Tényleg fontosak a playlistek: részletes, tanulságos adatok

Sok szó esik a playlistekről, de viszonylag kevés adatra hivatkoznak a cikkek, amelyek ezek jelentőségét ecsetelik. A MusicWatch piackutató cég tanulmánya betöm néhány lyukat.

A Spotify és az Apple Music felhasználóinak 90%-a hallgat és/vagy készít playlisteket – derült ki az 500 fős, online kérdőíven alapuló kutatásból. Az előfizetők aktívabbak az ingyenes felhasználóknál; többségük (80%) naponta hallgat streamet, felük minden egyes alkalommal hallgat valamilyen playlistet. A hallgatók majdnem fele mondta azt, hogy kedvenc playlistjét tíznél többször ie meghallgatta már (ezek általában rendszeresen frissülnek).

Bár a “bevett bölcsesség” az, hogy a stream – mi több, az internet mint olyan – elmossa és/vagy egyre lényegtelenebbé teszi a műfaji határokat, a hallgatók leginkább a műfaji alapon összeválogatott playlisteket kedvelik: 68% szokott ilyet hallgatni, míg a legsikeresebb számokat gyűjtő playlisteket (“top hits” és hasonló neveken), illetve a “hangulat” (napszak, stb.) alapú playlisteket 50-50% szokta elindítani. (Egy ember többfélét is hallgathat.) A felhasználó ízlését is figyelembe vevő, új kedvencek felfedezésével kecsegtető playlistek hallgatottsága ezeknél alacsonyabb: 21% az Apple Musicon (Discovery Mix) és 15% a Spotify-on (Discovery Weekly – itt az adat csak az előfizetőkre vonatkozik).

Fontos eredmény, hogy a stream nem váltja ki a rádiót: a megkérdezettek 80%-a hallgat rádiót, mármint “hagyományosat”, tehát nem valamilyen online adót. Ugyanazok a legfontosabb okok, amik miatt valaki egyik vagy másik médiumot választja: a kényelem és a felfedezés élménye.

A MusicWatch arra is rákérdezett, mi alapján döntenek és hogyan hallgatják a playlisteket. A hallgatók 2/3-a néhány dalt néz csak meg egy listáról, mielőtt elindítaná. Jellemzőbb, hogy kevert sorrendben (shuffle) szólnak a dalok, mintsem a szolgáltató által megállapított rendben. Pedig az egyik fő érv az szokott lenni a kurátorok playlistjei mellett, hogy egy algoritmus nem tudja jól eltalálni, hogyan lesz igazán frappáns a dalsorrend. A hallgatókat nem is igazán izgatja, hogy algoritmus vagy ember rakta-e össze a listát: 85%-uk mondta, hogy ez nem játszik szerepet a választásban. (Persze ettől még lehet, hogy valójában fontosak a kurátorok, csak nem közvetlenül; vagyis azokban a szempontokban, amelyek szerepet játszanak a választásban, közvetve meglátszik, hogy ki / mi állította össze a playlistet. A kurátorokról bővebben itt írtunk.)

A felhasználók által összeállított playlistekről is kiderültek adatok a kutatásból. Az előfizetők (akik aktívabbak, mint az ingyenes felhasználók) 94%-a szokott playlisteket készíteni, 40%-uk heti szinten összerak legalább egyet. Az összeállítók 45%-a megosztja a saját playlistjei többségét, 28%-uk (Spotify) illeve 35%-uk (Apple Music) eleve figyelembe veszi az összeállításnál a “célközönséget”, vagyis a barátait, családtagjait.

Az adatok alátámasztják, hogy a playlistek “ugyanolyan fontos jellemzői egy stream szolgáltatásnak, mint mondjuk a katalógus” – foglalta össze az eredményeket a MusicWatch egyik vezetője, Russ Crupnick.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, , , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: