Felebarátaid zenekari fotóját…

Az internetes képkeresők megjelenése óta minden kisdiák úgy készít órai prezentációt, hogy lehúz néhány jobb fotót a netről, és beilleszti saját anyagába. Európa keleti végein ez a gyakorlat még a sajtó mindennapjaiba is bemasírozott, így a zenei sajtófotók világába is. Pedig érdemes lenne legalább a dalszerzőknek odafigyelniük arra, hogy a fotóművészeket se érje hátrány, már csak a kollegialitás okán is. Jó hír, hogy a kérdés se nem bonyolult, se nem körülményes.

Szokásos történet: cikk, blogposzt, programajánló születik egy zenekarról, amihez illusztráció kell. A szerkesztő a közösségi médiához fordul, és letölt az előadó oldaláról néhány fotót, ami tetszik neki, majd beilleszti a cikkbe. Az egész nem volt több pár percnél – de hogy szerzői jogsértés történt, az nem is lehet vita tárgya.

Ha egy fotó van annyira jó, hogy azt a médiában fel lehet használni, akkor biztos, hogy szerzői jogi védelem alatt áll. Tehát a fotóművészeti alkotásnak – igen, a jogászok szeretnek ilyen kifejezéseket használni egyszerűbb szavak helyett – van szerzője is: a fotós. És a képet csak az ő engedélyével, meg persze nevének feltüntetésével lehet nyilvánosan felhasználni.
HA A ZENEKAR VOLT A MEGRENDELŐ
A sajtófotók persze általában úgy születnek, hogy az előadó, menedzsment megbízásából dolgozik a fényképész, és készít fotósorozatot. Sajnos leggyakrabban az egyeztetendő kérdések között szóba se kerülnek az egyszerű szerzői jogi részletek – így sokszor nem is tudni, hogy „mi minden van az árban”.
Mindenesetre érdemes legalább e-mailben (vagy persze írásban) rögzíteni az alapkérdéseket. Sajtófotó esetén ésszerű úgy megállapodni, hogy az előadó kizárólagos felhasználási engedélyt kap a fényképésztől, amit bármely megkeresésre (jogilag: „harmadik személyre”) továbbengedhet. Emellett természetesen a fotós nevének feltüntetését is meg kell tartani – ez nemcsak jogi kötelezettség, de egy ilyen kis országban különösen fontos a fotóművész megélhetéséhez, további megbízások elnyeréséhez is.

Számítsunk a leendő sajtómegjelenésekre: a zenekari oldalon a fotóknál legyenek a felhasználási feltételek világosan feltüntetve. Nem kell ehhez jogász, elég konyhanyelven leírni, hogy blogok, sajtótermékek szabadon felhasználhatják a fotót az előadóról szóló hírek illusztrálására, a fotós és a forrás nevének feltüntetésével. Ezzel jelentősen megkönnyíthetjük az időzavarban lévő újságíró dolgát.

HA MÁSHONNAN VAN A KÉP
A magazinok, napilapok, portálok, hírügynökségek sajnos egyre ritkábban dolgoznak saját portréképekkel (képet lopni olcsóbb, ugye), de azért elő-előfordul ez is. Természetes, hogy az előadó ilyenkor szívesen kér képet a fotóstól vagy az őt megbízó szerkesztőségtől. Ehhez először azt érdemes megjegyezni, hogy a fotós általában kizárólagos jogokat ad a megbízó médiumnak, tehát a fotós helyett (vagy mellett) a szerkesztőséget illik megkérdezni. A legvalószínűbb, hogy a szerkesztőség ingyenesen meg fogja engedni a zenekarnak a kép nem kereskedelmi felhasználását (pl. a közösségi médiában), persze a forrás és a fotós nevének feltüntetése mellett.

TANÁCSOK MÉDIAMUNKÁSOKNAK
Nézzük mindezt fordítva: mihez kezdjen a blogger, újságíró, ha fotót szeretne illusztrációként használni? Az első jótanács, hogy hagyjon legalább valamennyi időt az engedélykérésre. A zenekari honlapról és Facebook- vagy Instagram-oldalról is csak úgy vegyen át képet, hogy előtte két dolgot megkérdez az üzemeltetőtől vagy menedzsertől: szabad-e a képet felhasználni és ha igen,
milyen nevet és forrást tüntessen fel mellette? A tömeges fotókalózkodás világában attól nem kell aggódni, hogy milliókat kérnek majd a fotóért. Ha mégis, akkor pedig milyen jó, hogy sikerült megelőzni a konfliktust, és nem a megjelenés után állnak elő az anyagi igénnyel, amikor már elég vastagon foghat a ceruzájuk.

Tóth Péter Benjamin
Címoldali fotó: pexels.com



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .