A versenyhivatal látja, milyen nehéz a zeneiparnak, ezért hagyták jóvá a Sony/ATV tranzakciót

Mint arról mi is írtunk, a Sony/ATV zeneműkiadó – amelynek katalógusában 250 Lennon-McCartney szerzemény, valamint számos más klasszikus (a Rolling Stones, Bob Dylan dalai stb.) található – felét 750 millió dollárért vásárolta meg a Sony Michael Jackson örököseitől, vagyis a korábbi közös tulajdon teljes egészében a japán cégé lesz.

Természetesen egy ilyen horderejű üzletet a versenyhivatalok is vizsgálnak. Elemzők arra számítottak, hogy Európában lesz nehezebb dolga a Sony-nak, ám augusztus 1-én minden korlátozás nélkül jóváhagyták az eladást. Pedig ez ellen mind a Warner Music Group, mind a független kiadókat tömörítő Impala is tiltakozott (utóbbi vezetője a döntést „nyilvánvalóan hibásnak” nevezte). A lemezkiadót és zeneműkiadót is birtokló Sony piaci túlsúlya aggasztotta a versenytársakat – és, mint a Billboard megjegyzi, abban is reménykedtek, hogy ha a Bizottság a Sony/ATV feldarabolását írja elő, akkor értékes katalógusokhoz juthatnak. A hivatalos indoklás szerint azonban „a Sony piaci súlya a digitális zeneszolgáltatókkal szemben nem növekszik érdemben” a tranzakció nyomán.

A Music Business Worldwide számára William Hochberg jogász, a számos szerzőt és zeneműkiadót képviselő Greenberg Glusker munkatársa kommentálta a döntést. Összehasonlította azzal, amikor 2012-ben a Sony megvásárolta az EMI-t: ekkor az Európai Bizottság több értékes vagyontárgy (többek között a Virgin kiadó) kiszervezését és eladását írta elő. Hochberg szerint azért nem történt most semmi ilyesmi, mert „mind az európai, mind az amerikai versenyhivatalok úgy látják, hogy a zeneiparnak egyre nehezebb és nehezebb lesz, és nem akarják kedvét szegni a befektetőknek a túlzott szabályozással.”

Mint a jogász írja, a zeneműkiadókra különösen nehéz idők járnak. Egyrészt a stream előretörése miatt: ez ugyan a hangfelvételkiadók bevételeinek növekedését hozta magával, viszont a zeneműkiadók náluk jóval kisebb arányban részesednek a streamből. Másrészt a legsikeresebb szerzők egyre kevésbé írnak alá velük hagyományos szerződést, inkább megtartják maguknak a jogokat, és csak bizonyos feladatok elvégzésével bízzák meg a zeneműkiadókat, amelyek számára ez kevésbé gyümölcsöző üzlet.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.