Az év zeneipari pletykája: a Spotify megvenné a Soundcloudot

A Financial Times szerint már jól állnak, hamarosan akár le is zárulhatnak a tárgyalások arról, hogy a Spotify megvásárolja a Soundcloudot. A Billboard forrása szerint azonban ez nem több mint pletyka, ami egyébként már évek óta fel-felüti a fejét. A nagy adósságokat felhalmozó, nem nyereséges, ám állítólag hamarosan tényleg a tőzsdére lépő Spotify számára ez komoly anyagi megterhelés lenne; ráadásul a Soundcloud is híres arról, hogy sosem volt nyereséges, és sokan nem is látják, hogyan lehetne az, bár tavasz óta már kínál előfizetést.

Frissítés: A Techcrunch december 8-án megjelent cikke egy meg nem nevezett forrásra hivatkozva azt állította, hogy a tárgyalások eredménytelenül értek véget. A fő probléma állítólag az volt, hogy a feltehetően tőzsdére készülő Spotify-nak „nincs szüksége még plusz fejfájásra a jogosítások miatt”.

Az üzlet remélt előnye a Spotify számára szintén világos: komoly előnyre szert tenni a stream piacon, egyrészt a Soundcloud felhasználói bázisával, másrészt egyedi katalógusával. Azonban, mint a Music Ally megjegyzi, a katalógus tele van remixekkel, mashupokkal és sehová máshova fel nem töltött felhasználói tartalommal (UGC), ennek jogosítása komoly fejtörést jelenthet. (Igaz, a Soundcloud a majorökkel és a független kiadók többségével megállapodott, utoljára a Sonyval idén tavasszal; legalábbis a szerződések egy részéről úgy tudni, hogy a „másodlagos felhasználásra”, tehát pl. a remixekre is kiterjed.)

A Music Industry Blog arra hívja fel a figyelmet, hogy a Soundcloud utoljára 2014 nyarán hozott nyilvánosságra adatot a havi aktív felhasználók számáról, ami ugyan komoly, 175 millió – ám azóta nem közöltek semmit, ami legalábbis gyanússá teszi, hogy nem növekedett jelentősen. Nyilvánvaló, hogy őket (akárhányan legyenek is) a Spotify az előfizetés felé szeretné terelni, azonban 28%-uk már előfizető, mégpedig többségük pont a Spotify-nál. Kérdés, hogy a maradék mennyire vehető rá a fizetésre.

A Billboard egy további szempontot is felvet. A két szolgáltatás egészen más felhasználói élményt kínál: a Spotify felülete egyszerű, ami a kevésbé elkötelezett zenerajongók számára is vonzerőt jelent; a Soundcloud jóval összetettebb, és – inkább egyes zenei területek, pl. elektronika felé húzó – katalógusa áttekinthetetlenül bonyolult.

További fontos célja lehet a felvásárlásnak, hogy a Spotify szeretne a zenészekkel, művészekkel közvetlen kapcsolatot teremteni; a stream szolgáltató katalógusába csak aggregátorok segítségével lehet bekerülni, míg a Soundcloudra bárki feltölthet hangfájlokat, ami egyszerre nagy előnye és egyben sok szempontból hátránya is.



Categories: Hírek

Tags: ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .