A zenefogyasztási szokásokat vizsgálta az IFPI és az Ipsos felmérése, az itt elérhető eredmények között több nagyon tanulságos is van. A legfontosabbak: nagyon sokan használják a stream oldalakat, és a fiatalok harmada még fizet is értük; a vezető kalózkodási forma már nem a fájlcserélés, hanem a stream ripping; az okostelefon hamarosan átveszi a számítógép helyét a zenehallgatás fő eszközeként; a YouTube valójában nem „promóciós platform” a fogyasztók számára.
A fiatalok harmada fizet
A 13 országban kérdőíves felméréssel szerzett adatok szerint az internetezők 71%-a használ legális forrást zenehallgatásra; 48%-uk fizet valamilyen formában a zenéért (előfizetés, letöltés, fizikai). A felhasználók túlnyomó többsége több módon is fogyaszt zenét (ezért gyakran a %-ok összege nem 100). Az összes megkérdezett netezők 37%-a használ stream szolgáltatást, egyes országokban (pl. Svédország, Mexikó) 60% fölötti a streamelők száma. Az összes megkérdezett közül 18% azok aránya, akik elő is fizetnek egy ilyen szolgáltatásra, és (szemben egyes közkeletű nézetekkel) ebben a fiatalok vezetnek: a 16-24 évesek majdnem egyharmada (32%) fizet. (2015-höz képest a fizetők száma 20%-kal nőtt, a fiatalok között 39% a növekedés.)
Az előfizetés okai között vezet az, hogy könnyű használni, és biztonságos a fizetés (23%). Alig kevesebben mondták, hogy ár-érték arányban kedvező egy előfizetés, illetve számít nekik, hogy megszabadulnak a reklámoktól (22%). Az ingyenes stream melletti legfőbb érv nem meglepő módon az, hogy ingyen van.
Stream ripping: sokan csinálják, és nem tudják, hogy jogsértő
A streamhez kapcsolódik az a meglepő fejlemény, hogy a „kalózkodás” vezető formája megváltozott. A megkérdezettek 35%-a használ valamilyen jogosítatlan szolgáltatást; a netezők 30%-a szokott stream ripping oldal segítségével letölteni a jogtulajdonosok által csak streamre engedélyezett tartalmat (nem egyszer a videótartalom kihagyásával, csak az hangsáv mp3-má alakításával). Ennél alacsonyabb, 19% azok száma, akik fájlcserélőn, torrenttel stb. (az IFPI által idézőjelben „hagyományosnak” nevezett módon) töltenek le. A fiatalok nemcsak nagyobb arányban fizetnek, hanem nagyobb arányban töltenek le jogsértő tartalmakat is A 16-24 évesek 55%-a csinált ilyet az elmúlt fél évben, és ezek túlnyomó többsége (a korosztály 49%-a) szedett le streamet (a fájlcsere is jellemzőbb rájuk: 35%). Az RIAA adatai szerint a 30 leglátogatottabb stream ripping oldal egy hónap alatt 900 millió látogatót vonz.
Így a jogtulajdonosok elesnek a lejátszások utáni reklám- vagy egyéb bevételtől; a leszedett zenéket offline is lehet hallgatni, ami jellemzően legálisan csak az előfizetők számára elérhető opció, és további károkat is okoz a módszer (pl. a népszerűség mérésére használt nézettségi mutatók torzulását). A YouTube (az oldal legalján elérhető) felhasználási feltételei között kifejezetten szerepel is, hogy csak streamre használható az oldal, letöltésre nem. Ezzel együtt a felhasználók többsége számára nem világos, hogy a letöltéssel jogot sértenek; a Wall Street Journalban idézett felmérés szerint 73%-uk nem gondolja, hogy illegális volna, amit csinál.
Ugyanitt a Google szóvivője azt nyilatkozta, hogy egyre hatékonyabbak a stream ripping oldalak eltávolításában, illetve az ezt lehetővé tévő okostelefonos appok leszedetésében az online áruházakból – de mint az lenni szokott, ezen a területen is mindig újabb és újabb klónok érkeznek minden leállított szolgáltatás helyett. A Wall Street Journal szerint ezek ellen még nehezebb felvenni a harcot, mert míg a fájlcserélésnél legalább néha meg lehetett találni és lekapcsolni a forrást, ebben az esetben a forrás maga egy legális szolgáltatás.
YouTube: jellemzően nem új zenék felfedezésére használják
Az utóbbi idők nyilatkozatháborúját ismerve nem meglepő, hogy az IFPI fogyasztói felmérésében is megjelenik a YouTube. A videómegosztó egymilliárd felhasználójának 82%-a hallgat itt zenét, a 16-24 éves korosztályban ez 93%. Az erősebb állítás az, hogy 81%-uk keres rá olyan zenékre a YouTube-on, amelyeket már ismer; ennél jóval kevesebb, 58% az, aki új zenékkel is találkozik itt.
Ez azért érdekes, mert a YouTube rendszeresen azzal védekezik, hogy milyen hatékony promóciós platform – erre vág vissza azzal az IFPI, hogy gyakorlatilag on-demand ingyenes stream szolgáltatóként működik, és a promóció (vagyis az új zenék felfedezése) ennél jóval kevésbé fontos a felhasználók számára (akik egyébként jellemzően azért választják a YouTube-ot, mert ingyen van). A Music Ally idézi a YouTube standard válaszát erre: lehet, hogy sokan hallgatnak náluk zenét, de nem olyan sokat. Egy átlagos felhasználó havi összesen egy órát, vagyis jóval kevesebbet, mint a zenére szakosodott stream szolgáltatóknál.
Az okostelefonok hamarosan átveszik a számítógép helyét
Az internetezők 66%-a hallgatott zenét számítógépen 2016-ban; ez az előző évi 69%-hoz képest visszaesés. Az okostelefonos zenehallgatás már alig marad el ettől: 55%; és növekedőben van (2015-ben 50% volt). Azoknál, akik előfizetnek valamilyen streamre, már most a telefon vezet (hiszen ők offline módban is használhatják a szolgáltatást). Az IFPI értékelés szerint tehát hamarosan a telefonok lesznek a zenehallgatás elsődleges eszközei. Különösen magas ezek aránya a fejlődő piacokon.
Metodológia: a kérdőíves felmérést 13 országban végezték, amelyek összesítve a rögzített zenei piac 84%-át lefedik (pl. Egyesült Államok, Nagy-Britannia, Franciaország, Németország, Ausztrália, Dél-Korea, Brazília, Mexikó stb.). Országonként 900 embert kérdeztek meg. Az Ipsos szerint az alacsony internetpenetrációjú országokban (Olaszország 60%, Mexikó, Brazília 50%) valószínű, hogy torzít a felmérés: az előfizetők, „early adopterek” inkább hajlamosak kitölteni egy online kérdőívet.
Categories: Hírek
Leave a Reply