Ki kicsoda? Szerepek és szereplők a Dalfutárban

Ennek a témának többször nekifutottunk már… De egyrészt én állandó bizonytalanságot látok ebben a kérdésben, másrészt meg igazán ritka lehetőség, hogy laboratóriumi körülmények között figyelhessük egy dal születését. Szóval a Dalfutár remek alkalom, hogy átbeszéljük, kinek milyen szerepe, jogai vannak egy dal, szám, zenés videó kapcsán.

Minden a zeneművel kezdődik

A szerzői jog akkor is különválasztja az alkotási és előadási fázist, ha a kettőt azonos személy végzi, de a műsorban ez az első fázis nagyon szépen elkülönül. A zeneszerzőnek és a szövegírónak külön-külön felkért két ember természetesen szerzőnek minősül.
A kérdés itt csak az, hogy a későbbi ponton bevont szereplők (a producer és az énekes) szintén szerzőnek tekinthető-e. A választ erre egy nagyon rövid, egyszerű – és szerintem nagyon szép – jogi előírás adja meg: „Szerző az, aki a művet megalkotta”. Pont. Tehát a szerzői szerep alapvetően nem megállapodás kérdése, hanem ténykérdés: aki alkotó módon hozzájárult a mű egészének létrejöttéhez, a dal szerkezetének, harmóniamenetének, dallamának, tempójának (stb.) átfogó kialakításához.
A zenei producer az utóbbi években egyre inkább és egyre gyakrabban lesz szerzőtársa (zeneszerzője) a könnyűzenei daloknak. Ez azért érdekes, mert korábban évtizedekig élt az az egyszerű kijelentés, hogy „a hangszerelés az előadó köteles tudása, nem szerzői tevékenység”. Az elektronikus tánczene megjelenésével és könnyűzenei térhódításával azonban egyrészt a hangzásnak olyan nagy jelentősége lett, mint soha korábban, másrészt a zenei producer munkája rendszeresen túlmegy az egyszerű hangszerelési lépéseken. A Dalfutárban is ezt láttuk. Hogy az eredeti zeneszerző és a producer között milyen a szerzőségi arány, azt csak az ő megbeszélésük, egyetértésük alapján lehet pontosan tudni. A producer tipikusan kisebb arányban (pl. 25%-ban) szerző, mint az eredeti dalszerző, de minden eset egyedi.
Van egy olyan üzleti szereplő a háttérben, aki megpróbál az elkészült daloknak minél több elhangzást szerezni, próbálja filmekhez, zenei átdolgozásokhoz jogosítani a műveket. Ez a zeneműkiadó (music publisher), amely a szerzőkkel kötött szerződés alapján ezért cserébe a jogdíjakból is részesül, legfeljebb 1/3-os arányban.
Egy Dalfutár-szerzemény rádiós játszása esetén tehát az Artisjustól 4 szereplő fog jogdíjat kapni: a zeneszerző, a szövegíró, a producer és a zeneműkiadó.

A második lépés az előadás

Azaz a szerzemény megszólal. Ebben segít a hangszeres előadó és az énekes előadó.
A Dalfutár műsornál ebben a kérdésben talán egyértelműbb a helyzet, mint a szerzői résznél. Előadóművész a felkért énekes és a zenei producer – annak nincs jelentősége, hogy nem élő hangszeren játssza fel a számot, hiszen ő szólaltatja meg a leginkább a dalt számítógépes eszközökkel; tehát egyedül ő van kettős: szerzői és előadói szerepben.
Vissza a példához: rádiós játszás esetén az Előadóművészi Jogvédő Irodától ők ketten (énekes, producer) fognak biztosan jogdíjat kapni. Mellettük szintén előadó a gitáros, egyéb hangszeres közreműködő, vokalista, ha az adott dalnál volt ilyen.

Harmadik: a hangfelvétel

A jogtulajdonos itt a hangfelvétel-előállító. Így hívjuk azt a személyt vagy céget, amely egy hangfelvétel létrehozásának anyagi és szervezési középpontja. A Dalfutár esetében ez nyilván a műsorgyártó cég, amely a televízió-csatorna részére készíti a műsort.
Ha a hangfelvételt fizikai formában (pl CD, vinyl) terjesztik, akkor ez a hangfelvétel-jogtulajdonos ad erre engedélyt a lemezkiadónak. (Hacsak nem ő maga a lemezkiadó.)
Ha pedig online formában (streaming, download) történik a közönséghez eljuttatás – igen, ez ma már egy ilyen műsor során menet közben is alapvető elvárás –, akkor a hangfelvétel jogtulajdonosa megbíz egy aggregátor céget. Az aggregátor összefog rengeteg zenei tartalmat, ellátja a szükséges metaadatokkal, és „betáplálja” az online zenei szolgáltatók repertoárjába.
Innen persze még sok kérdés van hátra, amikre itt nem is lehet kitérni, de ez itt a zeneipar csontváza, erre épül fel minden további kérdés. n

Szöveg: Tóth Péter Benjamin, illusztráció: Pexels+D+SZ

A cikk eredetileg a Dal+Szerző magazin 2016/04. lapszámában jelent meg.  



Categories: Hírek

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .