A legnagyobb kiadó képes volt hibázni egyik legnagyobb sztárja, Rihanna megjelentetésében

Mint arról itt írtunk, Rihanna hosszú várakozás után megjelent nagylemeze, az ANTI körül volt némi fejetlenség: először kikerült a Tidalra, aztán lekerült onnan, majd miután a torrent oldalakon már fent volt, kiderült, hogy “ajándékként” ingyenesen, hivatalosan letölthető. Az biztos volt, hogy valaki elrontott valamit. De inkább arra lehetett tippelni, hogy a piacon viszonylag új és kicsi Tidalnál történt a hiba. “Az ember elképzeli, ahogy Jay Z fel-alá rohangál a Tidal irodában, és azt kiabálja: csak semmi pánik!” – viccelt a Guardian kritikusa.

Az igazság a Tidal markeingigazgatója által a SPIN magazinnak adott interjúból, egészen pontosan az ahhoz fűzött helyreigazításból derült ki (ami mutatja, hogy még mindig elég nagy a káosz). “Tudjuk, mi történt, abban az értelemben, hogy sajnos még mindig rendszerekre kell támaszkodnunk, és volt egy rendszerhiba” – mondta Grace Kim; a helyreigazításból derült ki, hogy “a rendszerhibát a Universal Music Group okozta” – akármit jelentsen ez.

FRISSÍTÉS: A Universal tagadta a vádat. Igaz, nem hivatalosan: mind a Billboardnak, mind a Music Business Worldwide-nak névtelenül nyilatkoztak a kiadó illetékesei arról, hogy “a vádak nevetségesek és abszurdak”. “Ha mi hibáztunk volna, azt beismernénk” – mondta az egyik; “pontosan teljesítettük a kéréseiket: ez olyasmi, amit napi szinten csinálunk. Csak ránk akarják kenni a saját alkalmatlanságukat” – mondta a másik.

Mint kiderült, a Samsung úgy került a képbe, hogy 1,4 millió (digitális) példányt megvásároltak a Rihanna-lemezből, aki aztán ezeket ajándékozta tovább a rajongóknak, és bárkinek, aki kattintott a mindenhol elérhető linkre. A marketingigazgató szerint a kavarodás nem ártott semmit, sőt, eredetileg arra számítottak, hogy egy hét kell majd a kampánynak, hogy elérje ezt a számot, ám aztán 15 óra alatt “elfogytak” az ingyenes lemezek. (A Samsung még tavaly 25 millió dolláros szponzori szerződést kötött Rihannával, valószínűleg ennek a része volt ez a kampány is, illetve majd a következő turné is az lesz.)

Rihanna fejhallgató

Rihanna ezen a képen látható, 9 ezer dolláros (2,6 millió forintos) fejhallgatója a kép kikerülése után egy nap alatt elfogyott. Az énekesnő állítólag saját lemezét hallgatja a fotón.

Grace Kim szerint “ez egy új modell, amihez előbb-utóbb mindenki csatlakozni fog”. Persze valójában nem egészen új, és az is nyilvánvaló, hogy korlátozott azok száma, akiktől egy szponzor nagy tételben lemezt fog vásárolni. 2011-ben az Amazon vásárolt be teljes nagykereskedelmi áron az akkor a csúcson lévő Lady Gaga albumából, hogy aztán a megjelenés napján 0,99 dollárért adja, ezzel népszerűsítve a messze az iTunes mögött kullogó digitális áruházát. 2013-ban pedig a Samsung fizetett Jay Z-nek, hogy aztán az akkor legújabbnak számító okostelefonjai tulajdonosainak ingyen albumletöltést kínálhasson.

Az Amazon akciójából származó eladások beszámítottak a listás helyezésekbe, ám ezután nem sokkal hozta a Billboard azt a döntést, hogy a megjelenés első négy hetében 3,49 dolláros határ alatti eladások nem számítanak az albumlistán. (Ez mai árfolyamon kicsit kevesebb mint ezer forint.) Mint a Billboard szerkesztője a Lady Gaga-, majd a Jay Z-megjelenés után elmagyarázta, “a fogyasztói szándék” az, amit megpróbálnak számításba venni. És egy cég döntése, hogy lemezeket vásároljon (vagy digitális albumok esetén inkább ezek továbbadásának jogát), még nem jelent semmit a fogyasztókra nézve.

Így Rihanna listahelyezésébe csak a “rendes” (egyelőre csak digitális) eladások és a stream számított bele. Így a 27. helyre került a lemez, ami azért nem rossz, tekintve, hogy a heti periódusból csak egy napig volt elérhető. Közben viszont az amerikai lemezkiadók szervezete, az RIAA megadta a platinalemez minősítést az ANTI-nak.

Úgyhogy ha van tanulság, akkor az ez: egyre nehezebb lesz követni és felmérni, vagy legalábbis megbecsülni, hogy mennyire népszerű vagy kelendő egy lemez. Valamint az, hogy miközben a nagy kiadók világát szokás “gépezetként” jellemezni (nem jó értelemben), addig még a legnagyobb major, a Universal is képes volt nagyot hibázni egyik legnagyobb sztárja lemezének megjelentetésekor.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: