Megszokott, hogy minden trend egyfelől lelkes és túlzó, másfelől viszont negatív előrejelzésekkel jár együtt: a „lufi kipukkadását” szinte az első pillanatban megjósolja valaki. A vinyl iránti fokozódó érdeklődést is kísérték ilyenek. Most viszont egyszerre több jel is mutat arra, hogy a – globális jelentőségét tekintve amúgy nem túl nagy, viszont annál meglepőbb – reneszánsznak tényleg vége szakad hamarosan, legalábbis a Stereogum zeneipari rovatában megjelent hosszú cikk szerint.
A legkonkrétabb, bár önmagában nem perdöntő adat az, hogy a Nielsen az Egyesült Államok piacáról szóló féléves jelentése szerint 2015 azonos időszakához képest 11,5%-kal nőtt a vinyleladás. Ez persze több mint a semmi, de ugyanez a növekedés az előző években 33-40%-os volt, vagyis jelentősen csökkent a növekedés üteme. (Ugyanakkor a CD-k eladása még inkább visszaesett, így a fizikai piacon belül a vinyl már 12%-ot tesz ki a tavalyi 9%-hoz képest.)
A szerző szerint a vinyl felfutása nagyon, túlságos mértékben támaszkodott két tényezőre: egyrészt a rendkívül lelkes sajtóra – ami azonban hamar negatívba fordulhat, ha a vinylreneszánsz végéből lesz mém; másrészt egyetlen napra, mégpedig a Lemezboltok Napjára. Az április harmadik szombatján rengeteg exkluzív kiadvánnyal, minikoncertekkel ünnepelt nap már erősebb ebben a szektorban, mint a karácsony előtti időszak. Ennek megvan a maga hátránya is, például az, hogy a korlátozott számú megmaradt lemezgyár nem bírja a rendeléseket, és amikor a tőkeerős major kiadók is be-, vagyis visszaszálltak a vinylgyártásba, akkor persze a kisebb függetlenek rendelései kerültek hátrányba. (A Lemezboltok Napját ért kritikákról magyarul itt lehet olvasni.) Indult néhány új gyártó is, de olyan horribilis befektetések kellettek hozzá, hogy akkor van reményük a megtérülésre, ha a növekedés tartósan évi 30% fölött marad.
A megnövekedett kereslet ráadásul megemelte az árakat is. A tavalyihoz képest idén tavasszal 75%-ot emelkedtek a nagykereskedelmi árak; a boltok vagy csökkentik az árrésüket, vagy ráterhelik az emelkedést a vevőkre, akik közül sok már nem bírja ezt. Ha 10 dollár egy havi stream előfizetés, 10-12 egy CD, egy vinyl pedig 30 dollár, akkor már csak a leginkább elkötelezett rajongók választják az utóbbit. (Pláne, hogy egy sokat idézett felmérés szerint a vinylvásárlók majd’ fele, 48%-a nem is hallgatja a lemezeket – ebből 7%-nak lemezjátszója sincs.)
További jel arra, hogy ez így nem mehet tovább, hogy nemrég a Warner bejelentette: csak olyan lemezboltokba szállítanak vinylt, amelyek évi legalább 10 ezer dollárnyit rendelnek tőlük; ez a kis lemezboltok számára a véget jelentheti.
Mindez nem azt jelenti a Stereogum szerzője szerint, hogy eltűnik a vinyl, hanem a független lemezboltokra és (nagyrészt a vinyleladásokra támaszkodó) független kiadókra jönnek rossz idők, valamint az őket kiszolgáló gyártókra.
Categories: Hírek
Leave a Reply