Hárommilliárd ember chatel, itt kellene elérni őket – a zenei chatbotok

A “mindig van valami új őrület” jegyében most éppen a zenei chatbotok idejét éljük állítólag – vagy nem. Azt, hogy mik ezek, mik a hátrányaik és előnyeik, számos hivatkozással jól összefoglalja a Forbes cikke.

3 milliárd felhasználó

A kiindulópont az, hogy a chatprogramokat még a különféle közösségi oldalaknál is többen használják: előbbieket 3 milliárdan (!), utóbbiakat 2,5 milliárdan. (Ez a havi aktív felhasználók száma, angol nevén monthly active users, avagy MAU.) Természetesen adódik tehát a gondolat, hogy itt kellene elérni az embereket, létező és potenciális rajongókat. Ez vezetett az amúgy már a hatvanas években megszületett chatbotok, vagyis “chatelő robotok” feltámadásához, és ahhoz, hogy egyesek ezeket a következő nagy dologként üdvözöljék.

A chatbotok között van olyan, ami többé-kevésbé megpróbál beszélgetést imitálni, és olyan is, aminek kvázi parancsokat kell begépelni üzenetként. Híresek azok, amelyek egy-egy előadó, sztár nevében küldenek üzenetet, kérnek visszajelzést (pl. “mi a kedvenc számod tőlem?”). Sok szó esett például a sajtóban Justin Bieber nem hivatalos chatbotjáról; de a Balaton Soundon, Szigeten rendszeresen megforduló DJ-producernek, Hardwellnek is van ilyenje, utóbbi ráadásul hivatalos. Emellett vannak zeneajánló chatbotok (a felhasználó “megüzeni”, mit szeret, mire ő visszaüzen olyan zenét, ami még tetszhet), koncertajánlók (meg kell írni, hogy mikor és hol szeretnénk bulizni), vagy olyanok, amelyek új megjelenésekről, esetleg felhasználható stúdióidőről értesítenek. A tíz legjobbról a Music Ally készített összefoglalót.

bieber-chatbot

Justin Beiber chatbotja kicsit szomorú, ha nem szeretjük a zenéjét, de azért túlteszi magát rajta

Hátrányok

A legfőbb probléma egyszerűen az, hogy legalábbis egyelőre ezek a chatbotok nem értek el kritikus tömeget. A Forbes cikke szerint még a zene és tech világ keresztmetszetében álló nagy szakmai konferencián is azt válaszolták a résztvevők, hogy kipróbálták a chatbotokat, azonban nem tértek vissza hozzájuk. Vagyis még nem született meg a “killer bot”, az alkalmazás, ami tényleg meggyőzi a felhasználókat. Van, aki szerint ez nem is lehetséges: “Attól még, hogy a felhasználó egy bizonyos platformon tölti az idejét, egyáltalán nem biztos, hogy ott akar látni téged” – mondja egy cégvezető.

Amellett, hogy a felhasználók lehet, hogy általában nem szívesen látják a személyes beszélgetésre szolgáló felületen a brandeket, a chatbotok kommunikációja is idegen a felülettől. A robotok még akkor is rövid és viszonylag kiszámítható üzenetekkel operálnak, és ilyeneket várnak el, ha esetleg mesterséges intelligencia (AI) próbálja meg variálni a szövegeket, hogy ne mindig mindenki pont ugyanazt kapja. Ezzel szemben a valódi személyes kommunikáció, amire ezeket a chatprogramokat normális esetben használják, hosszabb és jóval kiszámíthatatlanabb. Ugyanakkor van olyan szakértő is, aki szerint a chatbotok esetleges terjedése ahhoz is vezethet, hogy a felhasználók “hozzászoknak” ahhoz, hogy nem csak “emberi üzeneteket”, hanem rövid szöveges utasításokat is gépelhetnek.

hardwell-chatbot

Hardwell chatbotja felsorolja a lehetséges utasításokat

A másik nagy probléma, hogy nem látszik, hogyan lehetne a (többé-kevésbé) személyre szabott üzenetváltásokat tényleges vásárlásokká konvertálni. Bár van, aki szerint ez nem is baj: a Virgin EMI brit marketingvezetője szerint a chatbot “soha nem lesz egy eladást segítő eszköz”, de ha “a legnagyobb rajongók majdnem 100%-át azonnal el tudjuk érni egy-egy üzenettel, akkor az önmagában hatalmas eredmény”.

Előnyök

A nagy tömegekhez szóló, és (szemben mondjuk a Facebookkal) nem korlátozott elérésű üzenetek előnye nyilvánvaló, már ha lesz elég felhasználó. További pozitívum, hogy ezek a felhasználói interakciókra való támaszkodással még inkább személyre szabhatóak, szemben a “minél több embert elérni ugyanazzal az üzenettel, hátha lesz köztük, akit érdekel” típusú hagyományos marketinggel.

A lehető legszélesebb körben használt felületen való megjelenés megoldja azt a problémát, hogy hogyan lehet egy reménybeli fogyasztót rávenni arra, hogy új oldalt nyisson meg, új appot telepítsen, új szolgáltatást próbáljon ki. Élőzenei események, például fesztiválok arra is használhatják a chatbotokat, hogy felmérjék az igényeket, és a korai jegyeladásokat ösztönözzék. Végül pedig ha a chatbotok elterjednének, akkor a kapcsolattartás a rajongókkal tényleg megvalósulhatna a lehető legtöbb potenciális fogyasztót elérni képes platformon – így nem kellene száz különböző helyen, külön-külön az adott felületre optimalizált üzenetekkel bombázni különböző rajongói csoportokat, vagyis a zenészeknek, menedzsmenteknek több ideje maradhatna más feladatokra.

Hogyan lehet saját chatbotom?

Ez a “bevezetés a chatbotokba” cikk az alapvető tudnivalók ismertetése után számos linkkel segít. Megtalálhatók itt a főbb chatprogramok a botépítéshez szükséges dokumentációi (a Facebooké itt van), illetve ilyenek programozásával foglalkozó szolgáltatások, valamint fórumok. A Chatfuel például azt ígéri, hogy programozási tudás nélkül, hét perc alatt működő chatbotot készíthetünk vele, és egyszerű mesterséges intelligenciát is kínál (akár magyar nyelven is). Ha havi 100.000 “beszélgetés” alatt maradunk, akkor mindez ingyen van.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, , ,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: