A Facebook is automatizálja a zenék felismerését, mint a YouTube

Mióta a Facebook erősen tolja a videós tartalmakat, rendszeresen felmerül az ezekben használt zenék szerzői jogainak, illetve monetizálásának kérdése. A Facebook végre elindította a szükséges fejlesztést és tárgyalásokat, hogy “a művészek barátjaként” léphessen fel.

A közösségi platformon rendkívül gyorsan terjednek a slágerek, és egy nemrégi kutatás szerint a különféle “másolatok” nagyobb összesített nézettséget és több lájkot szereznek, mint a jogtulajdonos hivatalos csatornájára feltöltött videó. Az amerikai Zeneműkiadók Egyesületének vezetője pedig a Billboardban arról írt, hogy szervezete 33 népszerű dal 887 videóváltozatát találta meg egy egyszerű kereséssel (közülök sok feldolgozás), amelyek együttesen kb. 620 milliós (!) nézettséget szereztek. Ráadásul a privátra állított videók miatt felbecsülni sem lehet, mekkora lehet a probléma valódi nagysága. Eközben a Facebook csak egy kisebb jelentőségű területen állapodott meg egyetlen major kiadóval.

A Financial Times információi szerint azonban közel a változás. A Facebook a YouTube – egyébként sokat kritizált – Content ID-jához hasonló rendszeren dolgozik, amely automatikusan felismeri majd a videókban felhasznált zenéket, és értesíti a jogtulajdonosokat. Közben megkezdték a tárgyalásokat a major kiadókkal, de a jogosításról szóló megállapodás a források szerint leghamarabb tavaszra várható. (Arról nincs hír, hogy a függetlenek kiadókkal, illetve az ezeket képviselő nagyobb szervezetekkel is egyeztetnek-e.)

“A Facebooknál látják, mekkora forgalmat generálnak a zenei tartalmak, és nem akarnak emiatt egy, a művészekkel folytatott harcban a rossz oldalra kerülni” – mondta a Billboardnak egy forrás. “Gyorsan dolgoznak a megoldáson, hogy az alkotók barátjaként pozicionálhassák magukat, szembeállítva a Facebookot a YouTube-bal.”

Arra egyébként már most is megvan a lehetőség, hogy ha nem is automatikusan, de “kézzel” jelezzék a jogsértő tartalmakat a Facebooknak. Ebben különösen a Universal Music Publishing Group zeneműkiadó jár az élen. A Music Business Worldwide cikke kiemeli a legnépszerűbb lemezszerződés nélküli brit előadó, Samantha Harvey énekesnő esetét. Ő nagyrészt feldolgozásaival szerzett majdnem kétmillió lájkot a Facebookon. Nemrég azonban elkezdték eltávolítani ezeket a – természetesen minden jogosítás nélküli – videókat; egy időre a hozzáférését is felfüggesztette a Facebook, és figyelmeztette, hogy ha további jogsértő videókat tölt fel, akkor megszűnik a profilja.

Az igazán figyelemre méltó – írja a MBW – az volt, hogy Samantha Haley ezek után arra buzdította rajongóit, hogy kövessék őt a YouTube-ra, ahol szabad feldolgozásokat feltölteni – bár közben “megszakadt a szíve”, mert “a Facebook az, ahonnan minden indult”. Menedzsere szerint “életbevágó”, hogy a Facebook és a zeneműkiadók a lehető leghamarabb megállapodjanak.



Kategóriák:Hírek

Címkék:

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: