A Nielsen az Egyesült Államok zeneiparának fő 2015-ös számait összefoglaló jelentésének lényege már jól ismert mindenki számára, aki kicsit is követi a zeneipari történéseket. Azért érdemes ezeket átvenni, illetve megnézni néhány – talán meglepő – egyéb eredményt, amelyek a fogyasztói szokásokról szólnak.
A legfőbb trend a zenefogyasztás növekedése, miközben a vásárlások csökkennek. Az amerikaiak 91 %-a szokott zenét hallgatni, átlagban heti 24 órát. Az összesített fogyasztás 15,2 %-kal nőtt (ebben a streamet és a vásárlást megpróbálják közös nevezőre hozni), míg az eladások 6,1 %-kal estek vissza. Ez úgy jött ki természetesen, hogy a stream hatalmasat nőtt: az on-demand audio 83 %-kal az előző évihez képest, a videók pedig dupláztak: 102 %-kal nőttek 2014-hez képest. Az általánosan használt átszámítás szerint 1500 streamelt dalmeghallgatás felel meg egy albumeladásnak; eszerint az amerikai összesített zenefogyasztás 38,5 %-a streamelt volt, szemben az előző évi 23 %-kal.
2015 persze Adele éve is volt, és a jelentés felsorol néhány adatot: a megjelenés hetében például az összes eladás 41 %-áért az énekesnő felelt. Egy kérdőíves felmérésben a megkérdezettek 32 %-a mondta, hogy vagy megvette, vagy szándékozik megvenni a lemezét. Azoknak, akik az első héten megvették, 41 %-a mondta, hogy a döntésére hatással volt az is, hogy nem lehetett streamelni az albumot – ám ezeknek az embereknek a túlnyomó része (86%) azt is mondta, hogy mindenképpen megvette volna a lemezt.
A vinyl pedig rekordot döntött: majdnem 12 millió lemezt adtak el e formátumban; túlnyomóan (68%) rockzenét. A darabonként (nem album részeként) eladott digitális dalok nagyobbat estek vissza, mint más formátumok: 12,5 %-ot.
Igazán érdekesek azok az adatok, amelyek a sokszor temetett rádióról szólnak. A felnőtt (18 év fölötti) lakosság 93 %-a hetente legalább egyszer hallgat rádiót, amivel ez a vezető médium: megelőzi a tévét is (87% mondta, hogy heti legalább egyszer nézi), az okostelefont (71%), asztali számítógépet (54%).
Szintén a rádió vezet azon a listán, amely azt mutatja, hol találkoznak a hallgatók új zenékkel. 61 %-uk a rádióban – ez 2014-ben 57% volt. A második legfontosabb forrás a rokonok és barátok ajánlásai: 45% mondta, hogy szokott így új zenékkel találkozni, és nagyon fontos, hogy a tinédzsereknél ez az arány 65%. Az egész lista igen tanulságos: a harmadik helyen a filmek, filmzenék állnak (31%). A zenei világ elhamarkodott „megfejtései” alapján egyeduralkodónak tűnő online zenefelfedezési módok a negyedik és ötödik helyen állnak: az online zene- és videóstream oldalakon, beleértve a YouTube-ot 27% találkozik új zenékkel, a közösségi médiában 25%; ezek mögött alig maradt le a tévé (23%). 12% élőzenei eseményeken, 10% az állítólag már nem is létező lemezboltokban (plakátokon, polcokon) találkozik új zenékkel. Az online zenei hírek és a magazinok állnak az utolsó helyen: a megkérdezettek 8 és 7 %-a említette ezeket. (Természetesen az összeg több mint 100%, hiszen egy-egy ember több helyen is felfedezhet új dalokat.)
A Nielsen fenti adatai és táblázata egy 3305 fős reprezentatív mintát alapul; korábban is megjelent már.
Categories: Hírek
Leave a Reply