Dave Kusek írása a zenekari honlapok készítésének alapelveiről szól, ami fontos, de manapság kissé hanyagolt téma – kb. ezer, a közösségi médiára fókuszáló „hogyan csináld” cikkre jut egy ilyen.
Kusek szerint a honlap a legfontosabb pontja az online jelenlétnek, „ez tart össze minden mást”. Ebben a megközelítésben a közösségi média inkább kiindulópont, ahonnan igyekezni kell a honlapra irányítani az érdeklődőket. A saját oldal fő célja, hogy a rajongókat az egyre nagyobb elköteleződés – és ezáltal remélhetőleg a vásárlás – felé terelje. Az alapelv az, hogy egy jó honlapnak egyszerre kell szólnia három különböző csoportnak.
1) Azok, akik csak nemrég találkoztak a zenekarral: belefutottak egy számba, valaki ajánlotta, előzenekarként látták az előadót stb., és szeretnének többet megtudni, határozottabb képet kapni, hogy mi is ez. Az ő megnyerésükhoz nagyon fontos a vizuális összbenyomás (egységes fotókkal, dizájnnal, színekkel stb.), illetve a könnyű navigáció. Mivel nem várhatunk tőlük nagy energiabefektetést, fontos, hogy hamar megtalálják, amit keresnek. Szinte biztos, hogy belehallgatnának több számba is, ezért érdemes már a főoldalon elhelyezni a legfontosabb klipeket vagy egyéb zenelejátszót, mégpedig úgy, hogy a honlap megnyitása után rögtön látszódjanak.
2) Akik már rajongók, szeretnének minél többet megtudni az előadóról. Ehhez feltétlenül szükséges egy jó bió, profin összerakva, de nem személytelenül. Az aktualitásokat érdemes egy rendszeresen frissített blogon közzétenni; ne csak egyszerű hírek legyenek itt, hanem például bepillantás a színfalak mögé. A rajongókat érdeklik a koncertdátumok és vásárlási lehetőségek is; érdemes ezeket a honlapba integrálni, nem külső helyre irányítani őket, hiszen minél több kattintás szükséges valamihez, annál kevesebben jutnak el oda.
3) Az elkötelezett rajongók még személyesebb kapcsolatra vágynak, illetve exkluzív dolgokra – legyenek azok információk vagy megvásárolható dolgok. Ezeket a blogon is lehet közölni, de indítható csak regisztrált rajongók számára elérhető aloldal is (ingyenes vagy fizetős); illetve a levelezőlista is nagyon fontos eszköz. Az exkluzív tartalomra példa lehet egy dal mögötti inspiráció, személyes történet megosztása; ajánlatra pedig pl. a limitált póló vagy különleges kiadvány. Nem szabad a „legbelső kört”, vagyis a levelezőlistát ugyanazon információk közlésére használni, amiket a Facebookra is kirakunk; ha más nem, hát érdemes itt hamarabb megmutatni az új zenéket, videókat.
Dave Kusek egyébként a New Artist Model nevű „online zeneipari iskola” vezetője. Írása először a zenekari honlapok készítésére specializálódott Bandzoogle blogján jelent meg, majd átvette a Music Think Tank is.
Categories: Hírek
Leave a Reply