A Halott Pénz új száma nagyobb nézettséggel jutott YouTube-listánk elejére, mint a Bulibáró. Az első hét helyezett mindegyike több kattintást szerzett, mint ősszel az első. Ez már a harmadik tél volt, ahol ilyen ugrást láthattunk.
December 2-án került fel a YouTube-ra Halott Pénz Darabokra törted a szívem című videója, és a tél végére több mint 8,4 millió kattintást szedett össze. Ez jobb eredmény, mint amit 2015 nyarán a Bulibáró elért (7 millió), bár feltehetőleg a Belehalok tarolásának sebességét még ez sem éri el (mint itt összefoglaltuk, Majkáék száma két hónap alatt szedett össze 7,4 milliót, majd a következő három hónapban még 5,9-et).
Halott Pénz persze egészen más közegben érte el ezt a sikert, hiszen 2012 óta jelentősen nőtt a legnépszerűbb YouTube-videók átlagos nézettsége. Sőt, három hónap alatt is már jelentős ugrást látunk: a téli lista első hét helyezettjének mindegyike több kattintást szerzett, mint amennyi az őszi listán elég volt az első helyhez Kis Grófo számának (amely hiába erősített bő 1,2 milliót, második helyre esett vissza). Bár olyan időtávra nem tekint vissza a listánk, hogy komoly következtetéseket tudjunk levonni, azért azt megállapíthatjuk, hogy 2012-2013 telén nem volt ilyen ugrás, a következő két télen viszont nagyot nőtt az össznézettség. Ám ez nem idényjellegű, tehát nem követte tavasszal visszaesés. Az okokról csak spekulálni lehet; talán a karácsonyra ajándékozott okostelefonoknak is köze lehet a jelenséghez, ha az tényleg létezik. (Egyébként pont télen lehet a legtöbbet keresni a YouTube-on a reklámokból – lásd e cikkünket.)
Halott Pénzt, vagyis Marsalkó Dávidot 2012-ben ismerte meg a nagyközönség A feneked a gyengém című slágerével. Azóta rendszeres szereplője a YouTube-listáknak; a Darabokra törted a szívem már a nyolcadik olyan videója, amely felkerült rá; tavaly a Valami van a levegőben a 3. helyig jutott, csakúgy, mint a Wellhellóval közös Emlékszem, Sopronban. Amúgy a Wellhellónak is volt új száma december elején, de a Késő már nem nyitott olyan jól, mint a duó más slágerei: a 9. helyre jutott. A Wellhello példája azt is mutatja, hogy nem kielégítő magyarázat az, hogy Halott Pénz egy örökzöld slágert dolgozott át (bár új verzéket kapott a Bergendy-sláger): az ő Soho Party-feldolgozásuk a kevésbé sikeres dalaik közé tartozik, noha sokan boldogak lennének annak a számaival. A Darabokra törted a szívem amúgy nem tartozik a YouTube-on legnépszerűbb magyar örökzöldek közé: többféle előadásban, feldolgozásban, és többféle felhasználók által feltöltött változatban található meg, de a legnézettebb is félmilliónál tart most.

Kattintásra nagyobb lesz az Artisjus, Mahasz, Zeneszöveg.hu és a 3GM együttműködésével készült lista.
A YouTube-listán sok új dal található, de új előadók legfeljebb a közreműködők között. A harmadik helyen Horváth Tamás és Raul; ők mindenféle felállásokban gyakori szereplők a lista élvonalában, de első helyre még sosem kerültek. Az ötödik Majka klipje, amely a termékelhelyezések körüli vita miatt a Viván nem látható. A Darabokra törted a szívem vezeti a Mahasz single és stream listáját is; a Zeneszöveg.hu keresései között a második, a rádiós listán az ötödik.
A rádiós lista második helyén nyitott a Fish! Ne is figyelj rám című dala – ez az 1999 óta létező (igaz, nagylemezeket csak 2006 óta megjelentető) zenekar első, a Mahasz rádiós listájára egyáltalán felkerült száma. Másrészt most először láthatjuk azt, hogy egy korábban nagyon erős rádiós jelenléttel bíró szám azután kerül be a YouTube-on a legnépszerűbbek közé, miután a rádiókban már elindult lefelé: Superstereo feat. Dé Bent a nevedjéről van szó. (Superstereo-interjúnk itt olvasható.) Ezt leszámítva az immár szokásosnak mondható képet látjuk a két lista összevetésével: vannak mindkét platformon jól teljesítő előadók, és vannak, akik kizárólag az egyiken népszerűek. (Rúzsa Magdolna és a Honeybeast egyes korábbi slágerei befértek a YouTube top 20-ba, de új dalaik inkább a rádiókban szólnak, legalábbis egyelőre.)
Az albumlistán az lenne a meglepetés, ha nem a Tankcsapda vezetne, de az vezet. A második helyen a Bëlga szintén a Mol kutaknál árusított, Disco! című albuma. Érdekes, hogy a zenekar története során egyszer vezette az albumeladási listát: a 2004-es Jön a Gólem! csak a Tesco áruházakban volt kapható (ezekben ma már egyáltalán nincsenek CD-k), és ez akkor meglepő húzásnak számított, főleg az undergroundnak elkönyvelt zenekar részéről. Később is sokféle terjesztési móddal kísérleteztek (valamint a torrentezés által a leginkább érintettek közé szokás sorolni az együttest), a Mol-együttműködés ezek közül kevésbé meglepő, sőt, szinte már a siker egyik legfőbb receptje a lemezeladásnál. A listáról érdemes még kiemelni a 30Y válogatását: a zenekar egyik sorlemeze sem szerepelt ilyen jól; valamint azt, hogy a tavaly nyári Strand és Volt fesztiválokhoz tartozó (naná, Mol-kutas) válogatáslemezek még a téli top 20-ba is belefértek.
A lista szerkeszthető .xlsx formában innen tölthető le.
Categories: Hírek
Leave a Reply