A veszteségek ellenére bizakodó a Soundcloud, mások a végét jósolják

Nyilvánosságra hozta 2014-es eredményeit a Soundcloud, és bár az adatok régiek, és azóta sok fontos fejlemény volt a cég életében – a legnagyobb a Universallal kötött különleges megállapodás, amely lehetővé teszi a remixek monetizálását is -, a veszteség nagysága megdöbbentette az elemzőket. A Music Business Worldwide például azt írja: “a Soundcloud anyagi helyzete még annál is kockázatosabb, mint a legnagyobb ellenlábasai gondolták”.

Az éves veszteség 39,14 millió euró volt (12,1 milliárd forint), jóval több, mint az előző évi 23,11 millió. Eközben a bevételek 11,28 millió euróról 17,35 millióra nőttek (5,4 milliárd forint). A kiadási oldalon főként az alkalmazottak számának növekedése, illetve ennek nyomán a bérköltségek 42,5 %-os emelkedése a legjelentősebb. (Az éves átlagfizetésük kicsit csökkent, 79,980 euróra, ami havi átlag bruttó 2 millió forint.) A cég vezetősége a nyilvánosságra hozott dokumentumban azt írja, hogy “az anyagi bizonytalanság miatt újabb tőkebevonásra lesz szükség 2015-ben”. Tavaly végül 77 millió dollárt kapott a cég a befektetőktől.

Egy másik aggasztó adat az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel (average revenue per user, ARPU). Mint a Billboard írja, ez mindössze 11,2 cent felhasználónként, vagyis 31 forint egy évben, míg a Spotify esetén ugyanez kb. 27 dollár, a Pandoránál pedig 11 dollár. Nagy kérdés azonban, hogy a 175 milliós havi aktív felhasználói bázisból, akik mind az ingyenes zenehallgatás miatt jönnek a platformra, ki tud-e facsarni a Soundcloud megfelelő mennyiségű pénzt a régóta ígérgetett előfizetéssel.

A jelentést különbözőképpen értékelik a sajtóban. A Music Business Worldwide szerint “borzasztó nagy szükség volna az üzleti modell megjavítására”. A Complete Music Update szerint idén fog eldőlni, hogy lesz-e jövője a cégnek. A Fact magazin sokfelé idézett jóslata negatívabb: szerintük “bezárás fenyegetheti” a céget. Öt okot sorolnak fel erre: 1. veszteségek, 2. még mindig nem sikerült megállapodni a Sonyval, 3. a platform alig valamit fejlődött 2007 óta, például az új zenék ajánlásában különösen lemaradt, 4. még mindig nem tudni, hogy mi lesz az előfizetéses szolgáltatás, és az miben tud jelentősen többet adni, mint a már létező, erős versenytársak, 5. a leszedett számok, mixek miatt egyre több zenész hagyja el a Soundcloudot, például a mixeket egyre inkább a Mixcloudra, a saját zenéket a Bandcampre költöztetik.

A Soundcloud a kritikákra reagáló közleménye szerint viszont a veszteségek csak egy “erős növekedési fázis” velejárói, és a cég számára jól látszik “az egyenes az út a globális sikerhez”. Írnak a befektetői bizalomról, a Soundcloud népszerűségéről (175 millió havi aktív hallgató, 18 millió alkotó 110 millió száma), és a megkötött nagy megállapodásokról.

Soundcloud New York iroda

A Soundcloud New York-i irodája, Jesse Boykins III zenész (fotó: Soundcloud Facebook)



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d