A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.
Az eheti playlistek:
A YouTube- és Spotify-playlist a cikk végén beillesztve is megtalálható.
Folytatjuk a showcase-fesztiválokon a nemzetközi szakma előtt fellépő magyar zenekarok bemutatását. A november 16. és 18. között megrendezett BuSH avagy Budapest Showcase Hub magyar előadói közül itt van Iamyank és a Volkova Sisters; legutóbb bemutattuk a Gustave Tigert, korábban pedig a Fran Palermót. A legnagyobb európai showcase-en, a holland Groningenben tartott Eurosonic Noorderslagon pedig rendszeresen lépnek fel magyarok. 2016-ban, a Közép-Kelet-Európára fókuszáló eseményen négy előadó is: a Middlemist Red, a Budapest Bár és a már bemutatott Ivan and the Parazol, valamint a lehetőséget a Nagy-szín-pad vetélkedő nyerteseként megkapó Ocho Macho. Korábban pedig például az Anna and the Barbies, a Kerekes Band és a Cimbaliband adott itt koncertet.
Ocho Macho
„Manu Chao és Bob Marley Vas megyei keresztgyerekei” – szólt a kiadó, az (azóta Egység Médiává lett) CLS jellemzése; vagyis reggae, ska, punk, latin zene találkozik a bulis (ahogy ők mondják: huppogós), lehengerlő koncertjeiről ismert Ocho Macho zenéjében. (A név nyelvtanilag szándékosan hibásan arra utal, hogy nyolc férfiból áll az együttes.) Az Ausztriában is gyakran megforduló zenekar 2003-ban alakult, lassan, koncertről koncertre építkezve kerültek a legismertebb, számos fesztiválon megforduló előadók közé. A Nagy-szín-pad nyerteseként mehettek idén az Eurosonicra; az utazásról videó is készült.
Ez az ironikusan politizáló dal a legbulisabb (a végén rockolásba hajló) oldalukat mutatja; mivel a közéleti témát kimeríthetetlen, készült második rész.
Zene és szöveg: Bérczes Ádám, Csík Andor, Gotthárd Mihály, Kirchknopf Gergő, Mersics György, Mórocz András, Müller Péter Szilárd, Szalai Márton, Tompa Krisztián Gábor. ISWC kód: T-007.237.455-0
Az Ocho Macho legnagyobb, már több mint ötéves slágere kicsit más, mint a többi: a magyar „életbölcsesség dalok” hagyományát követi, reggae-s beütéssel. Sok, külön-külön is nagy nézettségű verziója létezik a YouTube-on, akár még zetoros mulatós remix is (!).
Zene, szöveg: Csík Andor, Drescher Gábor, Frimmel Jakab, Kirchknopf Gergő, Mersics György, Németh András, Szalai Márton, Tompa Krisztián Gábor. ISWC kód: T-007.058.700-6
Az erősen latinos dal Puskás Ferenc előtt tiszteleg. Laskai Viktor (vagyis az itt bemutatott DJ Superstereo) a számból készült remixe a vásárlók közt nagy sikert aratott Bon Voyage – válogatott slágerek utazáshoz, szurkoláshoz válogatásra került fel. A Pancho spanyol nyelven is elkészült. Az Ocho Macho legutóbbi kiadványa egyébként az idén megjelent International, amely a korábban megjelent, angol és spanyol nyelvű dalokat szedi össze. „Nem jó a spanyol kiejtésem, nem jó az angol kiejtésem, magyarul Vas megyeiesen beszélek, és ez így jó. Ez emberi, nem?” – mondta az énekes Kirchknopf Gergő egy interjúban, hozzászólva ahhoz a témához, hogy mennyire feltétele az idegen nyelven éneklésnek a tökéletes kiejtés.
Zene, szöveg: Csík Andor, Kirchknopf Gergő, Mersics György, Mórocz András, Müller Péter Szilárd, Németh András, Szalai Márton, Tompa Krisztián Gábor. ISWC kód: T-007.150.935-7
Ennek az idén tavasszal megjelent dalnak a különlegessége, hogy a basszus néha a dubstep műfajt idézi meg; de ez összefér a fúvósokkal és a rockos gitárral. (Csak a YouTube-on található meg.)
Zene és szöveg: Bérczes Ádám, Gotthárd Mihály, Kirchknopf Gergő, Mersics György, Mórocz András, Szebényi Dániel, Müller Péter Szilárd, Szalai Márton, Frolov Ákos, Keresztesi Krisztián. ISWC kód: T-007.261.580-5
Middlemist Red
A 2012-ben (vagy 2013-ban) alakult zenekar a hatvanas évek pszichedelikus rockzenéjének bűvöletében alkot, és erős riffekkel, groove-okkal, valamint Nóvé Soma énekes dallamaival rögtön megfogta mind a kritikusokat, mind a közönséget. Nemzetközi sikereik annak is köszönhetőek, hogy éppen reneszánszát éli a pszichedelikus rock ( neo-pszichedelikusnak is szokták nevezni); egészen meglepő helyekre is eljutva, így például az ausztrál (a Szigeten is járt) Tame Impala egy dalát Rihanna dolgozta fel, vezetője Lady Gagával dolgozott. Hazánkban is egyre több ilyen zenekar tűnt fel az elmúlt néhány évben. A Middlemist Red hamar a nemzetközi színtérre lépett: megnyerte a Deezer feltörekvő előadóknak szóló versenyét, fellépett számos showcase-en (idén pl. a Eurosonicon) és az Exit fesztiválon; a Midemen nemcsak sima koncertet adtak, hanem a karriereket beindítani hivatott Artist Accelerator programba is beválasztották őket. Szinte nincs olyan cikk vagy beszélgetés a magyar könnyűzene exportképes előadóiról, ahol ne kerülne elő a Middlemist Red neve.
Ezzel a számmal indult minden: az első EP-n található, és rögtön megnyerte az Index akkor indult – A Dal alternatívájának szánt – A Szám című versenyét a közönségszavazatok alapján. Mind a fő gitárriff, mind az énekdallam rögtön fülbe mászik, vagyis hiába nem egy tipikus rádiós műfaj a pszichedelikus rock, a Single Switcheroo nevezhető slágernek.
Zene: Ürögdi Ábel, Papp Dávid, Deli Soma. Szöveg: Nové Soma. ISWC kód: T-007.207.610-8
Az első nagylemez, a Supersonic Overdrive dalai közül ez kapott klipet, ami ráadásul emlékezetesre is sikerült. Sok szempontból hasonlít a befutást meghozó dalra; a Petőfi annál azért kevesebbszer játszotta.
Zene: Papp Dávid, Ürögdi Ábel, Deli Soma. Szöveg: Nové Soma. ISWC kód: T-007.207.609-5
Egy példa a kevésbé dalközpontú és slágeres, inkább a pszichedelikus rockzene „elszállósabb” ágához tartozó Middlemist Red-számra (szintén a nagylemezről).
Zene: Papp Dávid, Ürögdi Ábel, Deli Soma. Szöveg: Nové Soma. ISWC kód: T-007.241.308-1
A készülő új lemez első nyilvánosságra hozott száma kisebb stílusváltást mutat: a szintetizátor hangsúlyosabb szerepet kapott, nem a gitár riffje viszi a számot. Mint ebben az interjúban mondták, „nem akarunk leragadni és emiatt mindenképpen megosztó lesz az új lemez. Egészen biztos vagyok benne, hogy az emberek tényleg hiányolni fogják a bluesos gitártémákat, pedig már nem is biztos, hogy releváns, hogy a hatvanas-hetvenes évek pszichedelikus blues- és rockzenéjéből inspirálódik egy zenekar.”
A dal regisztrációja folyamatban.
Iamyank
A legjobb fiatal elektronikus zenei producerek között számon tartott Iamyank reklámokkal is foglalkozott, illetve bulisabb zenékkel indult. Azonban inkább otthoni hallgatásra szánt, melankolikus, hangulatfestő zenékkel találta meg igazán a saját hangját; de azóta is többféle elektronikus stílusból merít. (Ebben az interjúban részletesen beszél minderről, és arról is, hogy ez a melankolikus hangulat a külföld számára érdekes, manapság eltűnőben lévő „Budapest sound”.) Két EP után egy különleges, mobiljátékos – és magyar zene számára ritkán megugrott sikert elérő -megjelenés következett, majd idén az első nagylemez. Iamyank ritkán lép fel, műfajában különleges módon zenekarral; tanít az imPro Schoolban (amit néhány éve ő maga is elvégzett).
Az első Iamyank-EP, a 2013-as Cold Summer nyitó dala rögtön a döntőbe jutott az Index dalversenyén. Bár viszonylag gyors a tempó (a ritmus leginkább a garage-ből merít), a lekerekített, finom hangzás, illetve a lebegő gitártéma miatt mégis lassabbnak tűnik a dal, mint valójában. Hegyi Dóra (akit az első megjelent Iamyank-számban is énekelt) azóta a hasonló világot képvsiselő zenék gyakori vendégénekese.
Zene: Herold János. ISWC kód: T-007.205.763-6
A második EP címadó száma még melankolikusabb; a szomorú dallamokat sok apró törés és trükkös váltás, illetve hangsúlyos a hangsúlyos basszus ellenpontozza.
A dal regisztrációja folyamatban.
Iamyank Lost Sounds című kiadványa „sima zeneként” EP hosszúságú, ugyanakkor nemcsak így jelent meg, hanem az Adventures of Poco Eco című mobilos játékban is. Nem annak „kísérőzenéjeként”, ennél jóval többről van szó: a játékban különböző feladványokat megoldva kell összegyűjteni a hangokat, amelyek fokozatosan kiadják Iamyank dalait. A Poco Ecót több tízezren töltötték le (az iOS változat 3 dollár, az androidos 990 forint) – ez olyan eredmény, amiről a legtöbb zenész ma csak álmodni mer, pláne egy ilyen műfajban. A fejlesztő Possible CEE rengeteg szakmai díjat kapott érte.
Zene: Herold János. ISWC kód: T-007.242.976-5
Az első Iamyank-nagylemez, a Hiraeth címének magyarázata ebben az interjúban olvasható: „A mélytengeri koncepció végigkíséri a lemezt. A Hiraeth wales-i eredetű szó. Honvágyat jelent egy hely felé, ahova visszamennél, de ez a hely lehet, hogy valójában nem is létezik. Másfél éve volt az a kattanásom, hogy van a Földön egy terület, amibe ha akarunk, se tudunk beleszólni. A mélytenger bizonyos részeiről kevesebbet tudunk, mint mondjuk a Marsról.” Ez a szám ezt a „mélytengeri” világot részben a chicagói footwork jellegzetes, gyors és széttördelt dobgépeivel idézi meg. A lemez egy új magyar kiadó, a Selected Sounds első megjelenése volt tavasszal; ez a budapesti partiéletben megkerülhetetlen, 11 éve működő NVC hasonnevű, előremutató elektronikus zenéket Budapestre hozó koncertsorozatának leágazása.(Az Index interjújából kiderül, mire kellett a lemez elkészítésére a Cseh Tamás Programtól kapott kétmillió forint.)
Zene: Herold János, Somló Dániel, Mohácsi Mátyás, Papp László Gábor. ISWC kód: T-007.264.299-9
Cimbaliband
Az Unger Balázs cimbalmos-énekes vezette zenekar a népzenét sodró lendülettel játssza, és keveri a jazztől a rockig és más „könnyű” műfajokig sok mindennel. „Igazi “multikulti” zenekar: szerb harmonikás, magyar hegedűs, roma nagybőgős, sváb-magyar cimbalmos és gitáros, mindez egy sejtelmes női énekhanggal és egy jazzdobossal megfűszerezve” – szól önjellemzésük. Nemcsak nép- és világzenei rendezvényeken, fesztiválokon játsszanak; így például 2013-ban az Eurosonicon is jártak. Érdekes, hogy a műfajjal kapcsolatos esetleges elvárásokkal szemben milyen erős a netes jelenlétük; még „street team” is van a legnagyobb Cimbaliband-rajongóknak, ami Magyarországon kivételesnek számít.
A 2007-es, címében is a régió zenei sokféleségének bemutatására utaló TransBalkan Express e dala szerepelt a Cimbaliband koncertlemezén (Live @ Fonó) és a 2014-es best of válogatáson is.
A tradicionális zenét feldolgozták: Unger Balázs, Werterics Szlobodán, Pataj Péter, Unger Gergő, Szíta Eszter, Rodek Krisztián, Boda Gellért.
A 2014-es Vidámpark (illetve az egy ideig ingyen letölthető Ungerground EP) saját dalokat tartalmazott, látszólag merész, valójában a Cimbaliband előadásában természetesnek ható nép- és popzenei „fúziókat”. Több klipet is kapott, elsőként a szövegében egy különösen szerencsétlen hétfőt megörökítő, valójában igen vidám és sodró Hétfő.
Zene és szöveg: Unger Balázs. ISWC kód: T-007.171.949-7
Jöjjünk össze feat. Halott Pénz
Népzene-rap fúzió ugyanarról a lemezről, az akkor még nem a legnagyobb sztárok közé tartozó Halott Pénzzel. Sőt, a ritmusokban (például a dob-bőgő ritmusszekcióban) a drum and bass műfaj is megjelenik.
Zene: Unger Balázs. Szöveg: Marsalkó Dávid. ISWC kód: T-007.182.760-5
A legutóbbi, 2015-ös Cimbaliband-lemez, a Moldva viszont visszakanyarodik a gyökerekhez. Unger Balázs 1997-ben, a budapesti moldvai táncházakban gyűjtött élmények hatására „első autójával, egy szürke Trabant kombival elindult, hogy felkeresse a Moldvában élő cimbalmosokat, és elsajátítsa speciális játéktechnikájukat. Ennek a gyűjtőútnak élményei és az ott rögzített anyagok inspirálták a Moldva lemezt. Az album egyben köszönet és tisztelgés a moldvai csángók előtt, hogy sokszor a nagyon nehéz körülmények ellenére is megőrizték az utókornak gyönyörű népzenéjüket” – olvasható a Fonó leírásában. Az album felkerült a legjobb húsz világzenei lemez közé a World Music Charts Europa (WMCE) listáján.
A tradicionális zenét feldolgozta: Unger Balázs. ISWC kód: T-007.263.078-4
Volkova Sisters
Berger Dalma, Sándor Dániel és Kovács Gergely a magyar underground több megbecsült zenekarában is játszottak már, amikor 2009-ben megalapították a Volkova Sisterst (a név a cyberpunk atyja, William Gibson egy regényéből származik). A zenekar számos stílust ötvöz egyedi hangú zenéjében az elektronikus zene és a rock underground irányzataiból. Önjellemzésük: „goth-tron”, vagyis meghatározó a sötét, gótikus-gothos hangulat, azonban a dallamok sem hiányoznak zenéjükből. A nemrég negyedik taggal kiegészült Volkova Sisters megjárta az SXSW-t, és 2013-ban költözött ki Londonba; élményeikről ebben az interjúban mesélnek, többek között ezt: „London nagyon gyors város, és sokkal nehezebb felfelé kapaszkodni vagy akár csak megtartani a pozíciódat, mint mondjuk Budapesten – cserébe magasabbra is lehet jutni, ha elég kitartó vagy. Az élet minden területén, így a zenei szcénában is sokkal nagyobb a verseny, ami nem könnyíti meg az életünket, ugyanakkor minden nap arra ösztönöz, hogy felkössük a gatyát és még jobban csináljuk a dolgainkat. Elérhető közelségbe kerültek olyan személyek és helyszínek, amik korábban csak valami homályos, a „nyugati zeneiparról” alkotott elképzelésben léteztek. Ez motiváló és kijózanító is egyben.”
A Volkova Sisters több száma is eljátssza ezt a trükköt,mint az első EP-ről származó Last song… (amelynek klipje egyébként a legnépszerűbb a YouTube-on): valójában ez egy blues-rock dal, de elég néhány elidegenítő hatás, a vokál mélyebbre tolása (lepitchelése), a gitár erős torzítása, hogy valami egészen más legyen belőle. (Csak a YouTube-on – és a Bandcampen – található meg.)
Zene és szöveg: Berger Dalma, Horváth Renátó, Sándor Dániel, Kovács Gergely. ISWC kód: T-007.149.016-8
At The Home of The Giant Wolfe
A rendkívül sok elemből összerakott (az elején még emelkedett kórust is bedobó) dal legmeglepőbb fordulata az a nagyszabású trance-es idézet, amit önmagában – a szám összes többi részétől elvonatkoztatva – akár még egy elektronikus fesztivál nagyszínpadán is el lehetne képzelni. Ez az egyik a két Volkova Sisters-szám közül, amelyek Mundruczó Kornél Cannesban díjazott filmjében, a Fehér Istenben megszólalnak. (A Deezeren nem található meg.)
Zene és szöveg: Berger Dalma, Horváth Renátó, Sándor Dániel, Kovács Gergely. ISWC kód: T-007.160.715-2
A Volkova Sisters idén jelentette meg első nagylemezét Blood Shapes This Faith címmel. A felvezető, klipes dal egyik meglepetése, hogy Berger Dalma éneke „rendesen” hallható; a dal eleje ráadásul kelta népdalt idéz. Majd hangsúlyos elektronika csatlakozik be, hogy végül a dal nagy részében inkább a zúgó gitár domináljon, bár a dobgép az elektronikus oldalt erősíti. A klipben a Frenák Pál Társulat tagja, Maurer Milán szerepel.
Zene és szöveg: Berger Dalma, Horváth Renátó, Sándor Dániel, Kovács Gergely. ISWC kód: T-007.149.043-1
A lemez zárószámából eltűnik a Volkova Sisters sajátos, sötét harsánysága: egy visszafogott, meglepően kedves, természeti felvételekkel is megspékelt ambient szám mutatja meg a zenekar új arcát. Az Iamyank-nagylemez kapcsán említett Selected Sounds válogatásán is megjelent.
A dal regisztrációja folyamatban.
A playlist a YouTube-on:
és a Spotify-on:
Categories: Playlist
Leave a Reply