A globális piac több mint harmadát adják a független kiadók

A független kiadók globális szervezete, a WIN a Midemen mutatta be a szektor globális súlyát először felmérő jelentést (letölthető innen). A kiemelt adat: a teljes hangfelvételpiacon 2015-ben a függetlenek együttes piaci részesedése 37,6%; jövedelmük 5,6 milliárd dollár (1533 milliárd forint) volt.

A független (vagyis nem egy major kiadó vagy más, szórakoztatóipari konglomerátum által birtokolt) kiadók piaci részesedését aszerint nézték, hogy mely cég a felvételek jogtulajdonosa. Ez azért fontos, mert gyakran a terjesztés alapján határozzák meg a piaci részesedést, és sok nemzetközi terjesztő cég a major kiadóké, és így egy olyan felvétel, amelynek jogtulajdonosa független, terjesztője major, az utóbbiakhoz számít.

Márpedig a piaci részesedés nagyon fontos adat, amelyet a tárgyalásokon a minél jobb pozíció elérésére használnak. Így a WIN szerint torz, a majorök súlyát a valósnál nagyobbnak mutató adat jogosulatlan előnyhöz juttatja ezeket azokon a tárgyalásokon, amelyeket például a tech cégekkel (Apple, Google) folytatnak. A pontosabb adat reményeik szerint kiegyenlítettebb piaci viszonyokat teremt; “most tények bizonyítják, amit mi már régóta tudunk” a függetlenek súlyáról – írják.

A bevételek egyenlően oszlanak meg a fizikai és a digitális értékesítés között (mindkettő 2,6 milliárd dollár volt; a maradékot a jogdíjak, megfilmesítési jogok adják); a digitális pedig egyenlően a letöltések és a stream között (1,1 milliárd). A függetlenek a 37,6%-os részesedésnél kicsit gyengébben szerepelnek a letöltések piacán (36,2%), kicsit jobban a fizikai eladásokban (38,9%), és még jobban a stream bevételek piacán (39,4%). Ha kivesszük az összképből az olyan különleges, a globális trendektől nagyon eltérően működő piacokat, mint a japán vagy a dél-koreai, akkor a független kiadók bevételeinek 59%-a digitális; a majoröknél ugyanez az adat 49%.

A stream nagyon fontos a független kiadók számára, több okból is. Igaz ugyan, hogy a digitális szolgáltatók többségénél a belépéskor, a “kirakatban” a major kiadók megjelenései dominálnak, de ezt kompenzálják a playlistek, illetve a felhasználó ízlését kitalálni próbáló algoritmusok, amelyek viszont már nem ilyen “elfogultak”. Továbbá az előfizetők (akiktől amúgy a bevételek jó része származik) között többségben vannak az elkötelezett zenerajongók, akikre kifejezetten jellemző, hogy aktívan keresnek új zenéket a mainstreamen túl.

A jelentés úgy fogalmaz: “a stream megváltoztatta a játékszabályokat”; ugyanakkor figyelmeztet arra, hogy ne várjunk ettől teljes átrendeződést. Már csak azért sem, mert a felhasználók következő hulláma várhatóan inkább a mainstream felől jön majd. A jelentést bemutatóján, a Midemen az is elhangzott, hogy a playlisteken is a piaci arányoknál jobban szerepelnek a függetlenek kiadványai, ami egyrészt bíztató, másrészt ahogy ezek egyre fontosabbak lesznek, úgy nőnek az aggodalmak, hogy a nagy játékosok, a majorök itt is megpróbálnak beavatkozni. (Arról, hogy egyes kiadók – állítólag – fizetnek a playlistekre felkerülésért, vagy egyáltalán azért, hogy az összeállítók meghallgassanak egy dalt, itt írtunk részletesen.) A jelentés azért kitér arra is, hogy bizonyos kiadóknak nem kedvez a stream központú világ: például azoknak a kicsiknek, akik nem tudnak átállni az “évjáradék” típusú működésre (vagyis hogy egy kiadvány nem a megjelenés után hoz viszonylag sok bevételt, hanem egyszerre jóval kevesebbet, viszont ha akadnak rajongói, akkor azt hosszú távon); valamint a dominánsan fizikai kiadványokkal, a digitális fogyasztásra átállni nem akaró közönségnek dolgozó kiadóknak.

A WIN felsorolja a legsikeresebb független előadókat. Köztük van természetesen Adele és Taylor Swift; valamint az ausztrál Chet Faker, akinek debütáló albuma hazájában platina lett. (Az ő képe illusztrálja cikkünket.)

Hosszan foglalkozik a jelentés a terjesztés kérdésével. A független kiadók számára is nagy lehetőség a globalizálódás; átlagban bevételeik 37%-a származik külföldről (mármint mindegyiknek a saját országán kívülről). Ugyan a digitális világ itt korábban nem látott lehetőségeket hoz, azért a terjesztőkre így is szükség van. A független cégek jellemzően nem akkorák, hogy ezt saját maguk meg tudják oldani, ezért 72%-uk dolgozik nemzetközi terjesztőkkel, ezen belül pedig 52%-uk olyannal, amelyet részben vagy teljesen egy major kiadó birtokol (akár az hozta létre, akár felvásárolt egyet). A jelentés ennek több veszélyére figyelmeztet: 1) így a független szektor bevételeinek egy része a majorökhöz megy át; amelyeknek így 2) nagyobbnak látszik a piaci részesedése, amit ki is használnak, 3) a kiadó elveszítheti a befolyást saját kiadványainak adatai fölött, amelyek pedig nagyon fontosak például a jogdíjaknál, másodlagos bevételeknél, egy előadó felépítésénél stb.

A független kiadók világa nagyon sokszínű, és országonként nagyon változatos. Vannak helyek, ahol az átlagnál jóval alacsonyabb a részesedésük (Finnországban csak 16%; 25% alatt van még Nagy-Britanniában, Kanadában, Dániában, Svédországban és Spanyolországban); és olyanok is, ahol a vállalat felépítését tekintve a majorökhöz hasonló, de definíció szerint független kiadók a dominánsak: Japánban 64%, Dél-Koreában pedig 88% a függetlenek piaci részesedése. (Ezek nyilván elsősorban a J-Pop és K-Pop cégek.) Hét olyan független kiadó van, amelynek 2015-ös bevétele meghaladta az egymillió dollárt. A nagyon sokszínű független világban egy-egy független kiadó átlagosan 40 előadóval áll szerződésben; évi 34 kiadványt jelentet meg; az alkalmazottak száma átlagban 16; a cégek “átlagéletkora” 19 év.

A jelentés hosszan jellemzi a független kiadókat, leginkább a majorökkel szembeállítva, és olykor túlzó általánosításokat megfogalmazva. Utóbbiakat úgy jellemzi: “a mainstream zene iparosítása” a céljuk; ez “nem ítélet, hanem tény: tömegcikkeket előállító üzleti vállalkozásokról van szó”. Ezzel szemben a független kiadók nem elsősorban üzleti alapon hoznak döntéseket; nem a rövid távú megtérülés érdekli őket. Így a jelentés a függetleneket a művészi és piaci innovációval, alkotói szabadsággal köti össze; tőlük jön az a megújulás, amely aztán a majorök világát is felfrissítheti. Nem csak a ma is alternatívnak mondott műfajok, hanem korábban az R&B vagy éppen a rock and roll is független kiadóktól indult.

Ezért is jellemző mozgás, hogy egy előadó független kiadónál szerez rajongóbázist, aztán amikor nagyra nőtt, leszerződik egy majorrel. De fordítva is jellemző: a nagyobb szabadságra vágyó művészek mellett azok is visszatérnek a független világba, akik túljutottak a népszerűségi csúcson, és a közepes méretű turnék lebonyolításában, a rajongókkal való kapcsolattartásban jobban segít nekik egy független kiadó. “Szimbiotikus és ciklikus” a kapcsolat a függetlenek és a major kiadók között – fogalmaz a WIN. Azt is megjegyzi, hogy manapság egyre gyakoribb, hogy egy előadó a saját csapatával dolgozik, és a lemezkiadással különböző területeken különböző cégeket bíz meg; akár az is lehet, hogy függetleneket és majoröket is foglalkoztat.

A jelentésben felvázolják a indie rockot játszó The Wedding Present pályáját: saját független kiadóval indultak, majd az RCA majorhöz szerződött; ezután a Cooking Vinyl neves független céghez mentek, végül újra saját kiadót hoztak létre.

Többször foglalkozik a jelentés a helyi, tradicionális zenékkel: ez is jellemzően a független kiadók területe, szemben a tömegpiacban és (idézőjelben) “globális sztárokban” gondolkodó majorökkel. Mind a hagyományokat őrző, mind az azokat újabb hatásokkal frissítő előadók a függetleneknél találnak megfelelő otthonra.

A majorök világa a slágerek keresésére épül, és a nagy sikerek tartják el az “ígéretes bukásokat”. Ez hasonlóan van a függetleneknél is, de “kevésbé éles a határvonal a siker és a kudarc között”. Egyrészt azért, mert hosszabb távú karrierekbe fektetnek; másrészt mert “arányosabb költségvetéssel” dolgoznak, ami azt jelenti, hogy könnyebb nullára kijönnie egy előadónak.

A jelentést a 2006-ban alakult Worldwide Independent Network (WIN) rendelte meg a Warwicki Egyetemtől és a Midia Researchtől. A WIN tagjai egyes országok független kiadóit tömörítő szervezetek, valamint az európai függetleneket képviselő Impala. Az adatok forrásai a kiadóknak eljuttatott kérdőívek; ezeket az egyes országok hangfelvételipari szervezetei juttatták el a cégekhez.



Categories: Hírek

Tags: , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading