Tizennyolcezer új dal, 15,5 ezer jogdíjban részesülő szerző és jogutód – az Artisjus közzétette a 2016-ra vonatkozó éves zenepiaci statisztikáját. Az egyesület 8,6 milliárd forint jogdíjat osztott szét a dalok, zeneművek alkotói (és jogutódjaik) között.
Az Artisjus a zeneszerzők és szövegírók közös jogkezelőjeként hatalmas zenei adatbázist gondoz, és minden évben több millió elhangzási adatot vizsgál meg. A zeneművek lejátszását felhasználási csatornánként méri – rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás – majd ezek alapján végzi el a jogdíjfelosztást.
Négy évnyi zene hangzott el tavaly
Az Artisjus 558 444 különböző zenemű (dal, szám) elhangzását azonosította be és dolgozta fel 2016-ban; ha mindezt egyhuzamban játszanánk le, 4 éven keresztül zenét hallgatnánk éjjel-nappal. Az elhangzások után járó jogdíjakat az Artisjus kifizette a jogosultaknak – így összesen 8,627 milliárd forintot osztott fel a dalok, zeneművek szerzői, illetve a jogutódok részére.
A 2016-ban (Artisjusnál) újonnan regisztrált dalok címeiben ezek a szavak szerepeltek leggyakrabban. (Minél nagyobb a szó, annál többször fordult elő a címekben.)
2016-ban a kifizetések során összesen 15 563 magyar szerző és jogutód részesült jogdíjban. Ahogy az alábbi jogdíjpiramisban is látszik, 1279 dalszerző (illetve örökös) keresett legalább havi 50 ezer forint jogdíjat a tavalyi évben.
Bruttó jogdíj összege / hó (2016) | fő |
1 millió felett | 33 |
500 000 Ft és 1 millió Ft között | 75 |
100 000 Ft és 500 000 Ft között | 613 |
50 000 és 100 000 Ft között | 558 |
5000 és 50 000 Ft között | 3062 |
500 és 5000 Ft között | 3939 |
500 Ft alatt | 7283 |
A rock’n’roll-t beelőzte az elektronikus zene
A tavalyi évben 18 030 új zeneművet regisztráltak a magyar szerzők az Artisjusnál. Ez a szám közel azonos a tavalyelőtt bejelentett dalok mennyiségével (18 348), de a zeneművek műfajának eloszlási arányában lényegi változások észlelhetőek. Míg a 2015-ös és 2014-es években az electro / dance és a rock műfajok fej-fej mellett haladtak, a tavalyi adatok alapján már új felállás körvonalazódik. 2016-ban a bejelentett új dalok mindössze 11%-a volt rock zene, így a 14%-ot elérő electro / dance stílus leelőzte. Az első helyen még mindig a popzene áll (21%), de az alternatív, a világzenei és a hiphop műfaj is meghatározó, 8-9%-os részesedéssel.
2016-ban regisztrált új zeneművek műfaj szerint | |
21 % | pop |
14 % | electro / dance |
11 % | rock |
9 % | alternatív |
8 % | klasszikus |
8 % | world / folk |
8 % | hiphop |
6 % | filmzene |
3 % | jazz |
2% | latin |
2% | gyerekzene |
8 % | egyéb |
A regisztrált dalok nemcsak műfaji szempontból mutattak újat, de a szerzők kooperációja terén is. 2016-ban az Ol’Starz ’Óvakodj utókor’ című szerzeményénél 20 alkotó működött közre. Közülük az egyik Busa Pista, aki egyébként is kitűnik a magyar könnyűzenei szférában, mivel a tavalyi év folyamán összesen 43 társszerzővel működött együtt különböző zeneművek kapcsán.
Többet hallgatunk magyar szerzőket
Az Artisjus nemcsak a magyar zeneművek felhasználása után járó jogdíjakat, hanem a külföldi szerzőjű művek lejátszásait is számon tartja, és menedzseli a kifizetéseket. Az adatok azt mutatják, hogy a korábbi évek tendenciája folytatódik: egyre nagyobb teret nyer a hazai zene. Már tavalyelőtt is közel hasonló arányban voltak a magyar és a külföldi dalszerzők műveiért járó jogdíjösszegek, 2016-ban viszont egyértelműen a hazai szerzők dalainak oldalára billent a mérleg. Élőzenei lejátszás esetén 60%, a kiadott hangfelvételeken pedig 66% a magyar szerzőjű dalok aránya, ami azt eredményezte, hogy az összes jogdíjkifizetésben a magyar dalok aránya elérte az 52%-ot, míg 2015-ben még csak 49% volt.
Jogdíjnem | magyar (%) | külföld (%) |
élőzene | 60 | 40 |
rádió | 44 | 56 |
TV | 46 | 54 |
hangfelvétel | 66 | 34 |
Kapcsolódó anyagaink:
1377 dalszerző keresett legalább 50 ezres jogdíjat 2015-ben
Így kerestek a hazai zeneszerzők 2014-ben
Leave a Reply