A GQ magazin cikke az amerikai szórakoztatóipar egy nyilvánosság számára nem ismert bevételi forrására hívta fel a figyelmet: a „megjelenés egy klubban” (club appearance) amolyan mini iparág, amelyben a legnagyobb sztároktól a valóságshow-k közepesen ismert mellékszereplőiig sokan vesznek részt, és meglepő összegek cserélnek gazdát.
A szórakoztató részletekkel teli riport szerint egy tipikus megjelenés egy órán át tart; a feladat az, hogy ez alatt ott kell lenni a klubban. A cikkben megszólaló, bulislágereiről ismert Lil Jon a kivétel, hiszen ő DJ-zik is a fizetésért; a legtöbben a puszta megjelenésért kapnak pénzt. Ez sem mindig jön össze: Nicki Minajt nemrég beperelte egy Las Vegas-i klub, mert 34 perc után távozott, pedig a szerződés egy órát írt elő; ráadásul két számot elő is kellett volna adnia, amit nem tett meg. A klub nem csak a 236 ezer dolláros (65 millió forintos) díjat követeli vissza, hanem az elmaradt bevételeket is, amiből kiderül, hogy a helyeknek miért éri meg ez az egész. „Legalább öt VIP asztal volt Nicki Minaj kijelölt tartózkodási helye közelében, amelyek a klubnak asztalonként minimum 25 ezer dolláros (6,9 millió forintos) bevételt biztosíthattak volna”, és ezt az elmaradt bevételt is követelik a sztáron. És ez csak a közvetlen aznapi bevétel (ráadásul minimum becslés – a cikk szerint egy nagylelkű szaudi herceg akár 100 ezer dolláros borravalót is adhat), és nincs benne a közvetett profit, amit az jelent, hogy a klub vonzóbbá válik a sztár jelenléte által.

Nicki Minaj a karácsonyi buliján (Webster Hall, New York, fotó: NickiPinkFriday.com – Johnny Nunez/Getty Images)
A GQ szerint a legnagyobb sztárok, főleg rapperek és DJ-k alkalmanként akár 200 ezer dollárnál (55 millió forintnál) is többet kaphatnak a klubtól. Az ismertebb valóságshow-sztárok vagy komolyabb internetes celebek 10-50 ezer dollárért (2,7-13,7 millió) szórakoznak egy-egy órát, de a kevésbé népszerű műsorok kevésbé szem előtt lévő szereplői is szakíthatnak pár ezret éjszakánként. Azok, akik nemzetközi hírnevet érnek el (világslágerük van, vagy sok országban átveszik a műsort, amelyben szerepelnek), Európában még többet kereshetnek, de ez is elmarad a közel-keleti klubok díjazásától: itt az amerikai keresetük öt-tízszeresét kaphatják alkalmanként. Mindezt erre szakosodott ügynökségek szervezik, 15 %-os részesedésért.
Mindez viszonylag új jelenség, hiszen hagyományosan inkább a jól menő kluboknak fizettek azért, hogy játsszák, ezáltal promótálják az új dalokat, esetleg engedjék fellépni a feltörekvő előadókat. A kocka Paris Hilton színre lépésével fordult meg az előző évtized közepén: ő volt az, akinek először elkezdtek fizetni a klubok, majd a Las Vegas-i PURE és Tangerine tulajdonosa „botrányos összegeket adott neki csak azért, hogy a sleppjével besétáljon az ajtón.”
Az EDM-robbanás után, ami nagyjából egybeesett a valóságshow-k legnagyobb korszakának végével, a DJ-k keresték a legtöbbet az ilyen megjelenésekkel. Mára kissé visszaesett a kereslet irántuk, ami megnyitotta az utat a rapperek, valamint ismét a valóságshow-sztárok, továbbá a közösségi médiában ismertté lett újgenerációs hírességek előtt. A közösségi média más módon is megváltoztatta a hírességek és a klubok viszonyát: ma egy sztár nem tud megjelenni egy klubban úgy, hogy arról ne értesüljenek szinte azonnal a rajongói és a bulvármédia.
Külön műfaj az, amikor a sztárok szülinapi bulijukat tartják a klubban – ezért szintén felveszik a fizetségüket, amiről a pletykalapokban nem lehet olvasni, csak arról, hogy milyen extravagáns dolgokra költöttek. Nem véletlen, hogy egyre többen nem egyszeri születésnapi bulit tartanak, hanem többet is egymás után. Általában pedig – a cikkben hosszan beszélő ügynök szerint legalábbis – nincs olyan A-listás amerikai sztár, akit ne lehetne megkínálni olyan összeggel, amelyért ne vállalna el egy órányi szórakozást a kijelölt klubban.
Categories: Hírek
Leave a Reply