A Worldwide Radio Summit találkozón tartottak egy beszélgetést a rádiózás jövőjéről az iparág számos fontos vezetőjével – összefoglalója a Music Week cikkében olvasható. (A beszélgetés rangját jelzi egyébként, hogy moderátora Larry King volt.)
A rádiók jelenlegi helyzete ambivalens. Ugyan már régóta sokan temetik, még mindig jó üzlet; az egyik megszólaló szerint 30-40 %-os profitrátával dolgoznak, „és kevés üzletág mondhatja ezt el magáról”. Ugyanakkor főleg a fiatalabb korosztály más platformokra megy át, például zenét hallgatni a YouTube-ra; és több nagy amerikai cég vagy cégcsoport anyagi gondokkal is küzd.
Valójában rosszabb a nyilvánosságban a rádiókról élő kép, mint a valóság – és ez visszahat az iparágra, hiszen például a hirdetők nem gondolják, hogy a nagyközönség megszólítható volna a rádiók által. „A helyzet az, hogy az [amerikai] közönség 93 %-át elérjük, úgyhogy a feladat az, hogy megváltoztassuk a rólunk kialakult képet” – mondta az egyik vezető.
Ahhoz, hogy a rádió megőrizze az erejét, sikeresen meg kell hódítania az új platformokat is. Ez egyelőre leginkább az okostelefonokat jelenti: „egy egész generáció nem is tud arról, hogy a telefonján is lehet rádiót hallgatni”. A közeli jövőben azonban talán még ennél is fontosabb lesz az autós piac átalakulása, hiszen a rádióhallgatás egyik legfontosabb helyszíne az autó, és nagyon terjednek azok a járművek, amelyekben már számos netes szolgáltatás (pl. stream oldalak) is elérhető. Ezekben a rádiónak már sokkal több alternatívával kell versenyeznie, ami komoly kihívást – és egyben nagy lehetőséget is – jelent.
Különösen érdekes a BBC Radio 1 és Radio 1 Xtra zenei főszerkesztője, Chris Price megszólalása. Ő arról beszélt, hogy a BBC-nek főleg a fiatalabb közönség megnyerése okoz nagy kihívást, és ezt egy számos platformra kiterjedő, összehangolt stratégiával igyekeznek elérni. Meglepő, de a rádiónak van egy olyan vezetője is, aki a vizuális arculatért felel, és Price szerint főként neki köszönhető, hogy a BBC a YouTube-on is sok millió hallgatót / nézőt képes elérni. „Ott kell horgásznunk, ahol a halak vannak” – mondta.
Fontos, a zenét érintő átalakulás, hogy míg korábban a szerkesztőknek a megérzésükre kellett támaszkodniuk, hogy kitalálják, hogy egy dal tetszeni fog-e a közönségüknek, ma már számos adat (YouTube- és Spotify-lejátszások, Shazam-keresések stb.) alapján elég pontosan meg lehet ezt jósolni. Price azonban figyelmeztetett arra, hogy ha kizárólag erre alapozunk, akkor az „unalmas, homogén zenei kultúrához” vezet. Főként egy közszolgálati rádiónak nemcsak az a feladata, hogy kiszolgálja, hanem az is, hogy kihívások elé állítsa és formálja a közízlést. „Az új David Bowie felfedezése a mi feladatunk” – mondta.
Categories: Hírek
Leave a Reply