Az Aloompa olyan nagy fesztiváloknak készít okostelefonos alkalmazásokat, mint a Coachella, Lollapalooza, Bonnaroo, Ultra, Electric Daisy Carnival stb. A cég alapítói a Noisey-nak adott interjúban elmondták, hogy az utóbbi két évben azt látták, hogy a zeneiparban egyre inkább az adatokra irányul a figyelem. „Menő, ha van egy appod, de az újdonság varázsának elmúltával leginkább az adatok kerültek a fókuszba.” (A zeneipar és a „big data” viszonyáról itt olvasható összefoglaló.)
Kézenfekvően adódik, hogy gyűjtik és rendszerezik azt, hogy a felhasználók milyen előadókat kedvelnek, illetve az alkalmazásban összeállított programjuk szerint melyiket tervezik megnézni. Mint az Aloompla itt írja, a teljes közönségről készített felmérések és a saját adataik összevetése azt mutatja, hogy az amerikai fesztivállátogatók 53 %-a letölti az általa látogatott rendezvény alkalmazását. Ezért ha nem is teljes, de fontos képet tudnak a piacról. Ezt idén először egy táblázatban is összefoglalták. Eszerint a legnépszerűbb műfaj az elektronikus tánczene, de a pop és a country is nagyon jól áll. Mint írják, egyre inkább a sok műfajt felvonultató fesztiválok a jellemzőek.
Az igazán nagy dobás azonban az, hogy több mint 30 fesztiválon vezették be Presence nevű programjukat, vagyis szereltek fel Bluetooth technológiát használó jeladókat. Ezek az alkalmazással kommunikálva meg tudják állapítani, hogy merre járnak a fesztiválozók. Aki járt már ilyen rendezvényen, tudja, hogy egy dolog, hogy mit tervez megnézni az ember, egy másik dolog, hogy ténylegesen mit néz meg, és mennyi ideig marad a színpad előtt vagy a sátorban.
„Eddig a fesztiválok azt tudták követni, hogy valaki megveszi a jegyét, bemegy a helyszínre – és innentől semmit nem tudtak róla” – mondják. Mostantól erről is tudnak adatokat gyűjteni. Így például az alábbi táblázat azt mutatja, hogy mely előadók tudták a legsikeresebben megtartani a közönségüket.
Az Aloompa alapítói azt mondják, hogy az általuk szolgáltatott adatokra egyre inkább támaszkodnak a fesztiválszervezők, a program összeállításában és a menedzsmentekkel folytatott tárgyalásokban is. Honlapjukon, a Presence bemutatásában más lehetséges felhasználásokat is említenek. Így például a fesztiválozók a tartózkodási helyüknek megfelelő üzeneteket kaphatnak mondjuk arról, hol kell a legkevesebbet várniuk egy sörre vagy a vécére; a szervezők is valós időben követhetik, hogy merre van nagyobb tömeg. A szponzorok szintén a tartózkodási helyhez igazított üzenetekkel, például játékokkal szólíthatják meg a bulizókat.
Fontos hozzátenni, hogy az alkalmazások mindig engedélyt kérnek a fesztiválozóktól arra, hogy követhessék a mozgásukat. Az Aloompa azt is tervezi, hogy – szintén engedéllyel – más, például a nemre és korra vonatkozó adatokat is hozzávesz az eddigiekhez.
Categories: Hírek
Leave a Reply