-újrakiadásában az üzletet meglátó major kiadók lefoglalják a megmaradt lemezgyárak kapacitásának jó részét, így a kis, független kiadók dolga egyre nehezebb, mert kis példányszámú rendeléseik igen sokára készülnek el.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading