2013 decemberében, minden előzetes reklámkampány, és ami igazán nagy szó: kiszivárgott pletykák nélkül jelent meg Beyoncé cím nélküli albuma – és ezzel beindította a „meglepetéslemezek” máig tartó hullámát. Az új Beyoncé-albumról viszont már régóta pletykáltak, majd amikor meglepetésszerűen megjelent a Formation klipje, azután még inkább. Majd egy Lemonade című „HBO special” programot felvezető rejtélyes videók korbácsolták fel a kedélyeket. Eleinte úgy lehetett tudni, hogy ez tényleg csak egy műsor vagy egy film lesz, de azért mégsem volt nagy meglepetés, amikor kiderült, hogy ugyanezzel a címmel kijött egy teljes album is.
Érdekes viszont, hogy a lemezt övező hivatalos kommunikációból semmi nem derül ki az elérhetőségéről. Eleinte csak a Tidalon volt streamelhető (ennek Jay-Z a tulajdonosa, és felesége, Beyoncé is társtulajdonos); majd nem sokkal később, de csak név nélküli forrásokra hivatkozva megjelentek a hírek, hogy az iTuneson letölthető lesz – és már az is. Mivel egy „vizuális albumról” van szó (12 dalról és egy egyórás filmről), ezért az átlagnál magasabb, 13,99 euro az ára. És persze a Tidalról is letölthető, ott forintban van az ár: 4349 forint.
Később a Tidal szóvivője megerősítette, hogy streamelni továbbra is a Tidalon lehet majd, mégpedig „az örökkévalóságig”. Arról még mindig nincs hír – legfeljebb találgatások – hogy más formátumokban, például CD-n megvehető lesz-e. (A Beyoncé egy héttel az iTunes exkluzív megjelenés után került a boltokba, ám az Egyesült Államokban a Target áruházlánc megtagadta az árusítását a késleltetés miatt. Amit egyébként aligha lehetett volna elkerülni, ha azt akarják, hogy titokban maradjon a megjelenés.)
Vagyis azok a rajongók, akik minél hamarabb meg akarták hallgatni a régóta várt új lemezt, a megjelenéskor nem tudhatták, hogy ezt pontosan mikor és hogyan tehetik majd meg – és a zenei sajtót kell követniük, hogy értesüljenek legalább ennek egy részéről (a hivatalos Facebook-oldalon például még nincs szó az iTunesról).
Kézenfekvő összehasonlítás Kanye West The Life Of Pablo című albuma, amiről maga a zenész írta azt, hogy kizárólag és örökké csak a Tidalon lesz, és csakis stream formában, aztán kb. két hónappal később mégis felkerült minden más nagyobb oldalra – és az albumlista élére. (Bővebben lásd itt.) Ezért nemrég egy rajongó be is perelte Kanye Westet, a Tidalt és Jay-Z-t, mondván, hogy a félrevezető kommunikációval több millió rajongót csaltak be az oldalra, és kérték el tőlük például a bankkártyájuk adatait. Beyoncé esetében ilyen „hamis ígéretekről” nincs szó, inkább a hallgatásról.
Az exkluzív, csak egy-egy szolgáltatónál elérhető kiadványok által felvetett problémákról itt írtunk bővebben – akkor, amikor még csak sejteni lehetett, hogy hamarosan egyre több ilyen lesz.
(További finomság egyébként, hogy a Formation a YouTube-on található meg, de „unlisted” videóként, vagyis közvetlenül a videómegosztó keresője nem dobja ki.)
Categories: Hírek
Leave a Reply