Facebook változások: elsők a barátok, jönnek az ajánlott események

Két jelentős változást jelentett be a Facebook. A fontosabb, minket is érintő negatív hatással lesz a zenészekre: a hírfolyamban mostantól erősítik a barátok és a családtagok szerepét, ami másfelől minden más tartalom, beleértve a lájkolt előadók posztjainak visszaesését jelenti.

Ez azt jelenti, hogy előrébb sorolják a „számunkra fontos” barátok bejegyzéseit, legyenek azok fotók, videók, szövegek vagy linkek. Mint a hivatalos blogposztban írják, a Facebook kezdettől fogva az emberek közötti kapcsolatokra épült, és máig ez az alapelvük. Közzétettek egy „értéksorrendet” is: „a barátok és a család az első”, és ezután jön az, hogy „a hírfolyam legyen informatív”, valamint az, hogy legyen szórakoztató. Emellett az „autentikus kommunikációt” támogatják, lefordítva: kevesebb helyet adnak a felhasználók által félrevezetőnek, túlzottan szenzációhajhászónak vagy kéretlen reklámnak minősített tartalmaknak.

A Facebook nem kertel, elárulja, hogy sok oldal elérése csökkenni fog a változás miatt. Viszont azt is elmondják, hogyan lehet elérni (mármint a reklámozáson kívül), hogy mégis sok emberhez jussunk el: olyan tartalmakat kell posztolni, amiket a felhasználók megosztanak, aztán még beszélgetésbe is kezdenek róla – az ilyen posztok több emberhez érnek majd el, mint amikre közvetlenül a Facebook-profilunkon csak úgy kattintanak a rajongók.

Arról nem szólnak, de sokszor megírtuk már mi is, hogy úgy csökkenthetjük a kitettséget a Facebook (és a többi közösségi oldal) kénye-kedvének, ha megpróbálunk minél több olvasót vagy rajongót az e-mail listánkra terelni. (A Dal+Szerzőre például cikkünk mellett, a jobboldali sávban lehet feliratkozni.) Arról, hogy miért változtatja folyamatosan a Facebook a híres-hírhedt algoritmust, itt írtunk részletesen.

Egy másik változás nem érint minket, és kétséges, hogy valaha fog-e, de érdekes: első körben az Egyesült Államok tíz városában vezetik be, hogy a Facebook saját csapata választ hetente kiemelt eseményeket: koncerteket, fesztiválokat, sporteseményeket, kiállításokat, családi, gasztronómiai programokat stb. Ebben az a leglényegesebb újdonság, hogy az algoritmus helyett valódi emberekből álló emberekre bízzák a választást (állítólag az sem számít, hogy az adott esemény vásárolt-e hirdetést a Facebookon). Emellett persze az algoritmikus ajánlók is megmaradnak, amelyek korábbi saját tevékenységünkre, illetve barátaink viselkedése alapján ajánl eseményeket a közelben. Ha ez a modell terjed, annak a zenei világ nem feltétlenül lesz a vesztese, viszont a programajánlókat közlő, esetleg csak ezekre specializálódott lapok igen.



Categories: Hírek

Tags: