Tavaszi toplistáink elemzésében az össznézettség visszaesésével, Halott Pénzzel, az Eurovíziós Dalverseny hatásával és az újoncokkal foglalkozunk. Újdonság, hogy cikkünk alján playlistekbe raktuk össze két listánk szereplőit is.
Tavaszi YouTube-toplistánk legnagyobb meglepetése az a visszaesés, amit a nézettségek mutatnak: míg a téli toplistát a Darabokra törted a szívem 8,4 millió kattintással vezette, addig most Halott Pénz ugyanezzel a dallal, viszont 3,9 milliós nézettséggel került az élre. Ez télen az ötödik helyre lett volna elég. Lejjebb is csökkentek a számok: az utolsó helyhez 1,2 millió kattintás kellett, ennél kevesebb utoljára 2014 őszén volt elég a top 20-ba kerüléshez. Mindezt ráadásul úgy, hogy előző listánkon a nézettségek jelentősen megugrottak, és mint akkor írtuk, a korábbi években az látszódott, hogy télen volt egy-egy komoly emelkedés, amelyet nem követett visszaesés. Arról csak spekulálni lehet, hogy most mi okozta ezt: kevesebbet nézték általában a YouTube-ot, vagy jobban szóródott a nézettség, esetleg sok fogyasztót szívtak el másféle tartalmak (pl. YouTube-sztárok, esetleg Facebook-videók).
Ami magukat a szereplőket illeti: Halott Pénz télen megjelent slágere után tavasszal is kijött egy számmal (Majd), és ezekkel duplázik az első két helyen, ami eddig egyetlen előadónak sikerült, természetesen Kis Grófónak. A két dal a single listán is megkapta az első két helyet, valamint a stream listán és a rádiós top 20-ban is szerepelnek. A harmadik legnépszerűbb videó Freddie Pioneerja. Ő csak a YouTube-listán újonc: a Mary Joe vezette már a rádiós listát tavaly nyáron (ezt Fehérvári Gábor Alfréd néven jelentette meg), de A Dal és az Eurovízió kellett a videómegosztón elért sikerhez (a rádiós listán a 8.). Nagy a kontraszt 2015-tel: az előző évi eurovíziós versenydal, Boggie Wars for Nothingja rádiós támogatást sem kapott, és a YouTube-on sem volt igazán népszerű (szemben ugyebár a nemzetközi sikert elért Parfüm videójával). A két korábbi versenydal viszont élre került az aktuális YouTube-listán, és a rádióban is sokat szóltak; ezek Kállay-Saunders András: Runningja és ByeAlex Kedvesemje voltak, ha valaki esetleg nem emlékezne.

Kattintásra nagyobb lesz az Artisjus, Mahasz, Zeneszöveg.hu és a 3GM együttműködésével készült lista.
Hosszú ideje keveset változnak az előadók a YouTube-listán, de most Freddie mellett is van még két újonc, bár mindketten a videómegosztón régóta népszerű sztárok mellett tűntek fel: a 6. helyre érkezett Mario Young G és Essemm mellől lehet ismerős, G.w.M. pedig Curtis felfedezettje (most 19 éves, YouTube-csatornáján 48 videó található, összesített nézettsége meghaladja a 32 milliót).
A rádiós lista és a YouTube-lista összevetése azt mutatja, hogy a korábban A legnagyobb hőssel mindkét platformon taroló Honeybeast immár stabilan inkább csak a rádiókban kerül az élvonalba (a Zeneszöveg.hu-n viszont a Bódottá a legkeresettebb dal, a single listán pedig a 3.). A Wellhellónak is két olyan dala van, amely jobban szerepel a rádiókban: a Késő már ugyan felkerült a YouTube-listára, de elindult lefelé, míg a rádiókban felfelé; A város szemei pedig csak az utóbbi listán szerepel.
Az albumlista legnagyobb meglepetése, hogy nem a Tankcsapda áll az első helyen, hanem a Kowalsky meg a Vega. De ez csalóka, hiszen a Tankcsapda a tavasz vége felé, május közepén jelentette meg a róla szóló dokumentumfilmet DVD-n, amely az első héten platina lett, míg Kowalskyék albuma április óta kapható – szintén a Mol kutakon. Az általában erősen rockzeneközpontú lista most a szokásosnál vegyesebb képet mutat: az Ossian új, már szintén platinává lett lemeze a 3., utána viszont a nagylemezt utoljára 2008-ban megjelentető Desperado (Mol kutas) válogatása jön. Még két új válogatás is található a listán (Bon Voyage, Nagy-szín-pad), és a következő fesztiválszezonhoz közeledve is benne maradt a top 20-ban a 2015-ös Volt és a Strand kedvcsináló CD-je.
A stream lista egy ideje nem tartogat sok meglepetést: 2014 októbere, vagyis mióta a magyar zenéket külön ki nem emelő Spotify adatait is megkapja a Mahasz, ezen a YouTube legnépszerűbb számai közül szokott szerepelni 2-5. Azonban a téli listára már felkerült Mr. Missh egy száma (Sok a gond), amely a videómegosztón nem volt a top 20-ban; most pedig a YouTube-on megingathatatlan sztárnak tűnő Punnany Massif nem került fel a YouTube-listára, a streamre viszont igen. A Partizán, Pt. 2 hallgatottsága csak a hatvanezret haladja meg a Spotify-on (a Deezer nem közöl ilyen számot), ami a YouTube-nézettségekhez képest elenyészőnek látszik. De talán ezek az első jelei annak, hogy a stream piacon is kezd kialakulni a magyar zenének egy olyan közönsége, amely immár számottevő méretű, és a YouTube-felhasználókétől részben eltérő ízlésű. (Mint a Spotify-on legnépszerűbb előadókról szóló cikkünkben látszott, ez a YouTube-listákon és a fesztivál line-upokban rendszeresen felbukkanó zenekarok sajátos keveréke.) Ez azért is fontos, mert a stream hallgatottság sokkal jobban monetizálható, mint a YouTube-nézettség, vagyis magasabb az egy felhasználóra jutó átlagos bevétel, főleg az előfizetők esetén.
YouTube-toplista
a YouTube-on
a Spotify-on (Mario nincs fent)
és a Deezeren (Mario és a Horváth Tamás & Raul: Táncol velem a világ nincs fent)
Mahasz rádió lista
Youtube (Wolf Kati nincs fent)
a Spotify-on (Balkan Fanatik nincs fent)
és a Deezeren (Balkan Fanatik nincs fent)
A lista szerkeszthető .xlsx formátumban innen tölthető le. Korábbi toplistáink itt találhatók.
Categories: Hírek