A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.
Playlistek:
A YouTube- és Spotify-playlist cikkünk alatt beillesztve is megtalálható. A két stream szolgáltatónál nem találhatók meg a következő számok: Halott Pénz: Ángárd, Mario: Miért fáj a szív. G.w.M.: Elcsábítottál.
Tavaszi toplistáink (YouTube-nézettségek, a Mahasz rádiós, album-, single- és streamlistája, a Zeneszöveg.hu keresései) és elemzésük itt találhatók meg. Ebben a Playlistben ezekről emelünk ki néhány fontos előadót, bemutatva a sikereiket, hátterüket, eddigi pályájuk legfontosabb állomásait.
Halott Pénz
Az egyik legsikeresebb mai előadó, minden fronton: mint toplistánk mutatja, a YouTube-on a két legnépszerűbb dal az övé; a Darabokra törted a szívem és a Majd ráadásul – sok YouTube-slágerrel szemben – a rádiókban, a stream és a single listán is ott van. A Petőfi Díjra pedig öt kategóriában jelölték. Pedig Marsalkó Dávid egy időben Londonba akart költözni, mint az Index interjújából kiderül. A kezdetben egyszemélyes produkció mára hétfős élő zenekarrá bővült, és minden fesztiválon ott van. Halott Pénz az évek óta nagyon menő hip-hopon belül sajátos stílust képvisel: egyrészt zenéjét több-kevesebb rockos, akár bluesos elemmel keveri, másrészt szövegvilága is eltér az átlagos rapperétől; hol érzelmes, hol humoros.
A második Halott Pénz-lemez, a 2010-es Fogyasztás előtt felrázandó legismertebb száma, köszönhetően részben a klipnek is. A gitárt hangsúlyosan szerepeltető szám egyértelműen a hip-hop (ahogy a refrén mondja: „avangrád hip-hop”) műfajába tartozik. Érdekesség, hogy a felvételekben Halott Pénznek RendbenMan segített, a szintén pécsi Punnany Massif tagja.
Zene és szöveg: Marsalkó Dávid. ISWC kód: T-007.074.901-7
A következő album (Szólj anyunak, hogy a városban vagyok) e száma hozta meg az igazi áttörést Halott Pénz számára. Lehet mondani, hogy ilyen témával és klippel persze könnyű, de pont ezért sokan próbálkoznak ilyesmivel, jóval kisebb sikerrel. A címből például mém lett: még az Artisjus jogásza is ezt vette kölcsön Dal+Szerző magazinban megjelent, a szerzői jog határairól szóló cikkéhez. A zene erősen gitárra épül, de például a hip-hop hőskorát idézi a hosszú scratch-betét.
Zene és szöveg: Marsalkó Dávid. ISWC kód: T-007.158.985-9
A feneked… sikere után ez a szám lett a következő nagy Halott Pénz-sláger, noha más dalokkal is jól szerepelt a toplistákon. Az idei Ülni. Örülni. Megőrülni. című albumra felkerült Valami van a levegőben kevésbé rockos, mint a korábbiak; még egy kis EDM-hatás is felfedezhető benne. Szövegében két régi toposz, a bulizás és az „életbölcsesség” keveredik, de sikeresen elkerüli a közhelyeket.
Zene: Marsalkó Dávid, Prifer Barnabás, Járai Márk, Csöndör László (Diaz). Szöveg: Marsalkó Dávid. ISWC kód: T-007.238.247-8
Lehet fokozni: Halott Pénz ezzel az átdolgozással került be végképp az élvonalba. Az ötlet véletlenül jött: az együttes énekese, Járai Márk énekelte a dalt egy beállásnál. Egy ilyen húzásnál persze felmerülhet az olcsó népszerűséghajhászás vádja, de mint – az eredetiért és a korszakért rajongó – Marsalkó Dávid mondta: „a mostani tinédzserek nem ismerik ezt a számot, és baromira örülnék neki, ha a mi feldolgozásunk miatt az eredetit is meghallgatnák páran”. (Ezt a YouTube-nézettség alátámasztja.)
Artisjus-regisztráció folyamatban.
New Level Empire
A tavaszi rádiós toplistát vezető zenekar abból a célból alakult, hogy elektronikus tánczenét élő felállásban játsszon. Az ebben a műfajban régi motorosnak számító DJ Newl és Krash (Karmatronic) mellé más műfajból is érkezett még két, majd idén még egy tag; köztük az énekes, Zola (Ujvári Zoltán Szilveszter), aki korábban inkább zenetévés műsorvezetőként volt ismert. A rádiókban rendre sikert arató számaik az elektronikus zene könnyedebb, nem egyszer euforikus hangulatú változatához sorolhatók; a rádióbarát jelleget erősíti a hangsúlyos ének, és hogy popzenei szerkezeteket használnak.
Első, nagyobb nyilvánosságot kapott számuk rögtön A Dal döntőjébe került 2014-ben, és több rádióban rotációban játszották. A következő évben a Homelights szerepelt az eurovíziós válogatóműsorban, és a zsűritag Pierrot szokatlanul élesen kritizálta a dalt, illetve a csapatot.
Artisjus-regisztráció folyamatban.
Son of the Sun feat. Szerecsenkirály
A New Level Empire különféle felkéréseket is kapott: elkészítették például a Női Kézilabda EB himnuszát, ez a szám pedig a 2015-ös Szegedi Ifjúsági Napok (SZIN) fesztiváldala lett. Az utóbbi években egyre inkább terjed nálunk is, hogy egyes fesztiváloknak „himnusza” van (akár már korábban megírt, mint a Sziget-himnuszok, akár direkt az alkalomra készült szerzemény). Ez a szám is jól szerepelt a rádiókban, vagyis betöltötte szerepét. A közreműködő Szerecsenkirály a Kelemen Kabátban; rapbetétje kicsit a kilencvenes évek dance-slágereihez közelíti a számot, amiket a zenekar (azóta maga mögött hagyott) első korszakában parodizált.
Zene: Krajczár Péter, Nyujtó Sándor, Mayer Petra, Horváth Boldizsár. Szöveg: Ujvári Zoltán Szilveszter. ISWC kód: folyamatban.
A legújabb, azaz a tavaszi rádiós toplistán először jutott első helyre a New Level Empire, első magyar nyelvű dalával, amelyben a népszerű rapper, Deniz vendégszerepel. A kíséret bőségesen alkalmazza azt a trükköt, hogy egy pillanatra úgy áll meg, mintha kézzel valaki lefogná a lemezjátszót – ez az utóbbi évek mainstream popjának egyik kedvelt effektje.
Artisjus-regisztráció folyamatban.
Honeybeast
A tavaszi rádiós lista második helyén szintén egy olyan zenekar áll, amely országos ismertségét A Dalnak köszönheti. „Finoman odamondós szövegek, gazdag harmóniavilág, a közönséggel együtt énekelhető refrének” – így jellemezte a Honeybeastet az énekesnő, Tarján Zsófia a Lángoló Gitároknak – ő egyébként az extrém metálból indult. Van, ahol alternatívként jellemzik őket, de ez esetükben kb. annyit jelent, hogy bár a rádiók kedvelik a slágereiket, egy kicsit mások, mint az „átlag”; illetve talán szövegközpontúságuk miatt is rájuk kerülhetett ez a címke.
Ezzel a dallal robbant be a zenekar, került be A Dalba is, és 2014 nyarán a YouTube- és a rádiós toplista élvonalába is feljutott. A rádiók még télen is annyit játszották, hogy a top 20-ban volt. (Érdekes, hogy az állóképes, csak a zenét tartalmazó videó nézettsége kb. hétszerese az animációs klipnek.) Egy elrontott házasságról szól; az Irodalmi Jelen cikkében „a legirodalmibb Dalnak” nevezték, és versként elemezték.
Zene és szöveg: Kovács Zoltán. ISWC kód: T-007.213.338-0
Minden ilyen, „kicsit más” dal esetén felmerül a kérdés, hogy tud-e még egy ilyet dobni az előadó. A Honeybeastnek a YouTube top 20-ba többet nem sikerült betörnie, viszont a rádiókban több daluk is népszerű volt: 2015 nyarán a top 20-ba került a Maradok, később pedig az Egyedül aratott sikert. A Maradok a rádióbarát pop-rockba néhol keményebb gitárokat hoz be, illetve keserű szövege sem a megszokott.
Zene és szöveg: Kovács Zoltán. ISWC kód: T-007.176.013-8
A Honeybeast eddigi legnagyobb slágere (a tavaszi rádiós lista 2. helyezettje – a Zeneszöveg.hu-n legkeresettebb dal), a reggae-s alapú Bódottá látszólag könnyedebb az eddigieknél, de azért nem kell nagyon odafigyelni, hogy kiderüljön, nem éppen a felhőtlen boldogságról szól. Az új lemez, amelynek ez a címadó dala, előtérbe hozza az elektronikát, és rézfúvósokat is alkalmaz.
Zene és szöveg: Kovács Zoltán. ISWC kód: T-007.256.066-7
Mario
Ritkán érkezik újonc a YouTube-toplistára, de a tavaszin három is volt: az Eurovízió hatására Freddie, valamint két igazi YouTube-sztár. Mint elemzésünkben írtuk, mindketten a videómegosztón igen népszerű előadók köréből jöttek és kerültek be saját számmal a top 20-ba. Mario romantikus, latinos beütésű R&B-t énekel, gyakran Young G számaiban közreműködőként. Önálló száma egyelőre kevés van, azok jó része is Young G csatornáján találhatók meg.
A tavaszi YouTube-listán a 6. helyre került szám a többinél is latinosabb, romantikus dal.
Zene és szöveg: Kunu Márió. ISWC kód: T-007.265.078-2
Young G. feat. Mario: Nem feledem
Jellegzetes példa a rapper-énekes együttműködésre: Mario a refréneket kapja, tehát hiába ő a „közreműködő”, a dal meghatározó szereplője. A kommentelők között sokan az ő hangját emeli ki. Érdekesség, hogy az alap a nálunk kevésbé ismert reggaeton ritmust használja fel.
Artisjus-regisztráció folyamatban.
G.w.M.
A most 19 éves ferencvárosi rapper (civil nevén Varga Márk) tízéves kora óta zenél, 2013 végén (vagyis 17 éves kora előtt) fedezte őt fel Curtis, aki máig producere is. Ebből a YouTube-on igen népszerű, de a Belehalok révén az egész ország számára ismert körből zenélt együtt BLR-rel és Mr.Missh-sel is. Stílusának jellegzetessége, hogy a gyors, pörgő nyelvű rapet jamaicai eredetű raggázással keveri; számai főként a szerelemről (no meg a szakításról) szólnak. Igazi YouTube-sztár abban az értelemben is, hogy rengeteg videót készít: csatornáján 48 videó található, összesített nézettsége meghaladja a 32 milliót – írtuk toplistánk elemzésében, de röpke egy hét alatt 50-re nőtt a videók száma, 33 millió fölé a nézettség. Van már szponzora is.
Első száma, amely felkerült a YouTube top 20-ba. Scarfo G.w.M. felfedezettje, akit 2014-ben karolt fel.
Artisjus-regisztráció folyamatban.
Ez a csajozós-romantikus szám eddig a legnépszerűbb G.w.M.-től, 4,5 millió fölött jár már a nézettsége.
Artisjus-regisztráció folyamatban.
Jellemző arra, hogy mennyire összekapcsolódott G.w.M. neve a szerelmes témákkal, hogy ez a hip-hop hagyományainak teljesen megfelelő „dicsekvős” dal megosztotta a közönséget.
Artisjus-regisztráció folyamatban.
A playlistek beágyazva:
Categories: Playlist
Leave a Reply