Bár a YouTube-nézettségek kicsit emelkedtek, messze vannak a korábbi csúcstól; sok régebbi szám visszatért a toplistára, vagyis kevés volt az új sláger. Érdekes mozgás figyelhető meg a videómegosztón és a rádiókban népszerű előadók, dalok között. Az albumlistán soha nem volt ilyen alacsony az új lemezek száma. Stream toplistát pedig érdeklődés hiányában nem is tudtunk csinálni. A YouTube- és rádiós lista a cikk alján végig is hallgatható.
Tavaszi YouTube-toplistánk leginkább meglepő fejleménye a durva visszaesés volt, ami a nézettségek téli megugrását követte. Nyáron egy kicsit javítottak a magyar videók, de a húsz legnépszerűbb összesített nézettsége (kb. 34 millióról 42 millióra emelkedett), de ez még mindig csak kétharmada a téli összesítésnek (66 millió). Ráadásul ebből sok a „YouTube-örökzöld”: nyáron az átlagnál kevesebb olyan új dal volt, ami nagy tömegeket megfogott volna, és (talán a fesztiválszezon, illetve a „biztosra menő” bulik hatására) sokan nyúltak az internetes időszámítás szerint „régi”, vagyis több mint egyéves dalokhoz: a húszból hat ilyen volt. A pozícióján javító, harmadik Mert a nézését meg a járását is tavalyi, csakúgy, mint az Emlékszem, Sopronban és a Bent a neved; a Maradjatok gyerekek és az Apuveddmeg 2014-es, az Élvezd 2012-es. (De hol a Belehalok?)
Az élen Mario feat. Essemm Semmi gond című dala végzett. Essemm régóta népszerű a videómegosztón, Mario viszont először most tavasszal került fel a listára, a hatodik helyre. (Playlist rovatunkban itt mutattuk be a latinos beütésű, romantikus R&B-számairól ismert énekest.) Szintén újonc a MaxBeard & Kennel33 feat. AK26 – de valójában a YouTube-on folyamatosan népszerű (egy időben a top 20-ból kikerülő, nemrég viszont visszatérő) Mr. Busta birodalmába tartozó produkcióról van szó: a Kennel33-nak ő az egyik tagja, Shawn mellett. (MaxBeard korábban, Max néven szintén a duóval közösen a Zeneszöveg.hu listájára került fel). A 16. helyen, Karola mellett szintén Mr. Busta a közreműködő. A hetedik helyen szintén egy olyan előadó található, aki korábban csak vendégművészként szerepelt a top 20-ban: Burai Krisztián. Ő járt a Megasztárban (a Street tagjaként), a Voice-ben, dolgozott a magyar popélvonal több előadójával (pl. Kállay Saunders Andrással), és Mr. Bustával is készül közös produkciója.
Szokás szerint érdekes a rádiós és a YouTube-listák összevetése. Míg egy időben két külön világnak látszott e két lista, az utóbbi évek fontos fejleménye volt a mindkét platformon taroló előadók megjelenése. Most új, bár nem radikális szétválás jeleit láthatjuk, mégpedig pont azoknál az előadóknál, akik leginkább jelképes alakjai lettek a közeledésnek. A Wellhello pedig pont azzal a dallal jutott a rádiós lista élére, ami a YouTube-on nem tartozik a népszerűbb számai közé (A város szemei); a YouTube-listán elég jó helyen, ötödikként nyitó számuk (Retúrjegy) viszont a rádióknál nem aratott (még) sikert. A Wellhello, a Bulibáróval (Kis Grófóval közösen) tavaly arató Pixa és Stereo P. közös fesztiválhimnusza, a Balatoni nyár szintén csak a rádiós listára került fel. Halott Pénz Erre még meghívlak című dala a rádiós listán a negyedik helyen nyitott, viszont a YouTube-on nem tudott a legnépszerűbbek közé kerülni (bár azért március vége óta összeszedett 3,3 millió kattintást). Igaz viszont, hogy azok közül a sztárok közül, akiknek a rádióban gyakran játszott számai néha a YouTube-on is a csúcsra kerülnek, Rúzsa Magdolna pont most szállított egy ilyet (Érj hozzám – előző slágere, a Tejút csak a rádiókban aratott télen és tavasszal).
Az albumlistán helyreállt a világ rendje, vagyis a Tankcsapda ismét elfoglalta az őt megillető első helyet a Mol-kutaknál kapható dokumentumfilmmel. Már a legutóbbi listánál is megjegyeztük, hogy milyen sok a válogatás; nyáron pedig már a húsz legjobban fogyó lemezből nyolc volt valamilyen kompiláció. Ebből kettő zenekari best of, a többi tematikus válogatás – nem meglepő módon a sport által erősen dominált nyáron a szurkolós Bon Voyage végzett közülük az első helyen (szintén a sport, ezen belül az foci EB magyarázza, hogy a Zeneszöveg.hu toplistáján vezet a Soho Party: Az éjjel soha nem ér véget; a single listán két verziója a 7. és 8.). Még kirívóbb, ha azt számoljuk meg, hogy a húsz legnépszerűbb album között hány idén megjelent, új dalokat tartalmazó „rendes” sorlemez van: mindössze öt (Kowalsky meg a Vega, Hooligans, Ossian, Punnany Massif, Dupla KáVé). Ez meglehetősen aggasztó; ráadásul egy régebb óta látható trendbe illeszkedik, nem úgy, mint az a rendkívüli esemény, amikor a Tankcsapda egyszerre, olcsón a Mol-kutaknál megjelenő korábbi albumai miatt volt kevés az új album a listán.
A legszomorúbb hír az, hogy nem véletlenül nem közlünk most stream listát. A Mahasz ezeket a heti top 40-ek alapján állítja össze, és nyáron egyetlen olyan hét sem volt, amikor magyar dal a 40 legnépszerűbb közé tudott volna kerülni a stream szolgáltatóknál. Különösen szomorú ez azután, hogy tavaszi elemzésünkben pont azt írtuk, hogy ezen a platformon is kialakulni látszik a magyar zene már számot tevő méretű közönsége. Reméljük, hogy a nyár, a fesztiválszezon elmúltával visszatér ez a tendencia.
A lista szerkeszthető .xlsx formátumban innen tölthető le. Korábbi toplistáink itt találhatók.
YouTube-toplista a YouTube-on:
és a Spotify-on – nincs fent: Mario feat. Essemm (1), MaxBeard & Kennel33 (4)
Rádiós toplista a YouTube-on:
és a Spotify-on:
Categories: Hírek
Leave a Reply