Dal+Szerző Playlist#8: Fesztiválszezon 3.

A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.

Az eheti playlistek:

Spotify Deezer – YouTube 

A YouTube- és Spotify-playlist a cikk végén beillesztve is megtalálható.

Mint az előző playlistben és azelőtt is, a hazai fesztiválokon gyakran fellépő zenekarokat mutatunk be.

Mary PopKids

A két frontemberrel (Bártfalvi Sándor és Kamau Makumi avagy Kama) 2010-ben alakult zenekar még ki sem adta első nagylemezét, amikor már nagyobb klubokban csináltak teltházakat; a 2014-es Nagy-szín-pad győzelem csak megpecsételte fesztiválos jelenlétüket. Pedig a Mary PopKids “future pop” zenéje nem illeszkedik a magyar pop fősodrába, olyan hatásokat hoz össze, amelyek nálunk nem igazán voltak jelen: soul, blues, szintis funk és dúsan hangszerelt pop; néha a hip-hop vagy a rock irányába is elmozdul. A zenekar arról is híres, hogy önmenedzseléssel jutottak el idáig, és számos együttműködésük van ismert brandekkel.

Facebook

Mosoly feat. Punnany Massif

A Punnany Massif közreműködésével készült dal, no meg egy házibuli kimerevített pillanatait mutató látványos klip tette fel a térképre a zenekart. Amúgy is jellemző rájuk a sokféle együttműködés. Sokszor olvasni, hogy a “networking” a siker egyik kulcsa manapság, de persze az sem jó, ha kilóg a lóláb. Egy interjúban ezt mondták erről: “Nyitott és barátkozó szellemű emberek vagyunk, és ha valakivel elkezdünk dumálni, meg is hívjuk mindjárt egy pálinkára. Nem azért, mert akarunk tőle valamit, hanem mert ilyenek vagyunk.”

Zene: FELCSER MÁTÉ, BÁRTFALVI SÁNDOR, SVAJCSIK KRISTÓF, MAKUMI KAMAU. Szöveg: FARKAS ROLAND. ISWC kód: T-007.168.874-8

Nightdrive

A retrofuturista (régebbi sci-fik jövőképét megidéző) klippel megtámogatott, elektro-funkos dal a Mary PopKids eddigi legnagyobb saját sikere.

Zene: BÁRTFALVI SÁNDOR, FELCSER MÁTÉ, HALÁSZ MÁTÉ, SÁRKÁNY BERTALAN, SKARDELLI VIKTOR, SVAJCSIK KRISTÓF, ZSOMBÓ DÁNIEL LÁSZLÓ. Szöveg: MAKUMI KAMAU. ISWC kód: T-007.210.039-0

Runaway

A finoman fülbemászó dal a mai (Magyarországon nem igazán ismert) modern soul irányzathoz áll közel, finoman lüktető elektronikával, gitárszólóval és vonzó, könnyed melankóliával. Ez és a megelőző szám is szerepel első nagylemezükön: The Blue Inside, 2014.

Zene: SVAJCSIK KRISTÓF, SÁRKÁNY BERTALAN, HERRER MARCHEZ SÁRA, SKARDELLI VIKTOR, ZSOMBÓ DÁNIEL LÁSZLÓ, BÁRTFALVI SÁNDOR, HALÁSZ MÁTÉ. Szöveg: MAKUMI KAMAU. ISWC kód: T-007.219.818-5

Goodbye

Az új – pontosabban már tavaly tavasszal beharangozott, és azóta sem elkészült – EP-t egy bulis, ugrándozós hangulatú dal vezette fel, 360 fokos klippel.

Zene: HALÁSZ MÁTÉ, SKARDELLI VIKTOR, BÁRTFALVI SÁNDOR, ZSOMBÓ DÁNIEL LÁSZLÓ, SÁRKÁNY BERTALAN, HERRER MARCHEZ SÁRA, SVAJCSIK KRISTÓF. Szöveg: MAKUMI KAMAU. ISWC kód: T-007.259.594-8

Ivan and the Parazol

Bevallottan a hatvanas-hetvenes évek beat zenéje, (hard) rockja és nyers megszólalású garázsrockja ihleti a Vitáris Iván által vezetett zenekart. Amikor külföldi sikerre esélyes zenekarokról van szó, mindig előkerül a nevük; többször jártak az amerikai, austini SXSW-n, illetve a legnagyobb európai showcase fesztiválon, az Eurosonicon is felléptek; rendkívül tudatosan építkeznek. Közben azért Magyarországot sem hanyagolják; a 2010-ben alakult zenekar nagyon hamar sikeres lett klubszinten, és már jó ideje rendesen végigjárják a fesztiválokat is. Vitáris Iván idén az Artisjus Junior-díj jelöltje volt, interjúnk vele itt olvasható.

HonlapFacebook

Jól áll nekem az élet

Az elsősorban angol nyelven éneklő zenekar kevés magyar dalainak egyike, eredetileg ez is angolul készült, In Air címmel. (A dal nem található meg a Spotify-on és a Deezeren)

Zene és szöveg: VITÁRIS IVÁN, SIMON BÁLINT, TARNAI JÁNOS, BEKE ISTVÁN, BALLA MÁTÉ. ISWC kód: T-007.174.520-4

Take My Hand

Az első nagylemez (Mama, Don’t You Recognize Ivan & the Parazol?, 2012), és általában a zenekar egyik legnagyobb sikere. Többek között ez volt a 2014-es SXSW fesztivál hivatalos reklámfilmjének a zenéje.

Zene és szöveg: VITÁRIS IVÁN, SIMON BÁLINT, TARNAI JÁNOS, BEKE ISTVÁN, BALLA MÁTÉ. ISWC kód: T-007.174.525-9

Together

A 2014-es Mode Bizarre nagylemez sikerszáma, az év Sziget-himnusza is volt.

Zene: VITÁRIS IVÁN, SIMON BÁLINT, TARNAI JÁNOS, BEKE ISTVÁN, BALLA MÁTÉ. Szöveg: VITÁRIS IVÁN. ISWC kód: T-007.212.847-2

Modernial

A 2015-ös The All Right Nows ugyanazon az úton megy tovább, de a korábbiaknál összetettebb zenével. A felvezető dal “reflektálás arra, hogy a zenénk mennyire tudná megállni a helyét negyven évvel ezelőtt, a rock’n roll kezdetén vagy akár most” – mondták róla.

Zene: VITÁRIS IVÁN, SIMON BÁLINT, TARNAI JÁNOS, BEKE ISTVÁN, BALLA MÁTÉ. Szöveg: VITÁRIS IVÁN. ISWC kód: T-007.244.493-9

Cold & Deep

Az új album másik klipes dalában nem a gitár, hanem a torzított basszus és Beke István billentyűi dominálnak. (Ő arról is ismert, hogy hasonló felfogású fiatal zenekaroknak készít felvételeket, hangmérnökként-producerként is segíti a formálódó színteret.)

Zene: VITÁRIS IVÁN, SIMON BÁLINT, TARNAI JÁNOS, BEKE ISTVÁN, BALLA MÁTÉ. Szöveg: VITÁRIS IVÁN. ISWC kód: T-007.259.555-1

Anna and the Barbies

A Pásztor Anna és Sámuel testvérpár által 2004-ben alapított együttes a pop és a (keményebb és rádióbarátabb) rock számos stílusát vegyíti rappel és más stílusokkal (akár tangóval, reggae-vel, sanzonnal stb.). Híresek látványos, extrém jelmezeikről és erős koncertjeikről. Azzal együtt megmaradtak félig-meddig az alternatív skatulyában, hogy olyan műsorokban léptek fel, mint az X-faktor vagy a Sztársáv, Pásztor Anna pedig a Rising Star zsűritagja is volt.

HonlapFacebook

Tangó

A zenekar nem sokkal az indulás után találkozott egy angol menedzserrel, akinek segítségével 2005-ben elkészítették első, angol nyelvű lemezüket (a CD Baby online terjesztőnél forgalmazták). Az első magyar lemezt (Medallion) a CLS adta ki 2007-ben, első klipje, a Tangó rögtön sikert aratott a magyar MTV-n, és a rádiók is ezt játszották a legtöbbet eddig a zenekartól. A címbe foglalt műfajnak nem a klasszikus, inkább a Shakirához köthető poposabb változata ez, angol nyelvű rapbetéttel.

Zene: PÁSZTOR SÁMUEL. Szöveg: PÁSZTOR ANNA. ISWC kód: T-007.126.389-2

Gombóc

A Gyáva forradalmár című lemez (2010) már borítójával is feltűnést keltett (Delacroix ikonikus, A Szabadság vezeti a népet című festményét alkották újra, a meztelen keblű Szabadságot az énekesnő alakította). Az ismét sokszínű albumról ezt a dalt nemcsak a Petőfi, hanem kereskedelmi adók is játszották. Bár az eleje utal a legendás “jazzslágerre”, a Take Five-ra, hamar kiderül, hogy inkább az érzelmes, nagyívű alternatív rock műfajába tartozik.

Zene és szöveg: PÁSZTOR ANNA, PÁSZTOR SÁMUEL. ISWC kód: T-007.143.654-8

Márti dala feat. Kiss Tibi

Az Ánem! című albumon hallható az Anna and the Barbies legnagyobb sikere (amely a YouTube-on már az 5 millió felé közelít) egy sajátos életigenlő himnusz, hiszen a címben szereplő Márti már elhunyt. Mint Pásztor Anna nyilatkozta: “Márti az egyik legbelevalóbb csajszi volt, akit ismertem. Közeli barátunk, elsővonalas Anna and the Barbies-drukker, és igazi életigenlő ember. Orvosilag el volt tanácsolva mindennemű vehemens szórakozástól, ha szobafogság nem is volt előírás, de javasolt volt elkerülnie a mélyvizes rock and rollt. Ehhez képest a koncertekre ő érkezett elsőnek, ő bulizott a legnagyobbat, és utolsónak távozott a zenekarral. Aztán az első akváriumos bulinkra már csak a bejelentkezését láttuk, de nem jött el. Amikor írtam a szöveget, bőgtem, alig láttam a betűket. Koncerteken néha félek a dal éneklése közben a közönségre nézni, mert sokszor látom, hogy még a jól megtermett macsók is megkönnyezik.” A közreműködő Kiss Tibor a Quimbyből.

Zene: PÁSZTOR ANNA, PÁSZTOR SÁMUEL, KISS TIBOR. Szöveg: PÁSZTOR ANNA,  PÁSZTOR SÁMUEL. ISWC kód: T-007.174.169-9

Ünnepélyesen fogadom

A szintis, diszkós beütésű dal szintén az Ánem! című albumon hallható, de a zenekar egészen más oldalát mutatja meg. A közreműködő Kardos-Horváth János (Kaukázus).

Zene és szöveg: PÁSZTOR ANNA, KARDOS HORVÁTH JÁNOS, PÁSZTOR SÁMUEL. ISWC kód: T-007.172.337-9

Szabadesés

Az eddigi legutolsó, 2014-es nagylemez címadó száma a verzékben még az elektronikus tánczene mai hangzásait is felhasználja, a refrénekben azonban jön a keményebb rock. A Suzuki támogatásával készült klip számos extrém jelmezt bemutat, megidézve a színpadi show-k vizuális világát.

Zene és szöveg: PÁSZTOR SÁMUEL, PÁSZTOR ANNA. ISWC kód: T-007.243.352-3

Bëlga

Számos sláger és még több szállóige, jól idézhető sor fűződik a Bëlga nevéhez, mégis ez az egyik legnehezebben elhelyezhető magyar zenekar. Kézenfekvő lenne azt mondani, hogy paródia és hogy hip-hop, de ők maguk azt mondják magukról, hogy egyik sem stimmel. Mindenesetre a hol teljesen idióta, hol hagyományos értelemben vicces, hol pedig pont a hétköznapi helyzeteket hétköznapi szavakkal, mégis nagyon pontosan megragadó szövegek az utóbbi másfél évtized legegyedibb életművei közé tartoznak. A három rapper: Bauxit, Mégötlövés, Tokyo (az első lemezen még Secretman), az alapokat DJ Titusz írja, aki számos más zenekarban, projektben működik még közre (a legfontosabb a Carbonfools), illetve néhány éve DJ Marvin is csatlakozott.

HonlapFacebook

Ovi

Az első Bëlga-lemez, a Majd megszokod (2002) hatalmas szenzáció volt underground körökben, mára pedig igazi klasszikus. Egyik legerősebb száma a gengszterrap szövegi kliséit az óvoda világába áthelyező, páratlan fantáziáról árulkodó Ovi.

Zene: BICSKEI TITUSZ. Szöveg: KÉKESI BALÁZS, JÁGER BARNABÁS, PAIZS MIKLÓS. ISWC kód: T-007.062.124-7

Nemzeti hip-hop

Az “irónia vagy sem” kérdés, illetve a sokféle, egymást kizáró értelmezési lehetőség egyik leghíresebb példája a Bëlga esetében: vannak, akik számára nyilvánvalóan ironikus a “magyar nemzeti hip-hop rapet” követelő dal, és vannak, akik komolyan veszik. A zenekar kifejezetten élvezi az ilyen helyzeteket, és nem próbálja egyértelműsíteni az “üzenetet”. (Nem mellesleg számos jól idézhető sor forrása is a dal.)

Zene: TÓTH SZABOLCS, BICSKEI TITUSZ. Szöveg: PAIZS MIKLÓS, JÁGER BARNABÁS, KÉKESI BALÁZS. ISWC kód: T-007.052.379-3

Gyere kislány, gyere

A Beatrice diszkós korszakának slágerét és a rap első nagy slágerét (The Sugarhill Gang: Rapper’s Delight) egyaránt megidéző dal a második lemezen hallható (Jön a Gólem, 2004), amelyet a Tesco áruházakban lehetett kapni – az ilyen, a hagyományos terjesztési formákon kívüli megoldások keresése akkor még nem volt annyira elterjedt, mint most. Tizenkét év elteltével a szám az előző évtized elejének budapesti bulizási szokásainak krónikájaként is hallgatható, vagyis sajátos “realista” ízt kapott.

Zene: CSUKA MÓNIKA, BICSKEI TITUSZ. Szöveg: GYŐRFFY TAMÁS, JÁGER BARNABÁS, KÉKESI BALÁZS, B. NAGY FERENC. ISWC kód: T-007.190.652-9

Királyok a házban

A második lemezről a magyar királyokat vicces kommentárokkal végigsoroló szám sajátos pályát futott be: annyian mondták a zenekarnak, hogy tényleg történelemtanuláshoz használták, hogy 2010-ben egy teljes “tanulós” lemezt készítettek (a különleges módokon terjesztett Arany – Platina – Gyémánt – Farost lemezsorozatból ez volt a Platina).

Zene: BICSKEI TITUSZ. Szöveg: JÁGER BARNABÁS, GYŐRFFY TAMÁS, KÉKESI BALÁZS. ISWC kód: T-007.086.297-3

Szerelmes vagyok

Az egyik leginkább egyértelműen parodisztikus Bëlga-sláger a 2005-ös duplalemezről (Bëlga 3), hozzá illő abszurd klippel. 2015-ben 14 nyelven elkészítették, mindegyik megtekinthető a Bëlga YouTube-csatornáján.

Zene: BICSKEI TITUSZ. Szöveg: JÁGER BARNABÁS, GYŐRFFY TAMÁS, KÉKESI BALÁZS. ISWC kód: T-007.056.452-1

Mit parodizálsz

A 2007-es Zigilemez e száma az önreflexió (még a zenekarhoz képest is) magas fokát mutatja, már amikor nem teljesen értelmetlen és érthetetlen a szöveg. A lényeg az, hogy ezek után még nehezebb elhelyezni a “komoly – paródia dimenzióban elhelyezni” a zenekart – amint egy, a számot elemző irodalomtudós fogalmazott. Az újságíróknak beszólogatás másik formája a zenekar honlapja, amely igen régóta a következő választást kínálja nyitóoldalán: “türelmes vagy / újságíró vagy”.

Zene: BICSKEI TITUSZ. Szöveg: JÁGER BARNABÁS, GYŐRFFY TAMÁS, KÉKESI BALÁZS. ISWC kód: T-007.042.152-1

Legyen lazaság

A Disco! című, Mol-kutaknál kapható tavalyi lemez e számát volt, aki úgy értelmezte, hogy a Bëlga “beszól a Punnany Massifnak” – ha talán nem is ilyen konkrétan, de az biztos, hogy a “pozitív életbölcselet” típusú szövegek kapnak itt fricskát.

Zene és szöveg: BICSKEI TITUSZ, JÁGER BARNABÁS, GYŐRFFY TAMÁS, KÉKESI BALÁZS. ISWC kód: T-007.255.570-4

A playlist a YouTube-on

és a Spotify-on



Kategóriák:Playlist

Címkék:, , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: