A Facebook is automatizálja a zenék felismerését, mint a YouTube

Mióta a Facebook erősen tolja a videós tartalmakat, rendszeresen felmerül az ezekben használt zenék szerzői jogainak, illetve monetizálásának kérdése. A Facebook végre elindította a szükséges fejlesztést és tárgyalásokat, hogy “a művészek barátjaként” léphessen fel.

A közösségi platformon rendkívül gyorsan terjednek a slágerek, és egy nemrégi kutatás szerint a különféle “másolatok” nagyobb összesített nézettséget és több lájkot szereznek, mint a jogtulajdonos hivatalos csatornájára feltöltött videó. Az amerikai Zeneműkiadók Egyesületének vezetője pedig a Billboardban arról írt, hogy szervezete 33 népszerű dal 887 videóváltozatát találta meg egy egyszerű kereséssel (közülök sok feldolgozás), amelyek együttesen kb. 620 milliós (!) nézettséget szereztek. Ráadásul a privátra állított videók miatt felbecsülni sem lehet, mekkora lehet a probléma valódi nagysága. Eközben a Facebook csak egy kisebb jelentőségű területen állapodott meg egyetlen major kiadóval.

A Financial Times információi szerint azonban közel a változás. A Facebook a YouTube – egyébként sokat kritizált – Content ID-jához hasonló rendszeren dolgozik, amely automatikusan felismeri majd a videókban felhasznált zenéket, és értesíti a jogtulajdonosokat. Közben megkezdték a tárgyalásokat a major kiadókkal, de a jogosításról szóló megállapodás a források szerint leghamarabb tavaszra várható. (Arról nincs hír, hogy a függetlenek kiadókkal, illetve az ezeket képviselő nagyobb szervezetekkel is egyeztetnek-e.)

“A Facebooknál látják, mekkora forgalmat generálnak a zenei tartalmak, és nem akarnak emiatt egy, a művészekkel folytatott harcban a rossz oldalra kerülni” – mondta a Billboardnak egy forrás. “Gyorsan dolgoznak a megoldáson, hogy az alkotók barátjaként pozicionálhassák magukat, szembeállítva a Facebookot a YouTube-bal.”

Arra egyébként már most is megvan a lehetőség, hogy ha nem is automatikusan, de “kézzel” jelezzék a jogsértő tartalmakat a Facebooknak. Ebben különösen a Universal Music Publishing Group zeneműkiadó jár az élen. A Music Business Worldwide cikke kiemeli a legnépszerűbb lemezszerződés nélküli brit előadó, Samantha Harvey énekesnő esetét. Ő nagyrészt feldolgozásaival szerzett majdnem kétmillió lájkot a Facebookon. Nemrég azonban elkezdték eltávolítani ezeket a – természetesen minden jogosítás nélküli – videókat; egy időre a hozzáférését is felfüggesztette a Facebook, és figyelmeztette, hogy ha további jogsértő videókat tölt fel, akkor megszűnik a profilja.

Az igazán figyelemre méltó – írja a MBW – az volt, hogy Samantha Haley ezek után arra buzdította rajongóit, hogy kövessék őt a YouTube-ra, ahol szabad feldolgozásokat feltölteni – bár közben “megszakadt a szíve”, mert “a Facebook az, ahonnan minden indult”. Menedzsere szerint “életbevágó”, hogy a Facebook és a zeneműkiadók a lehető leghamarabb megállapodjanak.



Categories: Hírek

Tags:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Discover more from

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading