Dal+Szerző Playlist #14: Induló előadók a Cseh Tamás Programban 1.

A Dal+Szerző Playlist az Artisjus kétheti sorozata azoknak, akiket érdekel a magyar zene, de nem tudják követni napi szinten az újdonságokat. Bővebben itt írtuk le, mi ez. A Playlistek összegyűjtve itt találhatók meg; kérdéseket, észrevételeket erre az e-mail címre várunk.

Az eheti playlistek:

Spotify Deezer – YouTube

A YouTube- és Spotify-playlist a cikk végén beillesztve is megtalálható.

Playlist sorozatunkban most megkezdjük a Cseh Tamás Programban két-kétmillió forinttal támogatott induló előadók bemutatását.

Nemrég hirdették ki a CSTP két pályázatának eredményeit. Idén 25 induló előadót támogattak, vagyis (a korábbiakkal ellentétben) nem növelték a kiírásban szereplő kerethez képest a nyertesek számát. Az üres hordozó díjból finanszírozott program két-kétmillió forinttal támogatja a nyerteseket, ebből minimum öt dalt kell felvenni és megjelentetni, klipet és promóciós anyagokat készíteni, a CSTP által felkért mentorral együttműködni. Mint sorozatunkban látni fogjuk, a „nagyon kezdők” mellett több olyan nyertes is volt, aki (sok esetben más formációval) már évek óta a könnyűzenei élet ismert, elismert tagja. A kiírás így rögzíti az „induló és kezdő előadók” meghatározását: „legfeljebb egy, nem szerzői kiadású nagylemez; az utóbbi egy évben legfeljebb húsz élő koncert; legfeljebb két, országos rádióban játszott dal.” A másik pályázatban egyébként 53 Budapesten kívüli, 8 határokon túli koncerthelyszínt támogattak.

Antonia Vai

A Stockholmban született Antonia Vai önmeghatározása: „drámai folk-soul”; fontos számára, hogy történeteket meséljen a dalaival. Az említetteken kívül más műfajok hatása is hallható, például sok esetben világzenei, például latinos ízek. Antonia Vai eleinte maga, otthon vette fel a zenéit; két albumot is megjelentetett így. 2013-ban költözött Budapestre, ahol hamar része lett a zenei életnek (a Quimby előtt lépett fel, egy dalát feldolgozta a Bohemian Betyars). Idén Artisjus Junior-díjra jelölték; ebből az alkalomból készült interjúnk itt olvasható.

HonlapFacebook

Don’t Let The Bedbugs Bite

Antonia Vai egyedül, svédországi otthonában írt és feljátszott dala számára sem várt sikert aratott; a svéd rádiók játszották is. Első Magyarországon, az Antonia Vai Banddel rögzített lemezén (Stories After Bedtime, 2014) egy dúsabb hangszerelésű verzió hallható.

Zene és szöveg: MORVAI ANTONIA. ISWC kód: T-007.207.270-8

Remember How feat. Saiid

Az idén megjelent Tightrope EP legnépszerűbb dala, amelybe nemcsak Saiid (Akkezdet Phiai) rapje hoz hip hopos ízeket, hanem a ritmusszekció is.

Zene: MORVAI ANTONIA, GILINGER ÁDÁM, ZDOSEK ÁDÁM, KURGYIS ATTILA, MUHARI KRISZTIÁN. Szöveg: MORVAI ANTONIA, SÜVEG MÁRK. ISWC kód: T-007.245.347-4

The Saddest, Strangest Girl Alive

Antonia Vai a „rendes” kiadványok készítése mellett továbbra is feltöltöget egyedi dalokat a YouTube-ra, ez az egyik legújabb közülük (csak a YouTube-on található meg, a stream szolgáltatóknál nem).

Zene és szöveg: MORVAI ANTONIA. ISWC kód: T-007.260.346-3

Belau

Kedves Péter régóta zenél, hosszan készült a bemutatkozásra, majd az meglepően nagyot szólt. Önmeghatározása: „sundowntempo” – a naplemente (sundown) és a lassabb, merengős és/vagy nyugtató elektronikus zene, a downtempo keresztezéséből. Zenéit erősen meghatározzák az utazás, az elvágyódás képei. Különös ismertetőjele (vagy ahogy a Recorder feltörekvő zenészeket bemutató sorozatában rendre olvasható: „szexepilje”) az „indokolatlan marimbahasználat” – mondta önironikusan. Hamarosan megjelenő debütáló nagylemeze, az Odyssey felében különböző énekesnőkkel dolgozott (köztük van Antonia Vai is), másik fele instrumentális. A lemezt Londonban is bemutatja a Zagar előzenekaraként.

BelauFacebook

Island of Promise feat. Hegyi Dóri

A debütáló szám rögtön az Aranyélet című HBO-sorozat főcímdala lett, különféle verziókban több százezres nézettséget ért el, az Index dalversenyén is jól szerepelt; korhatáros videója pedig a Klipszemlén kapott különdíjat. Az Island of Promise pontosan eltalálja az arányt egyfelől a popzene dallam- és énekközpontúsága (Hegyi Dóri többek között az itt bemutatott Iamyank dalából lehet ismerős), másfelől a downtempo hangulatfestése között. (A számból egy teljes remix-EP is készült.)

Zene: Kedves Péter, Zalai Richárd Balázs. Szöveg: Hegyi Dóra. ISWC kód: T-007.251.663-2

Alone at Petrčane

Belau másik oldala a (majdnem teljesen) instrumentális zene; a legutóbb nyilvánosságra hozott száma ilyen, egyben állítása szerint a legszomorúbb dala. A címbeli Petrčane egy horvát tengerparti település. (A stream szolgáltatóknál nem található meg.)

A dal regisztrációja még folyamatban. 

Alone in the Moon

A 2002-ben alakult, 2012-ben „komolyra fordult” zenekar rövid önmeghatározása: „arena grunge”, egy kicsit hosszabb: „grunge-stoner és pop hatásokban bővelkedő eklektikus rockzene punkos attitűddel, mondanivaló tekintetében valahol a Harcosok klubja és a High School Musical tengelyén”; kicsit komolyabb: „Elavult (?), poszt-tinédzser érzések, ‘elavult’ zenei kísérettel, ami egyfajta tisztelgés a 90-es évek mainstream rockzenéje előtt” (vagyis a sikeressé vált „alternatív” / „modern rock” műfajok előtt, az említettek mellett pl. nu metal hatásokkal is). Debütáló nagylemezüket tavaly jelentették meg (innen ingyen letölthető); a Collection of Great Generational Anthems címében is utal a „generációs himnusz” jellegre, amit az angol szövegekben erős társadalomkritika is kísér. Az album a rockzenei sajtóban nagyon jó kritikákat kapott; „az utóbbi idők kiemelkedően legjobb magyar albumai közé tartozik” – írta a Grungery.hu.

HonlapFacebook

Zeitgeist Pop

A nagylemez nyitó száma (egyben az azt megelőző első EP címadó dala); ritmusa, lendülete, punkos, de a gitárszólók másfajta ízt hoznak bele.

Zene: MENYHÁRT BALÁZS MÁTÉ, VÁRHIDI ADRIÁN, SIMON ZOLTÁN. Szöveg: VÁRHIDI ADRIÁN. ISWC kód: T-007.241.933-0

Anthem XYZ

„A lemez grunge himnusza” – jellemzi a zenekar a klipes számot. Különféle generációk (X, Y, Z) keverednek, a refrén pedig kellően slágeres.

Zene: MENYHÁRT BALÁZS MÁTÉ, VÁRHIDI ADRIÁN, SIMON ZOLTÁN. Szöveg: VÁRHIDI ADRIÁN. ISWC kód: T-007.241.924-9

Emigrant Song

A „sivatagi” stoner rockhoz tartozó, lassan kezdődő, majd súlyosabbra forduló szám a kritikusok egyöntetű kedvence az albumról.

Zene: MENYHÁRT BALÁZS MÁTÉ, VÁRHIDI ADRIÁN, SIMON ZOLTÁN. Szöveg: VÁRHIDI ADRIÁN. ISWC kód: T-007.241.926-1

Apey / Áron András

A számos formációban zenélő Áron András szólóelőadóként nyerte el a CSTP támogatását. Az Apey & the Pea grunge-stoner zenekarban énekel-gitározik 2008 óta, valamint tagja a Grand Mexican Warlock és a Trillion együtteseknek, illetve az egykori Neck Sprainnek. Vagyis a rockzenei élet igen aktív, elismert, komoly kritikai figyelemmel övezett tagja. Szólóban folkos, country-s, bluesos, de a grunge hatását is őrző dalokat énekel és kísér egy szál, jobbára akusztikus gitárral. Első szóló nagylemeze, a Feathers, Black Flowers 2010-ben, a második Foxes idén jelent meg. Utóbbiról azt mondta a lemez részletes bemutatásában: „Ez életem mestermunkája, mind a tizenegy szám hatalmas része a jelenlétemnek ebben a világban. Nem tartalmaz üres másodpercet, hazugságot, minden egyes szó fontos és igaz. Ennyire még egy lemez sem tett próbára, se emberileg, se fizikailag, se mentálisan, de biztos okkal történt minden.”

HonlapFacebook

Personal Demon

Az album egyik kiemelkedő dala, a „személyes démonokkal” küzdés bluesos és grunge-os hagyományait egyaránt megidéző énekkel, bravúros gitárral: „igazából azt sem tudom, hogy sikerült ilyen jól, nem tudnám újra eljátszani” – mondta ez utóbbiról nevetve.

Zene és szöveg: ÁRON ANDRÁS. ISWC kód: T-007.263.749-0

True Star

Az albumot záró, majd’ tíz perces, több tételes („pusztulás – megszűnés – újjászületés)”, minimalista hangszerelése ellenére monumentális dal Apey szerint a legjobb, amit valaha írt.

Zene és szöveg: ÁRON ANDRÁS. ISWC kód:  T-007.263.751-4

Apey & The Pea: Judas

Apey „főzenekarának” a YouTube-on ez a legnépszerűbb száma. Nyolc perc, középen vált a lassú, súlyos részről a keményebbre, gyorsabbra, metálosabbra.

Zene: MAKAI LÁSZLÓ, PREPELICZA ZOLTÁN. Szöveg: ÁRON ANDRÁS. ISWC kód: T-007.183.085-7

Drastik Putto

A Drastik Putto Mihalik Ábel (egyik) zenekara; ő gyerekkorától kezdve játszik különféle stílusokat. A legtöbben a Kispál és a Borz utolsó felállásának dobosaként ismerték meg (húszévesen szállt be), ahonnan a Kiscsillagba is követte Lovasi Andrást; idén lépett ki a zenekarból. (Ebben az interjúban részletesen mesél ezekről az évekről és a kilépésről. „A Kispál miatt például korábban már gondolták rólam, hogy nem tudok jazzt dobolni. Prekoncepciók az intelligens szakmákban is vannak” – mondja többek között.) A Drastik Putto önmeghatározása: „szürreál pop”; az alternatív pop-rock egy sajátos verziójáról van szó. A többé vagy kevésbé könnyed, gitáralapú stílusokban írt számok szövegei hétköznapi szituációkon vagy nagy témákon csavarnak egyet-kettőt, és meglehetősen társadalomkritikusak (néha direktben, mint a Képviselő bácsikhoz című dalban). A Drastik Putto eleinte a több hangszeren is játszó Mihalik Ábel személyes projektje volt, segítőkkel, mára öttagú zenekar, amelyben frontemberként énekel.

Facebook

Mohaember

Az első album, a 2012-es Bosszúból galamb száma, amely díjnyertes animációs klipet kapott. Jól példázza a hétköznapi szituációkat (ez esetben jól ismert sürgetéseket) szürreálisba fordító megközelítést; erre az énekstílus és a hangszerelés is ráerősít.

A dal regisztrációja még folyamatban van. 

Bajdal

A második lemez, az októberben megjelent Felnyitom én dala a „minden baj ellenére szép ez élet” típusú számokon csavar egyet, vagy inkább kettőt, hiszen a refrénben „a halál is meghal”. Közben a kíséret viccesbe hajlóan könnyed.

Zene és szöveg: MIHALIK ÁBEL. ISWC kód: T-007.269.080-2

70% Water: Toxic

A 70% Water Mihalik Ábel egy másik projektje a sok közül; ebben mindig más társsal készít feldolgozásokat. Az itt bemutatott Jónás Verával Paul Simont dolgozott fel; Britney Spears egyik legnagyobb slágerét pedig Szeder-Szabó Krisztinával, a Szeder énekesével, aki itt mesél a dalról. A verzió legnagyobb poénja a jellegzetes vonósminta átültetése gitárra. (Csak a YouTube-on található meg, a stream szolgáltatóknál nem.)

A dal regisztrációja folyamatban. 

A playlist a YouTube-on:

és a Spotify-on:



Categories: Playlist

Tags: , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .