A közelmúltból két hír is érinti a zeneipar és a Facebook kapcsolatát: felvettek egy zenei vezetőt, Mark Zuckerberg pedig arról beszélt, hogy meg kell fizetni a minőségi videós tartalmat – bár ő nem említette a zenét.
Tamara Hrivnak lesz a Facebooknál a zenei vezető, pontosabban a következőért felel hivatalosan: „globális zenei stratégia és üzleti fejlesztés”. Hrivnak korábban a Warner Music Groupnál dolgozott, majd a Google-höz igazolt, az utóbbi időben a YouTube és a Google Play zenei partneri kapcsolataiért felelős vezető volt. A Facebookra kiírt üzenete szerint az lesz a dolga, hogy „elmélyítse a Facebook kapcsolatát a zeneiparral”.
Ennél többet nem közöltek róla; a Music Ally foglalta össze, hogy szerintük mi is lesz a dolga, vagy mi kellene, hogy legyen. Először is a zeneműkiadókkal kell megállapodni, hiszen – mint arról mi is írtunk -, ezek egyre több jogosítatlan videót szedetnek le a közösségi oldalról, ami miatt népszerű amatőr énekesek mennek át a YouTube-ra. Emellett fontos feladata lenne a zenei vezetőnek a hivatalos klipek helyzetének rendezése; sok kiadó, menedzsment ugyanis nem akarja ezeket feltölteni, amíg nincs valamilyen megállapodás. Végül Tamara Hrivnak azt is ki kell, hogy találja, hogy még hol lehet helye a Facebookon a zenének; legyen szó akár létező (pl. stream) szolgáltatások szorosabb integrációjáról, akár olyan közösségi megoldásokról, mint a „zenére tátogós vicces videó” vonalon hódító Musical.ly felvásárlása vagy egy hasonló alkalmazás fejlesztése.
Egy másik fontos hír az volt, hogy Mark Zuckerberg a Facebook befektetőinek felvázolta a terveket a videós tartalmak további erősítéséről. Erről a Music Business Worldwide összefoglalóját érdemes elolvasni, hiszen mint a cikk is kiemeli, a „zene” szó el sem hangzott a megbeszélésen, ezért kiemelték azokat a részleteket, amelyek relevánsak lehetnek. Zuckerberg szerint „ma általában akkor mennek fel az emberek a Facebookra, ha van néhány percük, és kíváncsiak, mi történt mostanában a barátaikkal és a világban”; viszont egy külön videós füllel (tab) azt akarják elérni, hogy akkor is őket válasszák a felhasználók, amikor videókat akarnak nézni.
Alapvetően az „egyszerű” felhasználók által készített amatőr videók és a professzionális tartalmak keverékéről lesz szó. Utóbbiakról mondta azt Zuckerberg, hogy „a prémium tartalom előállítóit jól meg kell fizetni, hogy támogassuk ennek a tartalomnak a létrehozását. Emögé egy olyan üzleti modellt akarunk tenni, ami a hirdetési bevételekre alapul.” Mint arról nemrég írtunk, a reklámok nem a videók előtt, hanem 20 másodperc után indulnak majd el – Zuckerberg szerint a jó felhasználó élmény nagyon fontos nekik.
Kiindulásként a rövidebb videókra fókuszálnak majd, aminek hallatán „a zeneiparban elkezdhetik a szájukat nyalogatni” – fogalmaz a MBW. Amiatt viszont aggódhatnak a kiadók, hogy Zuckerberg szerint különösen fontosak azok a videócsatornák, amelyekhez „hétről hétre” visszatérnek a nézők (a zeneipar tipikus videós termékei, a klipek ugyebár nem ilyenek). Üzleti vezetője pedig a befektetők kérdésére elmondta, hogy nem elsősorban jogosítási szerződésekben, hanem a (hirdetési) bevételek megosztásában gondolkodnak. De emellett, főleg az egész videós rész beindításában, befektetésekkel is akarják támogatni a videós tartalmak készítését.
Categories: Hírek
Leave a Reply