A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.
Az eheti playlistek:
A YouTube- és Spotify-playlist a cikk végén beillesztve is megtalálható.
Mint az előző playlistben és azelőtt is, a hazai fesztiválokon gyakran fellépő zenekarokat mutatunk be.
Mary PopKids
A két frontemberrel (Bártfalvi Sándor és Kamau Makumi avagy Kama) 2010-ben alakult zenekar még ki sem adta első nagylemezét, amikor már nagyobb klubokban csináltak teltházakat; a 2014-es Nagy-szín-pad győzelem csak megpecsételte fesztiválos jelenlétüket. Pedig a Mary PopKids „future pop” zenéje nem illeszkedik a magyar pop fősodrába, olyan hatásokat hoz össze, amelyek nálunk nem igazán voltak jelen: soul, blues, szintis funk és dúsan hangszerelt pop; néha a hip-hop vagy a rock irányába is elmozdul. A zenekar arról is híres, hogy önmenedzseléssel jutottak el idáig, és számos együttműködésük van ismert brandekkel.
A Punnany Massif közreműködésével készült dal, no meg egy házibuli kimerevített pillanatait mutató látványos klip tette fel a térképre a zenekart. Amúgy is jellemző rájuk a sokféle együttműködés. Sokszor olvasni, hogy a „networking” a siker egyik kulcsa manapság, de persze az sem jó, ha kilóg a lóláb. Egy interjúban ezt mondták erről: „Nyitott és barátkozó szellemű emberek vagyunk, és ha valakivel elkezdünk dumálni, meg is hívjuk mindjárt egy pálinkára. Nem azért, mert akarunk tőle valamit, hanem mert ilyenek vagyunk.”
Zene: FELCSER MÁTÉ, BÁRTFALVI SÁNDOR, SVAJCSIK KRISTÓF, MAKUMI KAMAU. Szöveg: FARKAS ROLAND. ISWC kód: T-007.168.874-8
A retrofuturista (régebbi sci-fik jövőképét megidéző) klippel megtámogatott, elektro-funkos dal a Mary PopKids eddigi legnagyobb saját sikere.
Zene: BÁRTFALVI SÁNDOR, FELCSER MÁTÉ, HALÁSZ MÁTÉ, SÁRKÁNY BERTALAN, SKARDELLI VIKTOR, SVAJCSIK KRISTÓF, ZSOMBÓ DÁNIEL LÁSZLÓ. Szöveg: MAKUMI KAMAU. ISWC kód: T-007.210.039-0
A finoman fülbemászó dal a mai (Magyarországon nem igazán ismert) modern soul irányzathoz áll közel, finoman lüktető elektronikával, gitárszólóval és vonzó, könnyed melankóliával. Ez és a megelőző szám is szerepel első nagylemezükön: The Blue Inside, 2014.
Zene: SVAJCSIK KRISTÓF, SÁRKÁNY BERTALAN, HERRER MARCHEZ SÁRA, SKARDELLI VIKTOR, ZSOMBÓ DÁNIEL LÁSZLÓ, BÁRTFALVI SÁNDOR, HALÁSZ MÁTÉ. Szöveg: MAKUMI KAMAU. ISWC kód: T-007.219.818-5
Az új – pontosabban már tavaly tavasszal beharangozott, és azóta sem elkészült – EP-t egy bulis, ugrándozós hangulatú dal vezette fel, 360 fokos klippel.
Zene: HALÁSZ MÁTÉ, SKARDELLI VIKTOR, BÁRTFALVI SÁNDOR, ZSOMBÓ DÁNIEL LÁSZLÓ, SÁRKÁNY BERTALAN, HERRER MARCHEZ SÁRA, SVAJCSIK KRISTÓF. Szöveg: MAKUMI KAMAU. ISWC kód: T-007.259.594-8
Ivan and the Parazol
Bevallottan a hatvanas-hetvenes évek beat zenéje, (hard) rockja és nyers megszólalású garázsrockja ihleti a Vitáris Iván által vezetett zenekart. Amikor külföldi sikerre esélyes zenekarokról van szó, mindig előkerül a nevük; többször jártak az amerikai, austini SXSW-n, illetve a legnagyobb európai showcase fesztiválon, az Eurosonicon is felléptek; rendkívül tudatosan építkeznek. Közben azért Magyarországot sem hanyagolják; a 2010-ben alakult zenekar nagyon hamar sikeres lett klubszinten, és már jó ideje rendesen végigjárják a fesztiválokat is. Vitáris Iván idén az Artisjus Junior-díj jelöltje volt, interjúnk vele itt olvasható.
Az elsősorban angol nyelven éneklő zenekar kevés magyar dalainak egyike, eredetileg ez is angolul készült, In Air címmel. (A dal nem található meg a Spotify-on és a Deezeren)
Zene és szöveg: VITÁRIS IVÁN, SIMON BÁLINT, TARNAI JÁNOS, BEKE ISTVÁN, BALLA MÁTÉ. ISWC kód: T-007.174.520-4
Az első nagylemez (Mama, Don’t You Recognize Ivan & the Parazol?, 2012), és általában a zenekar egyik legnagyobb sikere. Többek között ez volt a 2014-es SXSW fesztivál hivatalos reklámfilmjének a zenéje.
Zene és szöveg: VITÁRIS IVÁN, SIMON BÁLINT, TARNAI JÁNOS, BEKE ISTVÁN, BALLA MÁTÉ. ISWC kód: T-007.174.525-9
A 2014-es Mode Bizarre nagylemez sikerszáma, az év Sziget-himnusza is volt.
Zene: VITÁRIS IVÁN, SIMON BÁLINT, TARNAI JÁNOS, BEKE ISTVÁN, BALLA MÁTÉ. Szöveg: VITÁRIS IVÁN. ISWC kód: T-007.212.847-2
A 2015-ös The All Right Nows ugyanazon az úton megy tovább, de a korábbiaknál összetettebb zenével. A felvezető dal „reflektálás arra, hogy a zenénk mennyire tudná megállni a helyét negyven évvel ezelőtt, a rock’n roll kezdetén vagy akár most” – mondták róla.
Zene: VITÁRIS IVÁN, SIMON BÁLINT, TARNAI JÁNOS, BEKE ISTVÁN, BALLA MÁTÉ. Szöveg: VITÁRIS IVÁN. ISWC kód: T-007.244.493-9
Az új album másik klipes dalában nem a gitár, hanem a torzított basszus és Beke István billentyűi dominálnak. (Ő arról is ismert, hogy hasonló felfogású fiatal zenekaroknak készít felvételeket, hangmérnökként-producerként is segíti a formálódó színteret.)
Zene: VITÁRIS IVÁN, SIMON BÁLINT, TARNAI JÁNOS, BEKE ISTVÁN, BALLA MÁTÉ. Szöveg: VITÁRIS IVÁN. ISWC kód: T-007.259.555-1
Anna and the Barbies
A Pásztor Anna és Sámuel testvérpár által 2004-ben alapított együttes a pop és a (keményebb és rádióbarátabb) rock számos stílusát vegyíti rappel és más stílusokkal (akár tangóval, reggae-vel, sanzonnal stb.). Híresek látványos, extrém jelmezeikről és erős koncertjeikről. Azzal együtt megmaradtak félig-meddig az alternatív skatulyában, hogy olyan műsorokban léptek fel, mint az X-faktor vagy a Sztársáv, Pásztor Anna pedig a Rising Star zsűritagja is volt.
A zenekar nem sokkal az indulás után találkozott egy angol menedzserrel, akinek segítségével 2005-ben elkészítették első, angol nyelvű lemezüket (a CD Baby online terjesztőnél forgalmazták). Az első magyar lemezt (Medallion) a CLS adta ki 2007-ben, első klipje, a Tangó rögtön sikert aratott a magyar MTV-n, és a rádiók is ezt játszották a legtöbbet eddig a zenekartól. A címbe foglalt műfajnak nem a klasszikus, inkább a Shakirához köthető poposabb változata ez, angol nyelvű rapbetéttel.
Zene: PÁSZTOR SÁMUEL. Szöveg: PÁSZTOR ANNA. ISWC kód: T-007.126.389-2
A Gyáva forradalmár című lemez (2010) már borítójával is feltűnést keltett (Delacroix ikonikus, A Szabadság vezeti a népet című festményét alkották újra, a meztelen keblű Szabadságot az énekesnő alakította). Az ismét sokszínű albumról ezt a dalt nemcsak a Petőfi, hanem kereskedelmi adók is játszották. Bár az eleje utal a legendás „jazzslágerre”, a Take Five-ra, hamar kiderül, hogy inkább az érzelmes, nagyívű alternatív rock műfajába tartozik.
Zene és szöveg: PÁSZTOR ANNA, PÁSZTOR SÁMUEL. ISWC kód: T-007.143.654-8
Az Ánem! című albumon hallható az Anna and the Barbies legnagyobb sikere (amely a YouTube-on már az 5 millió felé közelít) egy sajátos életigenlő himnusz, hiszen a címben szereplő Márti már elhunyt. Mint Pásztor Anna nyilatkozta: „Márti az egyik legbelevalóbb csajszi volt, akit ismertem. Közeli barátunk, elsővonalas Anna and the Barbies-drukker, és igazi életigenlő ember. Orvosilag el volt tanácsolva mindennemű vehemens szórakozástól, ha szobafogság nem is volt előírás, de javasolt volt elkerülnie a mélyvizes rock and rollt. Ehhez képest a koncertekre ő érkezett elsőnek, ő bulizott a legnagyobbat, és utolsónak távozott a zenekarral. Aztán az első akváriumos bulinkra már csak a bejelentkezését láttuk, de nem jött el. Amikor írtam a szöveget, bőgtem, alig láttam a betűket. Koncerteken néha félek a dal éneklése közben a közönségre nézni, mert sokszor látom, hogy még a jól megtermett macsók is megkönnyezik.” A közreműködő Kiss Tibor a Quimbyből.
Zene: PÁSZTOR ANNA, PÁSZTOR SÁMUEL, KISS TIBOR. Szöveg: PÁSZTOR ANNA, PÁSZTOR SÁMUEL. ISWC kód: T-007.174.169-9
A szintis, diszkós beütésű dal szintén az Ánem! című albumon hallható, de a zenekar egészen más oldalát mutatja meg. A közreműködő Kardos-Horváth János (Kaukázus).
Zene és szöveg: PÁSZTOR ANNA, KARDOS HORVÁTH JÁNOS, PÁSZTOR SÁMUEL. ISWC kód: T-007.172.337-9
Az eddigi legutolsó, 2014-es nagylemez címadó száma a verzékben még az elektronikus tánczene mai hangzásait is felhasználja, a refrénekben azonban jön a keményebb rock. A Suzuki támogatásával készült klip számos extrém jelmezt bemutat, megidézve a színpadi show-k vizuális világát.
Zene és szöveg: PÁSZTOR SÁMUEL, PÁSZTOR ANNA. ISWC kód: T-007.243.352-3
Bëlga
Számos sláger és még több szállóige, jól idézhető sor fűződik a Bëlga nevéhez, mégis ez az egyik legnehezebben elhelyezhető magyar zenekar. Kézenfekvő lenne azt mondani, hogy paródia és hogy hip-hop, de ők maguk azt mondják magukról, hogy egyik sem stimmel. Mindenesetre a hol teljesen idióta, hol hagyományos értelemben vicces, hol pedig pont a hétköznapi helyzeteket hétköznapi szavakkal, mégis nagyon pontosan megragadó szövegek az utóbbi másfél évtized legegyedibb életművei közé tartoznak. A három rapper: Bauxit, Mégötlövés, Tokyo (az első lemezen még Secretman), az alapokat DJ Titusz írja, aki számos más zenekarban, projektben működik még közre (a legfontosabb a Carbonfools), illetve néhány éve DJ Marvin is csatlakozott.
Az első Bëlga-lemez, a Majd megszokod (2002) hatalmas szenzáció volt underground körökben, mára pedig igazi klasszikus. Egyik legerősebb száma a gengszterrap szövegi kliséit az óvoda világába áthelyező, páratlan fantáziáról árulkodó Ovi.
Zene: BICSKEI TITUSZ. Szöveg: KÉKESI BALÁZS, JÁGER BARNABÁS, PAIZS MIKLÓS. ISWC kód: T-007.062.124-7
Az „irónia vagy sem” kérdés, illetve a sokféle, egymást kizáró értelmezési lehetőség egyik leghíresebb példája a Bëlga esetében: vannak, akik számára nyilvánvalóan ironikus a „magyar nemzeti hip-hop rapet” követelő dal, és vannak, akik komolyan veszik. A zenekar kifejezetten élvezi az ilyen helyzeteket, és nem próbálja egyértelműsíteni az „üzenetet”. (Nem mellesleg számos jól idézhető sor forrása is a dal.)
Zene: TÓTH SZABOLCS, BICSKEI TITUSZ. Szöveg: PAIZS MIKLÓS, JÁGER BARNABÁS, KÉKESI BALÁZS. ISWC kód: T-007.052.379-3
A Beatrice diszkós korszakának slágerét és a rap első nagy slágerét (The Sugarhill Gang: Rapper’s Delight) egyaránt megidéző dal a második lemezen hallható (Jön a Gólem, 2004), amelyet a Tesco áruházakban lehetett kapni – az ilyen, a hagyományos terjesztési formákon kívüli megoldások keresése akkor még nem volt annyira elterjedt, mint most. Tizenkét év elteltével a szám az előző évtized elejének budapesti bulizási szokásainak krónikájaként is hallgatható, vagyis sajátos „realista” ízt kapott.
Zene: CSUKA MÓNIKA, BICSKEI TITUSZ. Szöveg: GYŐRFFY TAMÁS, JÁGER BARNABÁS, KÉKESI BALÁZS, B. NAGY FERENC. ISWC kód: T-007.190.652-9
A második lemezről a magyar királyokat vicces kommentárokkal végigsoroló szám sajátos pályát futott be: annyian mondták a zenekarnak, hogy tényleg történelemtanuláshoz használták, hogy 2010-ben egy teljes „tanulós” lemezt készítettek (a különleges módokon terjesztett Arany – Platina – Gyémánt – Farost lemezsorozatból ez volt a Platina).
Zene: BICSKEI TITUSZ. Szöveg: JÁGER BARNABÁS, GYŐRFFY TAMÁS, KÉKESI BALÁZS. ISWC kód: T-007.086.297-3
Az egyik leginkább egyértelműen parodisztikus Bëlga-sláger a 2005-ös duplalemezről (Bëlga 3), hozzá illő abszurd klippel. 2015-ben 14 nyelven elkészítették, mindegyik megtekinthető a Bëlga YouTube-csatornáján.
Zene: BICSKEI TITUSZ. Szöveg: JÁGER BARNABÁS, GYŐRFFY TAMÁS, KÉKESI BALÁZS. ISWC kód: T-007.056.452-1
A 2007-es Zigilemez e száma az önreflexió (még a zenekarhoz képest is) magas fokát mutatja, már amikor nem teljesen értelmetlen és érthetetlen a szöveg. A lényeg az, hogy ezek után még nehezebb elhelyezni a „komoly – paródia dimenzióban elhelyezni” a zenekart – amint egy, a számot elemző irodalomtudós fogalmazott. Az újságíróknak beszólogatás másik formája a zenekar honlapja, amely igen régóta a következő választást kínálja nyitóoldalán: „türelmes vagy / újságíró vagy”.
Zene: BICSKEI TITUSZ. Szöveg: JÁGER BARNABÁS, GYŐRFFY TAMÁS, KÉKESI BALÁZS. ISWC kód: T-007.042.152-1
A Disco! című, Mol-kutaknál kapható tavalyi lemez e számát volt, aki úgy értelmezte, hogy a Bëlga „beszól a Punnany Massifnak” – ha talán nem is ilyen konkrétan, de az biztos, hogy a „pozitív életbölcselet” típusú szövegek kapnak itt fricskát.
Zene és szöveg: BICSKEI TITUSZ, JÁGER BARNABÁS, GYŐRFFY TAMÁS, KÉKESI BALÁZS. ISWC kód: T-007.255.570-4
A playlist a YouTube-on
és a Spotify-on
Categories: Playlist