Azt mondod, hogy „szeretném hallani az új Green Day-számot”, és megszólal

Az online bevásárlás óriása, az Amazon végre elindította teljes értékű stream szolgáltatását. Az Amazon Music Unlimited csak az Egyesült Államokban elérhető, de nagy hatással lehet a zeneiparra, ezért érdemes megnézni, hogy mit kínál, illetve az óriáscég szerint merre megy a zenefogyasztás – ugyanis komoly összeget tettek arra, hogy a piac a beszéddel irányított, otthoni zenehallgatás felé mozdul el.

A szolgáltatás alapára a piacon szokásos havi 9,99 dollár; egy évre 99,9 dollárért lehet előfizetni. Azonban azok, akik az Amazon Prime szolgáltatásért is fizetnek évi 99 dollárt, csak havi 7,99 / évi 79,99 dollárt megkapják a teljes katalógust. A legérdekesebb azonban az, hogy az Amazon saját, Echo nevű hangszórójának vásárlói számára mindössze 3,99 dollár a havi előfizetési díj. Ebből összesen 5 milliót adtak el eddig. A kedvező ár kicsit másként néz ki, ha hozzátesszük, hogy ezért csak egyetlen készüléken hallgathatunk zenét; mobilon, tableten, számítógépen nem.

A titkos fegyver

Viszont, mint a Wired cikke fogalmaz, itt van az Amazon „titkos fegyvere”: az Alexa nevű „személyi asszisztens”. A beszéddel irányítható program (ami olyan, mint a nálunk jóval ismertebb Siri az Apple készülékein) különféle utasításokat képes megérteni. Nemcsak egy megadott albumot, számot tud lejátszani, hanem megkérhető arra, hogy egy bizonyos korból játsszon bizonyos hangulatú zenét; vagy egy előadó meghatározott korszakából származó dalokat. Képes arra, hogy egy elmondott dalszövegrészlet alapján felismerjen és lejátsszon egy számot. Természetesen idővel egyre jobban megismeri a felhasználó ízlését (a Verge példájával: ha valaki mindig heavy metalt hallgat, akkor ha arra kéri Alexát, hogy „játsszál zenét gyúráshoz”, akkor nem EDM-et fog neki választani.)

„Minél egyszerűbb a felhasználó számára egy kérdés, annál komplikáltabb a megvalósítása” – mondta az Amazon a zenei vezetője, Steve Boom a Billboardnak. Azt a példát hozta, hogy ha valaki szeretné meghallgatni a legújabb Green Day-számot, akkor valószínűleg nem a legutoljára megjelent dalra kíváncsi, hanem arra, amit mostanában kezdtek játszani a rádiók. Ez azt jelenti, hogy a szokásos metaadatok mellett másokat is be kell szereznie és fel kell dolgoznia a rendszernek, ugyanis „az, ahogy az emberek általában beszélnek a zenéről, nem egyezik a rendelkezésre álló információkkal.”

Természetesen ez nagyon komoly és költséges fejlesztés volt. Az Amazon azért fektetett bele, mert úgy vélik, hogy „a stream új korszakba lép. Eddig az okostelefonok területén nőtt nagyot, mi azonban hiszünk abban, hogy az okos készülékek [mint pl. az Echo hangszóró] révén megjelenik az otthonokban is” – mondta Boom a Billboardnak. A Wirednek így fogalmaz: „az egyik dolog, ami elveszett a digitális zene korában, az az otthoni zenehallgatás fontossága. Az egyes felhasználók által csak személyesen hallgatott készülékek irányába mozdultunk el. De a zene visszatér az otthonokba”, és ennek a folyamatnak az élére akar állni az Amazon – és arra tett nagy összeget, hogy a hangutasítások révén tudja majd megszerezni itt a vezető szerepet.

A megszokott stream szolgáltatás 2 dollárral olcsóbban

Érdemes visszatérni a 7,99-es, vagyis a standard árnál 2 dollárral olcsóbb előfizetésre. Ez az Amazon Prime előfizetőknek jár, ami alapvetően ingyenes kiszállítást jelent, amihez tartozik még egy videóstream és a Prime Music szolgáltatás. Utóbbi meglepő módon a legnépszerűbb stream szolgáltatás az Egyesült Államokban, noha csak kb. 2 millió számból álló katalógust kínál. (Ráadásul egy friss kimutatás szerint nagyon gyorsan növekszik: a szélessávú internethozzáféréssel rendelkező amerikai háztartások 10%-ában használják – a Spotify-nál ez 7%, az Apple Musicnál 2,7%.) Nyilvánvalóan ez egy más célközönség, mint akiket a 30 milliónál is nagyobb katalógusú szolgáltatók céloznak.

Mark Mulligan elemző szerint elképzelhető, hogy az árazási stratégia elsősorban arra irányul, hogy ezt a szolgáltatást, illetve általában az Amazon Prime-ot még vonzóbbá tegye a fogyasztók szemében (kb. „lehet, hogy ez kevesebb zenét kínál, de sokkal olcsóbb, és nekem úgysem kell 30 millió dal”). Úgy tudni, hogy az Amazon itt komolyan a zsebébe nyúlhat: a két dolláros különbözetet a cég állja, vagyis a jogtulajdonosoknak ugyanannyit ad tovább egy 7,99, mint egy 9,99 dolláros előfizetésből.

Az Amazon Music Unlimited a többinél kicsivel kisebb, de így is „több tízmilliós” katalógust kínál; a major kiadók mellett „több száz” függetlennel van megállapodásuk. Természetesen vannak kurátorok és algoritmus által összeállított playlistek. Extra, bár leginkább az elvakult rajongókat érdekelheti a Side-by-Side: egyes dalok mellé exkluzív audio kommentár az előadótól, olyanoktól, mint Sting, Norah Jones vagy a One Republic. Az Amazon hivatalos nyilatkozatai szerint ez még nem minden, amit a stream világban terveznek. Azt egyelőre vizsgálják, hogy érdemes-e exkluzív kiadványokat levadászniuk az Apple módszerét követve.



Categories: Hírek

Tags: , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .