Ma dalokat lehet befuttatni, zenészeket egyre nehezebb – a playlistek miatt

A stream, ezen belül a playlistek előretörése megváltoztatta azt, ahogyan az emberek zenét hallgatnak – következésképpen azt is, ahogyan a zeneipar működik. A One Direction menedzsere, Will Bloomfield szerint ma elsősorban egyes dalok befuttatására koncentrálnak a kiadók, menedzsmentek – ám közben maguknak az előadóknak a befuttatása “a legnagyobb kihívás” a stream dominálta világban. A korábbi két-három évről ennek ideje öt-hat évre nőtt (miközben sokan mondják, például Virginie Berger lapunknak, hogy a kiadók egyre kevesebb időt és pénzt tudnak vagy akarnak a befuttatásra szánni).

Bloomfield szerint nagyobb a változás a letöltések és a stream kora között, mint ami a fizikai-digitális átállásnál volt. Korábban “a művészek alkotásait az ő ökoszisztémájukban fogyasztották”, ami azt jelenti, hogy az előadó lemezét, kislemezét tették fel – vagy az iTuneson “legalább az előadó oldalán járt a vásárló”. Ma viszont az “ökoszisztéma”, vagyis a környezet, ahol találkozik a fogyasztó a dallal, a playlist, és a nagy kérdés, hogy hogyan fog innen az előadóhoz továbblépni, más dalait meghallgatni, követni, aztán majd a koncertjére elmenni vagy vásárolni tőle valamit stb. Ez az, ami tovább tart, ha egyáltalán sikerül. (Arról, hogy milyen fontosak a hallgatók számára a playlistek, itt közöltünk adatokat.)

Bár más kontextusban, de nagyjából erről a problémáról beszélt a Budapest Showcase Hubon Simon Wheeler, a Beggars digitális vezetője is. Mint beszámolónkban írtuk, ő azt mondta, hogy akkor lehet egy dal befutattásával egyben a hosszú távú építkezést is megkezdeni, ha már készen áll a történet, ami megfogja és visszatérésre készteti a hallgatókat. Nemrég a Kobalt digitális terjesztő blogján szintén arról lehetett olvasni, hogy a kiadók egyre inkább úgy beszélnek magukról, mint akiknek a “történetmesélés” a fő feladatuk.

A témához kapcsolódik egy vitacikk, ami elég nagy figyelmet kapott a napokban: a zenei marketinggel foglalkozó Motive Unknown vezetője, Tom Packer a Spotify két újítását elemezte. Mostantól egy előadóra rákeresve egyrészt látható, hogy mely playlisteken szerepelnek a számai, másrészt a legnépszerűbbeknél egy This is: elnevezésű playlistet is találunk, amelyet a Spotify (algoritmusa) rak össze az előadó gyors megismerése céljából.

Mindez akár jó is lehetne – ám a Spotify e belső playlistjei jóval előkelőbb helyre kerültek a találati listákban, mint mondjuk az előadó számai, netán albumai, illetve az általa összeállított playlistek (ez főleg a mobilon probléma, ahol egyszerre kevesebb találat látható, mint a webalapú lejátszón). Mint Tom Packer írja, a stream szolgáltató egyre inkább a maga playlistjeire akarja terelni a hallgatókat az előadó aloldalai vagy tartalmai helyett (legyenek azok akár az általa összerakott playlistek). Még azokat is, akik direkt az előadóra kerestek rá, vagyis a lehető legközelebb állnak ahhoz, hogy tényleg őt hallgassák – ám “elég egyetlen kattintás, és máris egy olyan playlistnél találják magukat, ahol az előadó egy száma egy az ötven között”. “Valami nagyon nem jó itt. Ez nem egy művészközpontú platform; a Spotify inkább arra törekszik, hogy ő legyen a legfőbb kapuőr a zenész és a rajongó között, ami senkinek sem jó” – írja Packer.

Közben pedig a Spotify egyik vezetője arról beszélt, hogy a legnépszerűbb playlistjeik már olyan brandek, amelyeket “a Spotify határain kívülre” akarnak vinni, bár azt nem árulhatja el, hogy ez mit jelent.

spotify-weird-2016-kampany

A Spotify új, eddigi legnagyobb kampánya nagy sikert aratott



Kategóriák:Hírek

Címkék:,

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: