A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.
Az eheti playlistek:
A YouTube- és Spotify-playlist a cikk végén beillesztve is megtalálható. A Spotify-on és a Deezeren nincs fent a Turbo: Liberator című száma.
Petőfi Zenei Díj
A Petőfi Zenei Díj nyertesei közül többet bemutattunk már (Halott Pénz, Fran Palermo), másokat meg nem igazán szükséges (például Ákost, aki dupla Aréna-koncertjével „Az év koncertje” díjat nyerte el). A díj külön érdekessége, hogy még a „régi” Petőfi értékrendjét tükrözték a jelölések, az átadásra viszont a szakmában széles körben vitatott megújulás után került sor (lásd erről például az Index riportját a Volt Fesztiválon tartott gáláról.)
Szabó Balázs Bandája
A Petőfi szerint az év férfi előadója, illetve zenekara (Bandája) a mai magyar zenei élet egyik olyan szereplője, akinek a sikere a leírás alapján teljesen valószerűtlennek tűnik. A multiinstrumentalista-énekes a magyar népzenéből, populárisabb műfajokból (pop, rock, funky) és jazzből összegyúrt zenéjéhez kifejezetten költői, az alternatív zene művészibb részéhez köthető szövegek társulnak. Mégis, a Suhancosból (ahol az akkoriban még kevésbé politizáló Fankadeli volt a társa) kivált Szabó Balázs és Bandája járja a fesztiválokat, rendre megtölti a nagy klubokat, járt az Eurosonic showcase fesztiválon, a YouTube-on nem egy videója sok százezres nézettségű. Három nagylemeze és egy EP-je megtalálható a Bandcampen és teljes egészében a YouTube-on is, a stream szolgáltatók és online zeneboltok mellett.
Az első, inkább útkereső lemez után rögtön egy dupla albummal jött ki Szabó Balázs Bandája. Az Átjárók első lemeze (Alízótai álmodozók) saját dalokat tartalmaz, a második (Az ember itt) Pilinszky-versek feldolgozását. A lemez legnépszerűbb dala népzenésen kezdődik, aztán több meglepő, mégis természetesnek ható műfaji kanyart vesz.
zene: SZABÓ BALÁZS, INOKA GYŐZŐ, SZABÓ JÁNOS, ROSTÁS OTTÓ, SZEGEDI ATTILA, FEKETE DEZSŐ, szöveg: SZABÓ BALÁZS, ISWC kód: T-007.155.013-4
A Közelebb című 2012-es EP záró száma, a Radnóti Miklós versére írt Bájoló a YouTube-on kimagaslóan a leghallgatottabb Szabó Balázs-szám, és más platformokon is a legnépszerűbbek között van. A magyar versfeldolgozások nagy hagyományát követi, bár az instrumentális bevezető és a záró gitárszóló a megszokottnál nagyobb hangsúlyt kap. (A dalt a Suhancos is eljátszotta korábban, ebben a verzióban van egy hip hopos betét is, Fankadeli saját szövegével.)
zene: SZABÓ BALÁZS, szöveg: RADNÓTI MIKLÓS, ISWC kód: T-007.260.483-1
Az eddigi utolsó lemez, a 2014-es Élet elvitelre nyitódala szintén a Szabó Balázs Bandája legnépszerűbb számai közé tartozik. Itt is finoman úszik be az (eleinte csak jelzésszerű) funky a népzene mellé, majd a harmonika hoz franciás ízt; ezt Julie Rens énekesnő vendégeskedése teljesíti ki.
zene: SZABÓ BALÁZS, ACSÁDY SOMA GYÖRGY, HARANGOZÓ SEBESTYÉN, FERENCZ LÁSZLÓ, ÖLVETI MÁTYÁS, szöveg: SZABÓ BALÁZS, ISWC kód: T-007.211.071-4
Érdekes kontrasztot alkot a zenekar későbbi dalaival az első lemez, a Megcsalogató: mint ebben a dalban is hallható, a funky-rock sokkal hangosabb, rockosabb, és a népzenés és popos részek sokkal inkább elválnak egymástól. (A Spotify-on és Deezeren a lemez újravett verziója található meg, amelyre ez kevésbé jellemző.)
zene: SZABÓ BALÁZS, INOKA GYŐZŐ, SZABÓ JÁNOS, ROSTÁS OTTÓ, SZEGEDI ATTILA, FEKETE DEZSŐ, szöveg: SZABÓ BALÁZS, ISWC kód: T-007.071.788-2
Karányi
Karányi Dani a kétezres évek elején, nagyon fiatalon jelent meg a magyar elektronikus zenei életben. Nagylemezei között hosszú szüneteket tart, mégis meg tudott maradni a műfaj legismertebb előadói között. Videojáték- és filmzenéket is ír, valamint reklámokkal foglalkozik. A downtempós indulás után táncosabb, poposabb lett a zenéje, de merít azért az undergroundabb hangzásokból is. Gyakran house-os, vagyis könnyedebb és középtempós zenéket készít, jellemző még az akusztikus hangszerek használata, valamint hogy rengeteg vendégénekessel dolgozott már. Klasszikus zenei képzettsége is megmutatkozik zenéjében. A Petőfitől ugyan „az év DJ-je” díjat kapta, de itt produceri-szerzői munkáját mutatjuk be.
Karányi első albuma 2002-ben jelent meg; ekkor ő 18 éves volt, és az Oktogon című lemez nagyjából három év munkáját fogta össze. Ezzel együtt a 2000-ben megjelent Yonderboi-lemezhez, a hatalmas nemzetközi, majd magyar sikert arató Shallow and Profoundhoz hasonlítgatták mindig, hiszen ugyanúgy a lassabb, kevésbé táncorientált, jazzes downtempo dominált rajta. Ráadásul a cím is jelezte, hogy van valami sajátos magyar hangulata. A lemezről a viszonylag gyors, törtütemű alapra épülő Dallam lett a legnagyobb siker, de több száma is felkerült a korban igen népszerű válogatáslemezekre.
zene: KARÁNYI DÁNIEL, ISWC kód: T-007.005.618-6
A második nagylemez (Digital Digital, 2004) mutatta meg Karányi először poposabb oldalát. A több műfajba is belekóstoló album egyik kiemelt dalának alapja az akkoriban a slágerlistákra is feljutó brit tánczenei stílus, a garage jegyeit mutatja (ez néhány éve újra divatba jött a Disclosure és más előadók hatására).
zene: ALMÁR JUDIT, KARÁNYI DÁNIEL, ISWC kód: T-007.065.872-8
A 2008-as Aerodynamics album a korábbiaknál is erősebben az „utazás” koncepciója köré épül. Ez az „elszállós” szám a 10. a sorban, vagyis ekkorra már elég messze távolodtunk a Földtől. (A lemezen bónuszként szerepelnek a két album közötti bulisabb, Judie Jay énekesnővel felvett slágerek: a vicces klipet is kapott My Baby My és a Libido.)
Regisztráció folyamatban.
Újabb szünet után idén jön Karányi új albuma, a dupla Million One, de nem egyszerre, hanem négy részletben jelenik meg. Az első, ötszámos adag húzódala a címadó, amelyben Odett énekel. A nyolcvanas évek sc-fi filmzenéinek szintetizátorai meghatározó szerephez jutnak – ezek egyébként ha nem is a mainstreamben, de egy ideje már reneszánszukat élik. Emellett szinte a slágeresség ellen dolgozó, fura és vicces vokáleffektek jellemzik még ezt a dalt.
zene: KARÁNYI DÁNIEL, szöveg: POLGÁR ODETT, ISWC kód: T-007.258.502-4
Fonogram
A Mahasz által 1994-ben alapított (Arany Zsiráfról 2004-ben Fonogramra átnevezett) díjat aligha kell bemutatni, egyes nyerteseit viszont érdemes. Az összes nyertes listája itt található; a Fair Play oldalon összegyűjtve megtalálható mindegyik lemez mindegyik legális online szolgáltatónál.
Brains
Az 1994-ben alakult Brains sok tagcserén és stílusváltáson esett át, majd az előző évtized közepén rátalált arra a stílusra, amely az egyik legnépszerűbb magyar koncertegyüttessé tette: a Brains minden fesztivál nagyszínpadán megfordult, és az Arénától lefelé minden nagyobb helyet megtöltött már. Élő hangszerekkel játszanak (nem egyszer rockos beütésű) pörgős drum and basst, az Irie Maffiában is szereplő MC Columbo frontember a rapbe a jamaicai eredetű raggát kever. (Ráadásul angol nyelven, pedig a közkeletű nézet szerint így nem lehet itthon igazi népszerűséget elérni.) Utóbbi néhány lemezükön a drum and bass mellett más, vele rokon elektronikus műfajok is megjelentek (dubstep, vagy a drum and bass és a dubstep viszonylag rövid életű keveréke, a drumstep).
Ez a 2011-es sláger jól mutatja, miért vonzó a Brains az elektronikus zene táborán kívül is: erősen rockost ízt ad neki az elektromos gitár.
zene: VARGA NORBERT, LUKÁCS LEVENTE, szöveg: KÉRI ANDRÁS, ISWC kód: T-007.145.517-8
A Full Range című, 2013-as album egyik kiemelt felvételén Sian Evans énekel, aki a drum and bass egyik legnagyobb slágerében (Kosheen: Hide U) is szerepelt. Itt a szintetizátorok kerülnek az előtérbe, az akusztikus gitár inkább csak a háttérben színez.
Regisztráció folyamatban.
A Brains rengeteg slágerében szerepel vendég (legnépszerűbb számuk a YouTube-on a Punnany Massiffal közös Nem csak te vagy). A Fonogramon díjazott 2015-ös Stand Firm lemez egyik húzódalában a manapság megkerülhetetlen Halott Pénz rappel csavaros szöveget: egy félresiklott kapcsolatot nagyrészt fájlok és okostelefonos appok segítségével ír le. A szám tempója lassabb egy átlagos Brains-száménál, a hip hophoz közelít.
zene: VARGA NORBERT, LUKÁCS LEVENTE, szöveg: JÁRAI MÁRK, KÉRI ANDRÁS, MARSALKÓ DÁVID, ISWC kód: T-007.244.936-5
Ozone Mama
Az Ozone Mama klasszikus hard rockot játszik, mégpedig „büszkén és hangosan” („loud and proud”), ahogy mottójuk mondja. Dallamos, angol nyelvű zenéjük elsősorban a hatvanas, hetvenes évek amerikai rockját idézi meg, bár újabb hatások is hallhatók benne – a legtöbbször a grunge szokott előkerüni (Székely Márton énekhangja miatt is). Első lemezük rögtön Fonogram-díjat nyert, és már ekkor elkezdett foglalkozni velük a nemzetközi sajtó – még a műfaj legfontosabb magazinja, a Classic Rock is, ami az egyik legnagyobb példányszámban fogyó brit zenei lap. Turnéztak nem csak Európában, de az Egyesült Államokban és Kanadában is. Itthon a rádiók kevés kivétellel nem játsszák őket, amit több interjúban is nehezményeztek.
Az első, a 2012-es The Starship Has Landed album húzószáma, amely a Classic Rock CD-mellékletén is helyet kapott.
zene és szöveg: GÁBOR ANDRÁS, SZÉKELY MÁRTON, ISWC kód: T-007.072.367-9
A 2013-as Freedom EP nyitó dalát a Petőfi Rádió mellett több külföldi adó is játszotta.
zene és szöveg: GÁBOR ANDRÁS, SZÉKELY MÁRTON, ISWC kód: T-007.174.117-7
A 2015-ös Sonic Glory album klipes dala. Az Egyesült Államokban kevert és maszterelt albumról a hard rockkal foglalkozó nemzetközi sajtó ismét jókat írt, itthon pedig ismét nyertek fele Fonogram-díjat: „az év hazai hard rock vagy metal albuma vagy hangfelvétele” lett.
zene és szöveg: GÁBOR ANDRÁS, SZÉKELY MÁRTON, zene: DOBOS GERGELY, GULYÁS MÁTÉ, ISWC kód: T-007.250.328-6
Turbo
A Turbo a magyar rockszíntér több jónevű zenekarának tagjaiból állt össze, és hamar a legjobbak, a kevés világszínvonalú hazai produkció között emlegették őket. Egyedi hangzású, sok helyről merítő zenekar: a hard rock nagyjaihoz is visszanyúló, de modern zenéjükben változó arányban keveredtek a slágeres refrének, erős gitárriffek, a kemény (már-már metálos) részek, az alternatív rock (a grunge) megközelítése, a pszichedelikus rock elszállásai, valamint a komplex, progresszív rockos témák. Nagyjából tíz év után, 2015 szeptemberében jelentették be, hogy „lepihen” a zenekar, „lehet, hogy egy időre, lehet, hogy végleg”. A Fonogramon díjazott lemezük még ezután jelent meg. (A névválasztás, pontosabban a Turbo nevű zenekarok sokasága miatt egyes szolgáltatókon nehéz egyben megtalálni a lemezeiket; a Bandcampen egy helyen fent van, végighallgatható, digitálisan megvásárolható az összes.)
Az első lemez (Turbo Vol. 1, 2009) főként direkt, slágeres dalokat tartalmaz, mint amilyen például ez is; bár a hosszabb, lassú átvezető már a bonyolultabb szerkezeteket vetíti elő.
zene és szöveg: SZATMÁRI GYÖRGY, VÍGH DÁVID, TANKA BALÁZS, RUTHNER GÁBOR, DELOV JÁVOR, ISWC kód: T-007.192.147-5
A második lemez (Lost Measure, 2011) összetettebb, kísérletezőbb dalokat tartalmaz, nem feltétlenül elsőre ható slágereket, amelyeket azonban a rockrajongók így is a szívükbe zártak. Jó példa a több mint 8 perces Liberator, amely egy ponton szinte teljesen elcsendesül, hogy aztán egy „dzsemmelős” ízű, groove-os részből fokozatosan menjen át zúzásba.
zene és szöveg: SZATMÁRI GYÖRGY, VÍGH DÁVID, TANKA BALÁZS, RUTHNER GÁBOR, DELOV JÁVOR, ISWC kód: T-007.192.140-8
Talán a zenekar harmadik lemezét tartják legnagyobb becsben a kritikusok: a Pentagramon (2014) összeért az első két lemez megközelítése, vagyis egyszerre slágeres és komplex, ráadásul hangsúlyos megoldások kerültek be a kortárs elektronikus (tánc)zenéből. A lemez első klipes dalában – amely az egyik legnépszerűbb Turbo-szám – is hallhatók ezek a kiállás alatt.
zene és szöveg: SZATMÁRI GYÖRGY, VÍGH DÁVID, TANKA BALÁZS, RUTHNER GÁBOR, DELOV JÁVOR, ISWC kód: T-007.213.796-2
A Lullabies For Awakening című albumot, amely idén Fonogram-díjat nyert „klasszikus pop-rock album” kategóriában, már a pihenő bejelentése után adta ki a Turbo. Nyugodt, meditatív album, amelyen korábbi számok új felfogású verziói is hallhatók. Helyenként az eddigi stílusok mellé a népzenét is beemeli. A második lemezen hallható Liquid Silver e változatában például a Tárkány Művek vezetője, Tárkány-Kovács Bálint cimbalmozik.
zene és szöveg: SZATMÁRI GYÖRGY, VÍGH DÁVID, TANKA BALÁZS, RUTHNER GÁBOR, DELOV JÁVOR, ISWC kód: T-007.192.141-9
A playlistek lejátszható formában
a YouTube-on:
és a Spotify-on:
Categories: Playlist
Leave a Reply