A legnagyobb rajongók kevesebbet költenek zenére

Miközben a zeneipar, főleg a hangfelvételipar egyre optimistábban áll a stream térnyeréséhez, egy aggasztó tendenciára hívta fel a figyelmet a Midia Research: a legnagyobb zenerajongók fogyasztási, valamint ezzel összefüggésben pénzköltési szokásainak változására.

Nem meglepő, hogy az a kisebbség (a cikk szerint a fogyasztók 17%-a), aki a legnagyobb rajongónak vallja magát, nagyobb arányban állt át a streamre. A kutatás szerint a zenerajongók 45%-ának van előfizetése valamely szolgáltatónál; másfelől az összes előfizető 65%-a ilyen rajongó.

A gond csak az, hogy a stream előfizetés el nem hanyagolható részüknél ahhoz vezet, hogy a más formátumokra kevesebbet költenek. 22% mondta azt, hogy kevesebbet fizet letöltésekért; ennél több, 29% azt, hogy míg korábban havonta legalább egy albumot vásárolt, ma már ezt nem teszi. „Ezek azok a fogyasztók, akik havi 20-30 dollárt (5600-8400 forint) vagy többet költöttek albumokra; most pedig 10-et előfizetésre.”

Közben viszont a hangfelvételipar egyre inkább az elkötelezett rajongókból kénytelen élni: ettől a 17%-tól jön a zenére elköltött teljes összeg 61%-a. Ez nagy változás, hiszen korábban az átlagos zenehallgatók is komoly pénzt költöttek azért zenére, legalábbis összesítve, ma viszont sokan közülök megelégszenek a YouTube-ozással (vagy, tehetjük hozzá, egy Adele-lemez megvásárlásával).

„Miféle iparág az, amely a legértékesebb fogyasztói költését korlátozza?” – teszi fel a kérdést a Midia Research. A megoldás szerintük az, hogy két irányba is meg kell nyitni a stream szolgáltatók árazását: olcsóbb csomagok kellenének, hogy ne csak a legnagyobb zenerajongók számára legyen vonzó a stream; másfelől prémium csomagokkal lehetne az elkötelezetteket több pénz kiadására sarkallni. (A rövid cikk nem említi, de erre eddig a stream világban egy jelentősebb kísérlet volt: a jelentősen jobb hangminőségű prémium előfizetés; egyelőre nem tűnik úgy, hogy ez nagyon bejött volna.)

Ugyanennek a jelenségnek egy másik oldalát ragadta meg korábban egy érdekes cikk: eszerint a „közepes rajongóknak” nincs már igazán lehetőségük, hogy pénzben is mérhető módon kimutassák az átlagnál nagyobb, de azért mondjuk pólóvásárlásig el nem menő lelkesedésüket – míg korábban egy CD megvétele erre tökéletes lehetőség volt.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .