Halott Pénz duplázott, az Eurovízió ismét népszerűséget hozott – 2016. tavaszi toplisták

Tavaszi toplistáink elemzésében az össznézettség visszaesésével, Halott Pénzzel, az Eurovíziós Dalverseny hatásával és az újoncokkal foglalkozunk. Újdonság, hogy cikkünk alján playlistekbe raktuk össze két listánk szereplőit is.

Tavaszi YouTube-toplistánk legnagyobb meglepetése az a visszaesés, amit a nézettségek mutatnak: míg a téli toplistát a Darabokra törted a szívem 8,4 millió kattintással vezette, addig most Halott Pénz ugyanezzel a dallal, viszont 3,9 milliós nézettséggel került az élre. Ez télen az ötödik helyre lett volna elég. Lejjebb is csökkentek a számok: az utolsó helyhez 1,2 millió kattintás kellett, ennél kevesebb utoljára 2014 őszén volt elég a top 20-ba kerüléshez. Mindezt ráadásul úgy, hogy előző listánkon a nézettségek jelentősen megugrottak, és mint akkor írtuk, a korábbi években az látszódott, hogy télen volt egy-egy komoly emelkedés, amelyet nem követett visszaesés. Arról csak spekulálni lehet, hogy most mi okozta ezt: kevesebbet nézték általában a YouTube-ot, vagy jobban szóródott a nézettség, esetleg sok fogyasztót szívtak el másféle tartalmak (pl. YouTube-sztárok, esetleg Facebook-videók).

Ami magukat a szereplőket illeti: Halott Pénz télen megjelent slágere után tavasszal is kijött egy számmal (Majd), és ezekkel duplázik az első két helyen, ami eddig egyetlen előadónak sikerült, természetesen Kis Grófónak. A két dal a single listán is megkapta az első két helyet, valamint a stream listán és a rádiós top 20-ban is szerepelnek. A harmadik legnépszerűbb videó Freddie Pioneerja. Ő csak a YouTube-listán újonc: a Mary Joe vezette már a rádiós listát tavaly nyáron (ezt Fehérvári Gábor Alfréd néven jelentette meg), de A Dal és az Eurovízió kellett a videómegosztón elért sikerhez (a rádiós listán a 8.). Nagy a kontraszt 2015-tel: az előző évi eurovíziós versenydal, Boggie Wars for Nothingja rádiós támogatást sem kapott, és a YouTube-on sem volt igazán népszerű (szemben ugyebár a nemzetközi sikert elért Parfüm videójával). A két korábbi versenydal viszont élre került az aktuális YouTube-listán, és a rádióban is sokat szóltak; ezek Kállay-Saunders András: Runningja és ByeAlex Kedvesemje voltak, ha valaki esetleg nem emlékezne.

toplista_dalszerzo_18

Kattintásra nagyobb lesz az Artisjus, Mahasz, Zeneszöveg.hu és a 3GM együttműködésével készült lista.

Hosszú ideje keveset változnak az előadók a YouTube-listán, de most Freddie mellett is van még két újonc, bár mindketten a videómegosztón régóta népszerű sztárok mellett tűntek fel: a 6. helyre érkezett Mario Young G és Essemm mellől lehet ismerős, G.w.M. pedig Curtis felfedezettje (most 19 éves, YouTube-csatornáján 48 videó található, összesített nézettsége meghaladja a 32 milliót).

A rádiós lista és a YouTube-lista összevetése azt mutatja, hogy a korábban A legnagyobb hőssel mindkét platformon taroló Honeybeast immár stabilan inkább csak a rádiókban kerül az élvonalba (a Zeneszöveg.hu-n viszont a Bódottá a legkeresettebb dal, a single listán pedig a 3.). A Wellhellónak is két olyan dala van, amely jobban szerepel a rádiókban: a Késő már ugyan felkerült a YouTube-listára, de elindult lefelé, míg a rádiókban felfelé; A város szemei pedig csak az utóbbi listán szerepel.

Az albumlista legnagyobb meglepetése, hogy nem a Tankcsapda áll az első helyen, hanem a Kowalsky meg a Vega. De ez csalóka, hiszen a Tankcsapda a tavasz vége felé, május közepén jelentette meg a róla szóló dokumentumfilmet DVD-n, amely az első héten platina lett, míg Kowalskyék albuma április óta kapható – szintén a Mol kutakon. Az általában erősen rockzeneközpontú lista most a szokásosnál vegyesebb képet mutat: az Ossian új, már szintén platinává lett lemeze a 3., utána viszont a nagylemezt utoljára 2008-ban megjelentető Desperado (Mol kutas) válogatása jön. Még két új válogatás is található a listán (Bon Voyage, Nagy-szín-pad), és a következő fesztiválszezonhoz közeledve is benne maradt a top 20-ban a 2015-ös Volt és a Strand kedvcsináló CD-je.

A stream lista egy ideje nem tartogat sok meglepetést: 2014 októbere, vagyis mióta a magyar zenéket külön ki nem emelő Spotify adatait is megkapja a Mahasz, ezen a YouTube legnépszerűbb számai közül szokott szerepelni 2-5. Azonban a téli listára már felkerült Mr. Missh egy száma (Sok a gond), amely a videómegosztón nem volt a top 20-ban; most pedig a YouTube-on megingathatatlan sztárnak tűnő Punnany Massif nem került fel a YouTube-listára, a streamre viszont igen. A Partizán, Pt. 2 hallgatottsága csak a hatvanezret haladja meg a Spotify-on (a Deezer nem közöl ilyen számot), ami a YouTube-nézettségekhez képest elenyészőnek látszik. De talán ezek az első jelei annak, hogy a stream piacon is kezd kialakulni a magyar zenének egy olyan közönsége, amely immár számottevő méretű, és a YouTube-felhasználókétől részben eltérő ízlésű. (Mint a Spotify-on legnépszerűbb előadókról szóló cikkünkben látszott, ez a YouTube-listákon és a fesztivál line-upokban rendszeresen felbukkanó zenekarok sajátos keveréke.) Ez azért is fontos, mert a stream hallgatottság sokkal jobban monetizálható, mint a YouTube-nézettség, vagyis magasabb az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel, főleg az előfizetők esetén.

YouTube-toplista

a YouTube-on

a Spotify-on (Mario nincs fent)

és a Deezeren (Mario és a Horváth Tamás & Raul: Táncol velem a világ nincs fent)

Mahasz rádió lista

Youtube (Wolf Kati nincs fent)

a Spotify-on (Balkan Fanatik nincs fent)

és a Deezeren (Balkan Fanatik nincs fent)

A lista szerkeszthető .xlsx formátumban innen tölthető le. Korábbi toplistáink itt találhatók.



Categories: Hírek

Tags: , , ,