Oroszországban nem csak vodka és matrjoska van – de a nemzeti sztereotípiákat ki is lehet használni

A zenei export volt az egyik fő zeneipari témája a Budapest Ritmo kerekasztal-beszélgetéseinek. Szó esett arról, hogy olyan, a nagy európai-amerikai centrumoktól távol eső területek, mint például Oroszország, Szerbia, Brazília egyik kevésbé ismert állama, vagy akár a teljes afrikai és közel-keleti régió, milyen problémákba ütköznek, milyen megoldásokat találtak ki. Tanulságos volt mind a sok különbség, mind az egyezések is. A Budapest Ritmo persze elsősorban világzenei showcase és fesztivál volt (a tavalyi Womexet szervező Hangvető a régiós showcase szerepére jelentkezett be vele), de a beszélgetések nem korlátozódtak a világzenére.

A különféle országokból érkező szakemberek beszéltek többek között arról, hogy mennyi állami támogatást kapnak és hogyan. Míg például a Barcelonához közeli Vicben rendezett Mercat de Música Viva de Vic jelentős tartományi támogatást tud szerezni – cserébe azért, hogy a katalán zenének hangsúlyos szerepet juttat -, addig az orosz Alina Usmanova arról beszélt, hogy ugyan kapnak valamennyi pénzt, de nagyon nehéz meggyőzni a showcase-ek, vagy egyáltalán a fiatal előadók támogatásának fontosságáról a hivatalnokokat.

A szerb Bojan Djordjević egyenesen azt mondta, hogy náluk a világzenei szcénában a legfőbb állami szerepvállalás az, hogy a legnagyobb sztárok amúgy is nyereséges fellépéseire adnak még több pénzt, mint mondjuk Goran Bregovic távol-keleti koncertjeire. A támogatás nem a program vagy zene minőségétől, hanem a politikai kapcsolatoktól függ, és olyan kiszámíthatatlan, hogy lehetetlen hosszú távon tervezni. Ez másfelől a (hivatalos kultúrpolitika számára láthatatlan) művészeket kreatív csináld-magad megoldásokra ösztönzi. Bojan Djordjević a Naked európai turnéját hozta példának: ez egyben a tagok családjainak vakációja is volt. A Naked lemeze egyébként a magyar Narrator Recordsnál jelent meg, és általában igaz, hogy a nyugatra irányuló szerb világzenei export első állomása Magyarország, lásd Boban Marković vagy Lajkó Félix esetét.

Felmerült a nemzeti sztereotípiák kérdésköre, ami minden zenében érezteti a hatását, de a világzenében természetesen még inkább. A szentpétervári Colisium és a moszkvai Moscow Music Week arról kívánja meggyőzni a nemzetközi szakembereket, hogy Oroszország egy “kulturálisan fejlett ország, ahol nem csak vodka van és matrjoska baba”. Az a célja, hogy ne “orosz zenekarokat” próbáljanak külföldre vinni, hanem jó zenekarokat, amelyek történetesen oroszok. Az egyik sikertörténet például On-The-Go, az első orosz zenekar, amely a Glastonbury fesztiválon játszott; ők hivatalos biójukban hangsúlyozzák, hogy ha nem is tartalmában, de előadásmódjában és minőségében “nyugati” a zenekar. Az On-The-Go arra is jó példa, hogy a brandek gondolkodása – nem meglepő módon – frissebb az állami hivatalnokokénál: turnéjukat az Adidas támogatta.

Bojan Djordjević viszont arról beszélt, hogy a sztereotípiákat fel lehet használni; ő például olyan válogatást is készített már, amely Goran Bregoviccsal kezdődött, hogy “kinyissa az ajtót”, majd ezután jöttek a nyersebb, a gyökerekhez közelebbi folk zenészek. Másfajta módon kell ezzel a problémával küzdenie Gabriel Murilónak, aki a Musica Mundo showcase fesztivált képviselte. Ez Minais Gerais brazil tartomány első ilyen eseménye. Az ország természetesen elsőrangú zenei exportőr, azonban a nagyvilág túlnyomó többségben Rio de Janeiro és Sao Paulo előadóit ismeri; ezen kívánnak változtatni. (Bár egyébként Minais Gerais fővárosa, Belo Horizonte szülötte a Sepultura is.)

Nagyon tanulságos összevetni mindezt – és a nyugati gondolkodásmódot – azzal, amit Brahim El Mazned mondott a kerekasztal-beszélgetésen. Ő többek között a Rabatban, Marokkó fővárosában rendezett Visa For Music vezetője. Ez az afrikai és közel-keleti zenék megmutatására jött létre. Mind mondta, ebben az egész régióban – szemben az európai, dél- és észak-amerikai dömpinggel – mindössze hét ilyen konferencia, showcase van. Ők olyan gondokkal is küzdenek, mint például a vízumok nehézkes intézése. Többek között olyan meglepő eszközökkel is támogatják az exportot, hogy a nemzetközi fesztiváloktól érkező szervezők szállodai költségeibe is beszállnak. De nem csak azt tartják fontosnak, hogy máshová elvigyenek zenekarokat, hanem a helyi zeneipar erősítését is, ezért minden fellépőjük hoz még egy embert, aki a szakmai workshopokon vesz részt.

Nemcsak az afrikai és közel-keleti tradicionális és világzenét kívánják bemutatni, hanem mindent, ami “most történik” a régióban. Ugyanakkor persze látják, hogy például egy afrikai rockzenekarnak nehéz európai fesztiválra eljutnia; a szervezők, ha már afrikai előadót léptetnek fel, olyat keresnek, aki feltűnően “más”. Van egy nagyon fontos, a zenénél tágabb kulturális-politikai céljuk is: megmutatni, hogy sokkal több minden történik Afrikában, mint azt a csak a legrosszabb hírekről értesülő európai, amerikai nagyközönség esetleg gondolja.



Categories: Hírek

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading