Hosszú cikket közölt a Billboard a hard rock és a heavy metal visszatéréséről. Mindez az Egyesült Államok piacára, azon belül is leginkább az élőzenére vonatkozik, de nem árt emlékezni arra, hogy az EDM-láz is (némi kerülők után) onnan indult és jutott el többek között a magyar fesztiválpiacra. Ráadásul a cikkben megszólaló, a műfajjal foglalkozó promóterek a visszatérés okait keresve számos olyan tényezőt említenek, amelyek (mutatis mutandis) nálunk is megtalálhatók.
A nagy visszatérés elsősorban a rockfesztiválok, illetve a több zenekart mozgató, nagy közös turnék nézőszámában és bevételeiben mutatkozik meg: egyre több van ezekből, egyre nagyobb közönség kíváncsi rájuk, és egyre gyorsabban kelnek el a jegyek, akár még a tavalyihoz képest is. De a média is jobban figyel a kemény gitárzenékre, főleg az olyan hírekre, mint a Guns N’ Rosesba visszatérő tagok, az AC/DC-be beszálló Axl Rose, vagy a Misfits meghatározó felállásának 33 év után adandó koncertjei – ezek mind a hagyományos, mind a közösségi médiában meghatározó témák voltak. „Mintha megint a kilencvenes évek második felében járnánk” – mondta a Billboardnak egy, számos nagynevű zenekar (Slipknot, Megadeth, Misfits stb.) menedzselésével foglalkozó cég vezetője.
A megszólalók által említett okok között ott van az, ami rendre előkerül a korábban leírt, halottnak kikiáltott műfaj visszatérésekor: „visszalendül az inga”, illetve „megunták az emberek a fröccsöntött sztárokat”, „szükség van a mélyebb zenékre / a lázadásra” stb.
Szűkebben zeneipari okok is vannak. Nagyon fontos, hogy a szóban forgó zenekaroknak – amelyek jó része már régóta működik – elkötelezett rajongóbázisa van, viszont éppen azért, mert a rock mélyrepülésben volt, a gázsijuk nincs az egekben, így jól működő üzleti modellt lehet rájuk alapozni. Ráadásul a műfaj mellett kitartó szervezők elvitték a turnékat olyan helyekre is, amelyek kiesnek a legnagyobb előadók útvonalából. „A rockzenének minden ‘isten háta mögötti helyen’ vannak rajongói, és a mi dolgunk, hogy kiszolgáljuk őket” – mondja az egyik promóter.
A kemény rock meghatározó szereplői ügyesen tudták a nagy közönséget vonzó, régebbi előadókat összepárosítani a feltörekvő zenekarokkal, mostanában pedig már azt is megengedhetik maguknak, hogy igazi sztárokat vigyenek a fesztiváljaikra (például a Red Hot Chili Pepperst), ezzel „hidat építve” más műfajok felé.
A hard rock világában a szponzorokra és a nagy cégekre általában gyanakvással tekintenek („a hard rock és a metal mindig másodrendű állampogároknak számítottak, de nem is baj: foglalkozzanak vele azok, akiknek tényleg fontos, és ne azok, akik csak a profitot látják benne” – mondja a cikk végén az egyik megszólaló) – ami persze a rajongók lojalitását csak erősíti. Ugyanakkor az utóbbi pár évben egyre több szponzort tudnak megnyerni a keményzenei fesztiválok („rájöttek, hogy a rockerek pénze is ugyanúgy pénz, és megéri megszólítani ezt a közönséget is”), valamint olyan nagy cégek is jelen vannak a műfajban, mint a Live Nation és az AEG Live. Az előbbi például hat különböző turnét átfogó, kedvezményes „bérletet” árul Ticket to Rock néven.
Bár itt nem fogalmaz egyértelműen a cikk, úgy tűnik, mintha a hard rock világában kicsit megkésve jöttek volna rá arra, hogy milyen hasznos a közösségi média és a stream a „rock vírus” terjesztésében, de már teljesen elfogadták ezt. Olyan hatékonyan, hogy az nem csak a zenére hat: a heavy metal képi világa is egyre több helyen megjelenik. Akár még az is lehet, hogy hamarosan új világsztárt ad a műfaj. Mint ahogy „nem egyedül a Nirvana hozta meg az alternatív rock áttörését, hanem már régóta érett valami”; talán hasonlóan eljön majd a kemény rock reneszánsza a műfajt még mindig „a fekete pólókkal és az ördögvillával azonosító” médiában.
Categories: Hírek