Szakmai adatbázist épít, a régióban terjeszkedik a Zeneszöveg.hu

Terjeszkedik a régióban a Zeneszöveg.hu, egyrészt mert úgy látják: volna igény hasonló gyűjteményre más országokban is; másrészt azt remélik, hogy anyagilag egyszer majd rentábilils lehet az oldal. Emellett a fejlesztők nagy feladatot kaptak a Cseh Tamás Programtól: egy zenei szakmai adatbázis létrehozását. A Zeneszöveg vezetője, Csipai Roland beszélt a Dal+Szerzőnek a részletekről. (Vele 2015-ben készítettünk átfogó interjút, itt olvasható. Az Artisjus és a Zeneszöveg együttműködéséről, amelynek köszönhetően több tízezer dalnál olvashatók pontos adatok, itt található bővebb információ.)

Terjeszkedés

A következő évek egyik nagy lépése az lesz, hogy a 2004-ben, hobbiként indult Zeneszöveg több közép-kelet-európai országban is elindul, Songbook néven. A tervek szerint 2017 első felében lesz nyilvános a lengyel és a szerb változat, majd ezeket továbbiak követik.

Az alapelv ezeknél is ugyanaz lesz, mint a Zeneszöveg.hu-n, vagyis a közönség tölthet fel dalszövegeket, de lesznek adminisztrátorok, akiknek átnézik, engedélyezik ezeket; továbbá adatbázisszerű módon épülnek fel, tehát pl. egy előadó vagy szerző nevére kattintva megnézhető a többi lemez, szerzemény stb. listája. A megújuló grafikai felületen az eddigiekhez képest plusz szolgáltatások is lesznek, amelyek persze a Zeneszövegre is megérkeznek.

Csipai Roland elmondta, hogy míg a nagy nemzetközi katalógusok megvannak, vagyis mondjuk a Beatles-szövegeket stb. bárki megtalálhatja, addig a régióban a helyi előadók szövegeinél már nagy hiányosságok vannak. A legtöbb országban leginkább olyan „szedett-vedett” oldalakkal találkozhatunk, amiket „egyszer valaki elindított jószándékból, aztán vagy működik, vagy sem”, nagy részük „illegalitásba burkolózva” – mondta Csipai Roland.

A régióban több szakmai, jogvédő szervezettel felvették a kapcsolatot, és úgy látják, hogy van igény arra, hogy azon a módon oldják meg a dalszövegek netes elérését, ahogy Magyarországon összejött, tehát a szakmával együttműködve. Vagyis a többi országban is „látják, hogy miért ad többet a jogtulajdonosnak, a szerzőnek vagy akár előadónak, ha a szövegeket rendezett adatbázisban gyűjtjük” – mondta a Zeneszöveg vezetője: egyfelől komoly felületet ad nekik, másfelől jól használható visszajelzéseket kaphatnak pl. a keresésekről, dalaik, szövegeik népszerűségéről. Az Artisjusszal való együttműködés arra is jó példa, hogyan lehet minél pontosabbá tenni a nyilvános adatokat – noha tudják, hogy a közösségi alapon épülő oldalak sosem lesznek tökéletesek.

A terjeszkedésnek anyagi okai is vannak. Mint már interjúnkban is olvasható volt, a Zeneszöveg.hu nem nyereséges. „Ha csak erre kellene egy külön munkacsoportot felállítanom, a grafikustól az IT-sig, a rendszerkarbantartástól az irodáig stb., akkor a végeredmény deficit lenne. Még úgy is, hogy sajnos reklámtól roskadozik az oldal” – mondta akkor Csipai Roland. Azt reméli, hogy ha több országban (Lengyelország és Szerbia után Csehországban, Szlovákiában, Romániában, Szlovéniában, Bulgáriában is terveznek majd helyi változatot) jelen lesz a Songbook, akkor „a kultúrmisszió egy napon még rentábilis is lehet”. Hiszen a fejlesztést központilag, Budapesten végzik majd, és olyanra szeretnék csinálni, hogy egy újabb nyelvű változatot elég könnyen létre lehessen hozni. Vagyis az elért közönség megsokszorozódása nem jár a fejlesztési költségek hasonló emelkedésével.

Persze az informatikai munka mellett adminisztrátorok is dolgoznak a Zeneszövegnél, akiken minden beküldött szöveg „átfut”, és ők döntik el, mit fogadnak vagy utasítanak el. Ilyenekre minden országban szükség lesz. Szerencsére ez netes munka, vagyis bárhol végezhető, és a Zeneszöveg bő tizenhat éves működése alatt kialakult már a „know how”, ami alapján ezt jól, elfogadható hibaszázalékkal lehet csinálni.

Csipai Roland szerint még az sem kizárható, hogy az eredmény akár az olyan óriások számára is érdekes lehet, mint az Apple, a Google vagy a Spotify: hiszen közismerten fontosak a zenehallgatóknak a helyi katalógusok, ám a szövegek terén egyelőre itt nagyok a hiányok.

Szakmai adatbázis

Mint a Cseh Tamás Program őszi meghívásos pályázatainak áttekintésében írtuk, a Zeneszöveg egy szakmai adatbázis létrehozását célzó, ötmilliós forintos keretösszegű pályázatra kapott meghívást. A cél a kiírás szerint egy, „a könnyűzenei szakma minden szereplőjét összefogó adatbázis létrehozása, ahol a szakma szereplői megjelenhetnek és kapcsolatot tarthatnak egymással”; minél szélesebb kör bevonása a regisztrációba, továbbá „rendszeres szakmai felmérések készítése a tagok közreműködésével”. A feladat nagyságát érzékelteti, hogy kik is szerepelnének ebben az NKA kiírása szerint: „zeneszerző, szövegíró, zenész, énekes, hangszerelő, producer, menedzser, hangtechnikus, hangmérnök, fénytechnikus, vetítéstechnikus, látványtechnikus, zenetanár, zenei újságíró/blogíró, koncerthelyszín/klub, koncerthelyszín programmenedzsere, fellépés-szervező/booking agent, technikai személyzet/road, lemezkiadó, zeneműkiadó, videóklip-készítő” – és a listát egy „stb.” zárja.

Mint Csipai Rolandtól megtudtuk, nem tőlük, hanem a Cseh Tamás Programtól származik az adatbázis ötlete. Nagy megtiszteltetésnek tartják a felkérést, noha könnyen belátható, hogy „a feladat jelentősen nagyobb, mint ami abból az összegből látszik, amit az NKA erre tudott szánni” – mondta a Zeneszöveg vezetője; de ezzel együtt is nagyon szeretnék megvalósítani (esetleg szintén „exportálható” formában).

A projekt most januárban kerül az egyeztetés fázisába. Szeretnének beszélgetni a Cseh Tamás Program mellett minden nagy szakmai szervezet képviselőivel, illetve megkeresik azokat is, akik hasonló adatbázis létrehozásába korábban belevágtak. A cél az, hogy kiderítsék: kinek mire van szüksége. Csipai Roland szerint ugyanis az a legfontosabb, hogy olyan legyen az adatbázis, amit ténylegesen használnak a szakmabeliek, vagyis ne csupán elméletben jól hangzó vagy „jó, ha megvan” típusú adatokkal legyen tele.

Azt kell elérni, hogy a szakmai szereplők lássák, miért érdemes regisztrálniuk az adatbázisba. „Ha mondjuk szeretnék egy klipet, akkor kiindulhatok egy olyanból, amit láttam és tetszett, és megnézhetem, hogy annak ki volt a rendezője, ki világosította stb. Számomra ez azért jó, mert jó lesz a végeredmény, a másik oldalon pedig munkához, bevételhez jutottak” – vázolt egy jó forgatókönyvet Csipai Roland. Mint mondta, a zenei életben még a roadokat is ajánlások, referenciák alapján keresik az együttesek.

Segít nekik a Zeneszöveg meglévő nagy mennyiségű adata; ez és a szakmai adatbázis valamilyen formában hivatkozni fog majd egymásra. Nem csak úgy, hogy egy, az adatbázisban megtalált szerző műveit a Zeneszövegen böngészhetjük, hanem a tervek szerint pl. úgy is, hogy ha mondjuk egy zenekar menedzsere regisztrál (és ellenőrzik, hogy valóban ő az), akkor megkapja a Zeneszöveg adatait az együttes diszkográfiájáról. Így egyrészt ezt nem kell külön felvinnie, másrészt ellenőrizheti a közösség által begépelt adatok helyességét (javításai a nagyközönség számára, a Zeneszövegen is megjelennek). Egy jól karbantartott profil akár „szakmai névjegyként” is működhet.

De rengeteg még a nyitott kérdés, kezdve a szolgáltatás nevétől egészen addig, hogy a kapcsolattartást hogyan oldják meg (érdemes-e valamilyen felületet fejleszteni, ha már úgyis számos helyen lehet kommunikálni; mennyire legyenek nyilvánosak a különféle elérhetőségek). A fejleményekről természetesen beszámolunk majd.



Kategóriák:Hírek

Címkék:, ,

2 hozzászólás

  1. sziasztok. érdeklődni szeretnék, hogy mi a zeneszöveg pontos üzleti modellje? Nem látom pontosan, hogy ők miután fizetnek szerzői jogdíjat. Feltételezem fizetnek, hiszen a zeneművek szövegeit teszik online elérhetővé. Köszönöm az infót előre is. minden jókat. Ádám

    • Szia Ádám! A Zeneszöveg.hu oldalra általában a rajongók töltik fel a dalokat. Ha ennek egy dalszövegíró nem örül, kérheti a dalszöveg eltávolítását a weboldalról, amit az oldal üzemeltetői haladéktalanul megtesznek. (Az oldal üzemeltetőinek tapasztalata szerint a dalszövegírók általában nem lépnek fel a zeneszövegek megjelenítése miatt, sőt, egyre gyakoribb, hogy ők maguk küldik be új megjelenéseik szövegét.) Az üzleti modellről, ill. a cég működéséről az ügyvezető ebben az interjúban mesélt nekünk: http://bit.ly/2uQqgo9

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: