Végre megoldódhat az online mixek problémája

A Dubset szoftvere azonosítja a jogtulajdonosokat, engedélyezteti a mixet vagy remixet, és így az végre bevételt termelhet a DJ-nek és a felhasznált dal alkotóinak is. Az Apple Musickal már megállapodtak.

A mixek, remixek, mashupok komoly problémát jelentenek – vagy ha minden jól megy: jelentettek – az online világban. Iszonyatos mennyiségű keletkezik belőlük, hálószoba-DJ-ktől sztárokig mindenki rendszeresen készít ilyeneket, ám a jogosítás rendkívül bonyolult műveletét még a befutott DJ-k is leginkább csak a hivatalosan (általában CD-n is) megjelentetett mixlemezek esetén vállalták.

Így viszont csak olyan oldalakra kerülhettek fel ezek a mixek, amelyek vagy teljesen jogosítatlanok voltak, vagy a felhasználók által feltöltött tartalom (user generated content, UGC) esetén a felhasználókra bízták, hogy tényleg jogosították-e a tartalmat. Ez egyfelől ahhoz vezetett, hogy a jórészt ilyen mixek, remixek által népszerűvé vált szolgáltatások – leginkább a Soundcloud – a jogtulajdonosok nyomására elkezdték eltávolítani a mixeket, vagy legalábbis egy részüket; másfelől pedig ahhoz, hogy sem a DJ-k, sem a mixekben felhasznált zenék jogtulajdonosai nem láthattak pénzt ezekből a tartalmakból. Egy 2014-ben megjelent becslés szerint az elmaradt jogdíjak évi százmillió font (40 milliárd forint) körül lehettek.

A Dubset nevű, részben a Rhapsody által finanszírozott startup már tavaly tavasszal bejelentette, hogy megtalálta a megoldást, most pedig már annyira komolyra fordult a dolog, hogy a Billboarddal azt közölték: aláírták a megállapodás az Apple Musickal. Azt remélik, ez csak a kezdet; a cél az, hogy minden létező jogosított szolgáltatáson megjelenhessenek a DJ-mixek, remixek.

A Dubset által kifejlesztett MixBank technológia azonosítja a mixben megszólaló összes számot (és azt is, hogy azok mennyi ideig szólnak), és ezt párosítja a jogtulajdonosok adatbázisával. A cégnek már több mint 14 ezer lemezkiadóval (köztük a majorökkel) és zeneműkiadóval van szerződése. Egy egyórás mix elemzése átlagban 15 percet vesz igénybe. Ennek eredménye egy lista a felhasznált felvételek kiadóiról, illetve a szerzemények zeneműkiadóiról – a Billboard szerint egy egyórás mix esetén ez tipikusan 25-30 kiadót és számonként (!) 2-10 zeneműkiadót jelent.

A rendszer ezután ellenőrzi, hogy milyen követelményeket szabtak meg a jogtulajdonosok. Ők akár számonként is meghatározhatják, hogy az felhasználható-e mixekben; szabályozhatják, hogy milyen hosszúságban szólhatnak; területi korlátozásokat vezethetnek be. Akár az is lehetséges, hogy egy bizonyos DJ-k számára megtiltják bizonyos előadók zenéinek a felhasználását. Ha akarják, akkor külön kézi ellenőrzési lehetőséget is kérhetnek.

A mixet feltöltő DJ a folyamat végén értesítést kap arról, hogy megkapta-e az engedélyt minden érintett jogtulajdonostól, illetve ha probléma volt, akkor lehetősége van arra, hogy megváltoztassa a mixet. Ha minden rendben, akkor a mix vagy remix megjelenhet a feltöltő által kiválasztott, jogosított – akár előfizetős – szolgáltatások katalógusában. Ez a szolgáltatás a Dubsetnek fizet, amely a maga – nyilvánosságra nem hozott – részének levonása után fizet mind a DJ-nek, mind az összes jogtulajdonosnak. A cég hangsúlyozza, hogy kis és nagy kiadók, illetve híres és nem híres DJ-k ugyanúgy részesülnek a jogdíjakból.

A szolgáltatásra a Mixbank.com oldalon lehet feliratkozni mind a DJ-knek vagy menedzsereiknek, mind a jogtulajdonosoknak.

Dubset is the solution

Forrás: Dubset.com

A probléma nagyságát a Dubset honlapján azzal az adattal érzékelteti, hogy naponta a „hagyományos terjesztési csatornákon” 20 ezer új szám jelenik meg, míg a felhasználók által előállított tartalom 300 ezer szám – szintén napi szinten. „Minden percben több száz óra mixet és remixet töltenek fel az internetre, de ezek 90 %-a nem jelenhet meg a legális zenei szolgáltatóknál.”

Valószínűleg ennek egy jó része továbbra is megmarad a jogosítatlan csatornákon: egy hálószoba DJ számára még ez a leegyszerűsített eljárás is túlságosan bonyolultnak tűnhet. Viszont a nagy, vagy akár már közepes DJ-knek nemcsak a lehetséges bevételi forrás, hanem a hivatalos szolgáltatók által nyújtott keretek (és legitimáció), illetve a felfedezés lehetősége is vonzó lehet – valamint az, hogy így tényleg védve lesznek a mixeik a leszedetéstől, ami miatt sokan haragszanak például a Soundcloudra. Több sztár-DJ már a Dubset mellett áll: Mark Ronson, Steve Aoki, Diplo és mások is használják már – a másik oldalon pedig az Apple Musickal aláírt megállapodás egy komoly fegyvertény, bár ha nem követi hamarosan a Spotify, az probléma lehet a Dubset számára. Az már a spekuláció birodalmába tartozik, hogy mi lesz ezek után a nem jogosított szolgáltatásokkal. Ha a komoly bevétellel kecsegtető mixek tényleg átköltöznek a legális szolgáltatásokra, akkor a nem jogosított oldalak elveszíthetik felhasználóik jó részét, és ezáltal azokat a karrierben reménykedő DJ-ket is, akik mixekkel vagy nem felkérésre készült (de a Dubset által jogosítható) remixekkel szeretnének befutni. Cserébe viszont lehet, hogy a kicsi, nem jogosított szolgáltatásokkal a jogtulajdonosoknak nem éri meg foglalkozni, mint ahogy a Soundcloud is sok évig növekedhetett, mire belefutott jelenlegi problémáiba.

Másfelől viszont ha ténylegesen elterjed a megoldás, akkor várható az is, hogy megjelennek majd a panaszok. Gondoljunk bele, hány olyan cikket olvastunk már, hogy „ilyen sokan streamelték a számomat, és ilyen kevés pénzt kaptam”. Egy mixnél már nem csak a szolgáltató, hanem a Dubset is leveszi a maga részét, és ami még fontosabb: a maradékon a DJ mellett még rengetegen osztoznak – így itt aztán tényleg elenyészően kis összeg fog jutni egy-egy lejátszásra. Amire nyilvánvalóan lehet mondani azt, hogy eddig az ilyesféle felhasználások után jellemzően senki nem kapott pénzt (legfeljebb a megosztására használt platform örülhetett a felhasználóknak, esetleg a reklámbevételnek), de ettől még biztosan nagyon csúnyán fog kinézni az a sok nulla a vessző után.



Categories: Hírek

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.